آدرس : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، روبروی پارک هادی
تلفن : 09143814204
دلیل سیاهی مغز گردو

دلیل سیاهی مغز گردو چیست؟

فهرست مطالب

تولید و برداشت یک محصول با کیفیت برای کشاورزان و باغداران از اهمیت زیادی برخوردار است. در مواقعی حاصل تلاش کشاورز میوه‌ای بی کیفیت و فاقد مرغوبیت کافی است. این موضوع بویژه در مورد گردو که یکی از ارقام تجاری و ارزشمند محسوب می‌شود، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. شما به عنوان یک باغدار، انتظار دارید در هنگام برداشت دسترنج خود شاهد محصولی با کیفیت بالا باشید. اما گاها به دلایلی گردوهای برداشت شده فاقد کیفیت لازم بوده و مغز آنها سیاه می‌شود. حال ما در این مقاله قصد داریم به این موضوع که دلیل سیاهی مغز گردو چیست؟ بپردازیم.

دلیل سیاهی مغز گردو چیست؟

سیاه شدن مغز گردوها می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد که در ادامه به مهم‌ترین این دلایل اشاره خواهد شد:

شرایط اقلیمی و عوامل محیطی

دمای بالای هوا و گرمای شدید تابستانی از جمله عواملی است که می‌تواند به عنوان یکی از علل سیاه، خشک و سفت شدن مغز گردوها شناخته شود. به همین دلیل است که توصیه می‌شود نهال گردو در مناطقی با حداکثر دمای 36 درجه سانتی گراد کاشته شود. افزایش دما به بالای 39 درجه سانتی گراد باعث ایجاد لکه‌هایی روی مغز گردوها شده و در شدیدترین حالت به سیاه شدن مغز آنها خواهد انجامید. علاوه بر گرمای زیاد، سرمای بیش از حد نیز می‌تواند مغز گردوها را دچار آسیب کرده و از کیفیت آنها بکاهد. چنانچه گردوها در طول فصل رشد در معرض سرمای بیش از حد قرار بگیرند، شاهد چروک و نازک شدن مغز گردو خواهیم بود.
علت سیاه شدن مغز گردو

علت سیاه شدن مغز گردو

عدم تامین مواد مغذی و کوددهی نامناسب

عناصر موردنیاز برای تغذیه درختان از طریق هوا و خاک تامین می‌شود. غنی نبودن خاک و کمبود یکی از عناصر موردنیاز درخت از جمله عواملی است که می‌تواند تغذیه درخت را با اختلال مواجه کند.
صمغ درخت گیلاس و نحوه برطرف کردن آن
ادامه مطلب
شما می‌توانید با نمونه‌برداری از خاک و ارسال آن به آزمایشگاه‌های مخصوص مقادیر عناصر موجود در خاک را مورد بررسی قرار دهید و در جهت رفع این کمبود اقدام نمایید. پس از اینکه به کمبود عنصری خاص در خاک پی بردید می‌توانید با استفاده از کود شیمیایی نسبت به تامین آن اقدام کنید. سیاه شدن مغز گردو یکی از پیامدهای کمبود عناصر موردنیاز خاک است که معمولا در نتیجه کمبود یا نبود کلات یا سولفات روی و آهن روی می‌دهد. بهترین زمان برای تامین مواد مغذی موردنیاز خاک فصل رویش و جوانه زنی درختان گردو یعنی ماه‌های اردیبهشت و خرداد است. درخت در این محدوده بایستی آب و کود موردنیاز خود را دریافت کند.

نوع رقم و عوامل ژنتیکی

برخی از درختان گردو در زمره ارقام زودرس قرار دارند. میوه این درختان در فصل تابستان قابل برداشت می‌شود. کیفیت مغز این گردوها معمولا پایین بوده و رنگ تیره‌تری دارند. از این رو بهتر است در هنگام خرید نهال گردو به این نکته توجه کنید. ارقام دیررس گردو کیفیت بهتری دارند و مغز آنها پرتر بوده و دارای رنگی روشنتر است.

