آدرس : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، روبروی پارک هادی
تلفن : 09143814204
فواید کاشت نهال صنوبر

فواید کاشت نهال صنوبر

فهرست مطالب

افزایش جمعیت کشور باعث شده تا نیاز به چوب و فرآورده ‌های مربوط به آن بیشتر شده و در ادامه کمبود پوشش ها و قسمت های جنگلی و بهره ‌برداری بی ‌رویه از آن‌ها باعث نابودی این منابع مهم را در استفاده از جنگل ‌های طبیعی و منابع آب و خاک با مشکلات جدی مواجه می ‌کند. به همین دلیل برای تامین چوب مورد نیاز جامعه، از بهترین روش ها، جنگل کاری در زمین های جنگلی تخریب شده، با گونه‌ هایی که رشد سریعی دارند مثل نهال صنوبر، می باشد. در این مقاله بیشتر به فواید کاشت نهال صنوبر خواهیم پرداخت.

از میان درختان سریع الرشد، نهال صنوبر به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد، همیشه مورد توجه بوده است از جمله این ویژگی ها می توان به موارد زیر اشاره کرد؛

امکان کشت در شرایط اقلیمی متفاوت، مقاوت داشتن در زمین های کم بازده و قسمت های سیل گیر حاشیه رودخانه‌ ها، کاشت درخت به حالت های مختلف (توده‌ای، ردیفی، بادشکن)، تولید چوب، دوره بهره ‌برداری کوتاه مدت در مقایسه با درختان جنگلی، سهولت تکثیر، کاربرد فراوان و گسترده در صنایع پیشرفته چوبی، مصارف روستایی و سنتی، قابلیت استفاده برگ‌ ها در تغذیه دام، بهره ‌برداری از ارقام مختلف صنوبر در دوره‌ های کوتاه مدت و بازگشت سریع ‌تر سرمایه‌گذاری و ...

  نهال صنوبر  

معرفی ارقام مختلف نهال صنوبر

از بهترین ارقام نهال صنوبر می توان به نهال صنوبر نگرا، صنوبر سفید ترکیه و کبودی تبریزی اشاره کرد. در ادامه به توضیح مختصر این ارقام خواهیم پرداخت.

نهال صنوبر نگرا

اولین خاستگاه نهال صنوبر نگرا، کشور ترکیه می باشد. این درخت بلند قامت و مقاوم در مقابل طوفان ‌های شدید می باشد. به همین دلیل به عنوان بادشکن در اماکن عمومی، پارک‌ ها و اطراف باغ ها برای محافظت از محصولات کاشته می ‌شود.

نهال صنوبر سفید ترکیه

نهال صنوبر سفید ترکیه درختی بلند، صاف و بدون خمیدگی است. تنه این درخت کاملا سفید و بدون لکه می باشد. این درخت علاوه بر اینکه به عنوان درخت تزئینی استفاده می شود، سایه بزرگی نیز ایجاد می ‌کند. به همین دلیل از آن در اطراف ویلاها و باغ ها به وفور به چشم می‌خورد.

اصول کوددهی به درختان و گیاهان همراه با معرفی انواع آن‌ها
ادامه مطلب

نهال سفید کبودی تبریزی

نهال صنوبر کبودی تبریزی، نهالی بومی بوده و قابلیت کشت در بسیاری از نقاط ایران را دارد. این نهال ریشه ‌ای بسیار تنومند دارد و به عنوان بادشکن استفاده می شود.

  انواع ارقام درخت صنوبر, صنوبر نگرا, صنوبر سفید ترکیه, صنوبر کبودی تبریزی  

بررسی خصوصیات صنوبر

صنوبر، را تقسیم کنیم این رقم متعلق به خانواده بیدیان می باشد. تنوع گونه بالایی دارد. از سازگارترین درختان می باشد و در هر نوع آب و هوایی رشد مطلوبی دارد. پوست تنه صنوبر به رنگ سفید و یا سبز بوده و هر چه سن درخت افزایش پیدا کند، شیارهای عمیقی در تنه درخت ظاهر می شود و رنگ تنه را تیره تر می کند. میزان رشد بسیار خوب درخت داشته و برگ های پهنی دارد.

نهال صنوبر زود بازده بوده و می تواند در طول 6 سال تبدیل به درخت تنومند شود و چوب آن قابل استفاده باشد. به صنوبر، درخت برگ ریز نیز می گویند. برگ های نهال صنوبر بسیار براق و بسیار پهن و نوک تیز می باشد و قبل از ریختن به رنگ زرد در می آیند. جوانه های آن نیز به رنگ زرد و معطر می باشد.

  درخت صنوبر با برگ های زرد  

از ویژگی های دیگر آن می توان به قد بلند آن اشاره کرد. ارتفاع نهال صنوبر حدود 30 متر می باشد. رشد نهال صنوبر جانبی نمی باشد و تنها رشد مستقیم و قدی دارد و حرکت شاخه های آن بصورت موجی می باشد.

نهال صنوبر دارای ریشه های خیلی قوی و قدرت نفوذ پذیری ریشه بسیار بالایی می باشد. برای همین هنگام کاشت به عنوان بادشکن، فاصله کشت آن ها را 1*1 در نظر می گیرند. در اکثر منطق ایران، نهال صنوبر از جمله نهال هایی است که ضمن زود بازده و پرسود بودن، قیمت فوق العاده پایینی دارد. علاوه بر چوب درخت صنوبر، در طب سنتی از برگ ها و سرشاخه ها برای درمان برخی از امراض استفاده می شود.

