آدرس : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، روبروی پارک هادی
تلفن : 09143814204
بار ندادن نهال گردو

چرا نهال گردو بار نمی‌دهد؟

فهرست مطالب

گردو یکی از ارقام تجاری مهم است که میزان باردهی آن برای باغداران از اهمیت بالایی برخوردار است. ممکن است در مواقعی نهال گردو به دلایلی باردهی مطلوبی نداشته باشد و به دغدغه‌ای برای باغدار تبدیل شود. در این مقاله می خواهیم علت بار ندادن نهال گردو را بدانیم با ما همراه باشید.

چه عواملی باعث بار ندادن نهال گردو می شود؟

نهال گردو پس از 7 الی 8 سال بعد از کاشت شروع به باردهی می‌کند. پس از آن انتظار می‌رود که باردهی آن به حداکثر برسد. اما ممکن است عواملی مانند سایه، خشکی و بیماری رشد و سلامت کلی درختان گردو را زیر سوال ببرد و مانع از باردهی مطلوب آنها شود. درختان گردو همانند سایر ارقام برای رشد خود نیازمند مواد مغذی هستند. با وجودی که علت بار ندادن درختان گردو متعدد است، اما به طور کلی می‌توان عدم رسیدگی صحیح و تامین نشدن مواد غذایی موردنیاز درخت را مهم‌ترین علل بار ندادن نهال گردو به شمار آورد. در ادامه به تفصیل به شرح این عوامل پرداخته خواهد شد:

عدم توجه به تغذیه درخت

دریافت مواد مغذی و عناصر معدنی از خاک یکی از لازمه‌های رشد و باردهی تمامی درختان است. این عناصر در همه خاک‌ها موجود نیست، از این رو کشاورزان از طریق کوددهی سعی می‌کنند این عناصر را از طریق خاک به درخت انتقال دهند. نقش این عناصر در رشد درخت و تولید میوه بسیار قابل توجه است. بنابراین نبود یا کمبود آنها می‌تواند زمینه ابتلای درخت به انواع آفات و بیماری‌ها و توقف باردهی را فراهم کند.
همه چیز در مورد بذر گردو
ادامه مطلب
  علت عدم باردهی نهال گردو

عدم توجه به آبیاری به موقع

آبیاری و تامین آب موردنیاز درختان گردو یکی از عوامل موثر در رشد و تولید مطلوب میوه در آنها است. بنابراین ضروری است که متناسب با میزان بارش منطقه کاشت نهال گردو، آبیاری آن تنظیم شود. سیستم آبیاری مورد استفاده و فصل آبیاری نیز تاثیر زیادی در تامین آب موردنیاز درختان گردو دارند. آبیاری تحت فشار روشی است که باغداران حرفه‌ای با استفاده از آن می‌توانند میزان آبیاری را به صورت دقیق مدیریت کنند. عدم آبیاری درخت به صورت صحیح و اصولی در سال‌های اول کاشت می‌تواند باعث به تعویق افتادن یا متوقف شدن کامل رشد و باردهی درخت شود.

رعایت نکردن فاصله مناسب کاشت

ارقام مختلف درختان برای اینکه بتوانند نور کافی دریافت نمایند و ریشه آنها در خاک، شاخ و برگشان در آسمان جای کافی برای رشد و گسترش داشته باشد، به یک فاصله کاشت استاندارد نیاز دارند. در صورت عدم توجه به این فاصله، درختان از نور و اکسیژن کافی محروم خواهند ماند و ریشه نیز در جذب عناصر معدنی موردنیاز دچار اختلال خواهد شد. در نتیجه درخت بتدریج ضعیف شده و باردهی آن تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. از این رو حتما بایستی فاصله کاشت استاندارد نهال در هنگام کاشت مورد توجه قرار گیرد.

عدم انجام هرس به موقع

هرس نیاز یکی دیگر از نیازهای اساسی درختان گردو برای رشد و باردهی مناسب است. غفلت از این مهم می‌تواند آسیب‌های جدی به درخت وارد کند. هرس بایستی در موعد مقرر و به صورت اصولی انجام شود تا رشد بهتر درخت و بهبود محصول دهی را به دنبال داشته باشد.
علت میخ زدن درخت گردو چیست؟
ادامه مطلب
در نتیجه هرس اصولی و به موقع قدرت رشد درخت افزایش یافته و شاخه‌ها قوی‌تر خواهند شد. هرس بویژه برای درختانی که فاصله استاندارد در کاشت آنها لحاظ نشده، به بهبود عملیات فتوسنتز و دریافت بهتر نور خورشید و در نتیجه رشد و باردهی مطلوب‌تر منجر خواهد شد.   علت عدم باردهی نهال گردو

آفات و بیماری‌ها

آفات و بیماری‌ها می‌توانند رشد و باردهی درختان گردو را با مشکلات جدی مواجه کند. این آفات به بافت‌های مختلف درختان حمله کرده و با تغذیه از آنها موجب تضعیف درخت می‌شوند. شاید در ابتدای درگیر شدن درختان گردو به انواع آفات و بیماری‌ها، تشخیص آنها به سختی ممکن باشد، اما بتدریج علائمی از وجود این آفات در شاخ و برگ و بافت‌های مختلف درخت پدیدار می‌شود که در این مواقع بایستی نسبت به دریافت مشاوره از متخصصان این حوزه اقدام شود. در صورت مواجه با چنین مشکلی می‌توانید با کارشناسان حاضر در مجموعه نهالستان نصرتی در تماس باشید و از مشاوره رایگان آنها که به صورت حضوری، آنلاین و تلفنی ارائه می‌شود بهره‌مند شوید.

بی توجهی به شرایط مطلوب کاشت درخت

در هنگام کاشت نهال گردو باید شرایط منطقه کاشت به خوبی مورد بررسی قرار گیرد و نهال متناسب با شرایط منطقه خریداری شود. زیرا عدم توجه به نوع رقم نهال و همچنین اقلیم منطقه کاشت قطعا رشد و باردهی درخت را با چالش مواجه خواهد کرد. از این رو ضروری است که در هنگام کاشت نهال گردو، نسبت به ارتفاع از سطح دریا در منطقه کاشت آگاهی داشته باشید و متناسب با آن نهال گردوی مناسب انتخاب نمایید.
روش از بین بردن کرم مغز گردو چیست؟
ادامه مطلب
  علت عدم باردهی نهال گردو

جمع بندی

گردو سومین آجیل پرکاربرد و محبوب در جهان است. مناطق نسبتا وسیعی در کشور ما به کاشت و پرورش انواع نهال گردو اختصاص دارد. از این رو مهم است که نسبت به عواملی که می‌توانند مانع از رشد و باردهی مطلوب درخت گردو شوند، آگاهی پیدا کنیم. برای کسب این اطلاعات و تهیه نهال متناسب با اقلیم منطقه خود که بتوانید مشاوره‌های لازم در مورد شرایط رسیدگی و مراقبت‌های بعد از کاشت را به صورت تخصصی از کارشناسان این حوزه دریافت کنید، ما نهالستان نصرتی را پیشنهاد می‌کنیم. این نهالستان مجموعه‌ای تخصصی در حوزه تهیه و فروش انواع نهال گردو و سایر ارقام است که امکان دریافت مشاوره رایگان را نیز برای باغداران فراهم کرده است.  

نوشته های مرتبط:

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

"*" فیلدهای مورد نیاز را نشان می دهد