عدم دریافت آب کافی

درختان گردو برای رشد و تولید محصولی با کیفیت‌تر به آبیاری کافی نیاز دارند. این درختان با قرار گرفتن در معرض کم آبی دچار بیماری شده و افت محسوسی در باردهی آنها ایجاد خواهد شد. همچنین روش آبیاری نیز در سلامت درخت و مغز میوه تاثیر گذار است. بنابراین بهتر است برای افزایش کیفیت محصول درختان از سیستم آبیاری تحت فشار قطره‌ای استفاده شود. همچنین آبیاری درختان بایستی براساس وضعیت خاک، رطوبت منطقه، بارندگی و گرمای هوا انجام گیرد.
علت میخ زدن درخت گردو چیست؟
ادامه مطلب
علت سیاه شدن مغز گردو

بیماری بلایت گردو

بیماری بلایت گردو یکی از عواملی است که در صورت درگیر کردن درخت منجر به تیره شدن مغز محصول آنها می‌شود. منشا این بیماری یک باکتری به نام Xanthomonas Juglandis است. از این بیماری به عنوان بیماری پوسیدگی مغز گردو نیز یاد می‌شود. ابتلا به این بیماری در درختان گردو باعث بروز لکه‌هایی سیاه رنگ روی شاخ و برگ، جوانه‌ها و میوه درخت می‌شود. در صورتی که این بیماری شیوع پیدا کند از پوست سبز رنگ گردو به مغز آن نفوذ کرده و منجر به چروکیدگی و سیاه شدن آن می‌شود. هر چه مدت درگیری درخت با این بیماری بیشتر شود، آسیب وارده نیز وسیع‌تر خواهد بود. بهتر است به محض مشاهده علائم این بیماری نسبت به رفع آن اقدام شود تا از پیشروی آن به مغز گردو جلوگیری به عمل آید. در این مورد می‌توانید از مشاوره متخصصان گیاه پزشکی مستقر در نهالستان نصرتی استفاده نمایید.

روش برداشت نامناسب محصول

در صورتی که عملیات برداشت محصول گردو در زمان مقرر صورت نگیرد می‌تواند منجر به سیاه شدن رنگ مغز شود. معمولا گردو‌های ایرانی پس از رسیدن به بلوغ بیولوژیکی قابل برداشت خواهند بود. با به تاخیر افتادن زمان برداشت محصول، احتمال سیاه شدن مغز آن نیز افزایش می‌یابد.

خشک کردن و انبارداری نامناسب

گردو پس از برداشت بایستی از پوسته جدا شود تا از سیاه شدن مغز گردوها جلوگیری به عمل آید. همچنین پس از جداسازی پوسته از گردو، بایستی گردوها در محلی سایه پهن شده و بتدریج خشک شوند. استفاده از روش‌های مکانیزه برای برداشت، پوست گیری و خشک کردن گردو، سرعت کار را بالاتر برده و مانع از آفتاب سوختگی و سیاه شدن مغز گردو می‌شود.
همه چیز درمورد آفت شته + پیشگیری و درمان
ادامه مطلب
گردوها باید در محیطی فاقد رطوبت و با دمای منفی 3 الی 0 درجه سانتی گراد نگهداری شوند. نگهداری طولانی مدت گردوها نیز یکی از عوامل سیاه شدن رنگ مغز آنها می‌تواند باشد. علت سیاه شدن مغز گردو  

جمع بندی

گردو یکی از محصولات کشاورزی با ارزش است که در صورت رسیدگی اصولی و برداشت محصولی با کیفیت بالا می‌توانند صرفه اقتصادی بالایی برای باغدار به همراه داشته باشند. همانطور که در طول متن اشاره شد ممکن است مغز گردوها تحت تاثیر عواملی کیفیت خود را از دست بدهند. باغداران با توجه به این موارد و اخذ مشاوره از کارشناسان متخصص این حوزه می‌توانند از بروز این عوامل جلوگیری کرده و محصولی با کیفیت و مرغوبیت بالا تولید کنند. نهالستان نصرتی در زمینه تهیه و فروش انواع نهال بویژه نهال با کیفیت گردو، دارای تجربه‌ای چندین ساله است. با مراجعه به این مرکز معتبر می‌توانید علاوه بر خرید ارقام مناسب با منطقه خود، از مشاوره متخصصان آن نیز بهره‌مند شوید.

نوشته های مرتبط:

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

"*" فیلدهای مورد نیاز را نشان می دهد