همه چیز درمورد آفت شته + پیشگیری و درمان
ادامه مطلب
  مزایای کاشت درخت صنوبر  

فواید کاشت نهال صنوبر

همانطور که تا به این قسمت مقاله، برخی مزیت های نهال صنوبر معرفی شده است، در این قسمت نیز میخواهیم بیشتر و دقیق تر به فواید کاشت نهال صنوبر بپردازیم؛

فواید زیست محیطی:

تصفیه هوا

درخت صنوبر با جذب آلاینده‌ هایی مانند دی ‌اکسید کربن و ذرات معلق زیان آور، به تصفیه هوا و کاهش آلودگی آن کمک می‌ کند.

جذب آب

ریشه‌ های صنوبر به دلیل گستردگی و عمق زیاد، قادر به جذب آب باران و جلوگیری از روان‌آب و سیل هستند.

جلوگیری از فرسایش خاک

درختان صنوبر با ایجاد پوشش گیاهی، از فرسایش خاک توسط باد و آب جلوگیری می ‌کنند.

تنوع زیستی

کاشت صنوبر به ایجاد زیستگاه مناسب برای پرندگان و سایر حیوانات کمک می‌ کند و تنوع زیستی را افزایش می ‌دهد.

  همه چیز در مورد نهال صنوبر  

فواید اقتصادی:

تولید چوب با ارزش

چوب صنوبر به دلیل رشد سریع و کیفیت بالا، در صنایع مختلف مانند کاغذسازی، مبلمان ‌سازی و ساخت مصالح ساختمانی کاربرد دارد.

ایجاد اشتغال

کاشت، پرورش و برداشت صنوبر می ‌تواند فرصت ‌های شغلی جدیدی در مناطق روستایی ایجاد کند.

ارزش اقتصادی بالا

صنوبر در مقایسه با سایر درختان، در مدت زمان کوتاه ‌تری به ثمر می ‌رسد و سود اقتصادی بالایی را به همراه دارد.

  چوب صنوبر,چوب درخت صنوبر,  

روش های کاشت نهال صنوبر

برای کاشت درخت صنوبر می‌ توان از روش‌ های زیر استفاده کرد:

مرحله مستقیم: در این روش نهال‌ ها به‌ صورت مستقیم در محل نهایی کاشته می‌ شوند.

کاشت پیشگرم: بعد از کمی رشد و اتمام کارها، نهال به محل مورد نظر منتقل می شود.

کاشت اختلاطی: در این روش نهال‌ ها همراه با درختان دیگری در همان زمین کاشته می‌ شوند.

  خرید نهال صنوبر,قیمت نهال صنوبر  

رایج ترین بیماری ها و آفات صنوبر

نام آفت  اسم لاتین نام راسته نحوه عملکرد نشانه آفت زدگی پیشگیری
شته مومی صنوبر Phloeomyzus passerinii Homoptera /Aphididae این شته بیشتر به ریشه نهال صنوبر صدمه زده و مانع از رشد و بلوغ آن می‌ شود وجود تاول‌ های بر روی تنه درخت و زرد شدن برگ ‌های آن   آفت کش ‌های موثر
شته برگ تبریزی Chaitophorus populeti Homoptera /Chaitophoridae این آفات بیشتر روی برگ ‌ها و شاخه ‌های جوان فعالیت کرده و شیره ‌ای تولید می‌ کند که باعث جذب حشرات کوچک مانند مورچه ‌ها می‌ شود براق بودن برگ ‌ها و وجود حشرات کوچک مانند مورچه سمپاشی ‌های دوره‌ای
شته بی بال بکرزا Chaitophorus leucomelas Homoptera /Chaitophoridae روی برگ ‌ها فعالیت داشته و باعث پیچیدگی برگ ‌ها می ‌شوند باعث تغییر رنگ برگ ‌ها از سفید تا صورتی می ‌شود سمپاشی دوره ‌ای
شته پده Chaitophorus euphraticus Homoptera /Chaitophoridae بر روی برگ ‌ها و شاخه ‌های جوان فعالیت داشته و باعث چسبیدن برگ‌ ها به یکدیگر می ‌شود براق بودن و چسبناک بودن برگ‌ ها سمپاشی دوره ‌ای
مشکلات جدی نهال گردو در باغ گردو
ادامه مطلب

خرید نهال صنوبر

درخت صنوبر از زمان کاشت تا بالغ شدن، نیاز های متنوعی دارد که باید به صورت دقیق به این نیاز های پاسخ داده شده و در شرایط کاملا مناسب و استانداردی رشد داده شود. بنابراین بسیار مهم است که نهال صنوبر را از یک فرد با تجربه خریداری نمایید.

نهالستان نصرتی، یکی از تولیدکنندگان انواع نهال و درخت زراعی، تزئینی، باغبانی و ... می باشد که توانسته با کیفیت عالی، قیمت منصفانه و تجربه رضایت مشتریان زیادی را جذب کند. خرید نهال صنوبر از نهالستان نصرتی، علاوه بر تضمین کیفیت، باعث می ‌شود تا بتوانید از راهنمایی و کمک ‌های مشاورین با تجربه این مجموعه نیز بهره‌ مند شوید.

 
نهالستان نصرتی

نوشته های مرتبط:

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

"*" فیلدهای مورد نیاز را نشان می دهد