آدرس : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، روبروی پارک هادی
تلفن : 09143814204
تصویری از یک باغ

اصول طراحی و احداث باغ

فهرست مطالب

باغداری جزو دسته مشاغلی است که امروزه طرفداران بسیاری پیدا کرده است. در زمان‌های بسیار دور به دلیل ریسک بالای باغداری معمولاً افرادی که خانوادگی باغدار بودن یا زمینی را به ارث برده بودند، باغداری را به عنوان شغل خود انتخاب می‌کردند. زیرا در آن زمان باغداری نیاز به تجربه فراوان داشت. در مقابل امروزه باغداری جزو دسته مشاغلی دسته‌بندی می‌شود که بسیاری از افراد بدون هیچگونه تجربه‌ای با تحقیق و آموزش به عنوان شغل اول یا حتی دوم و سوم خود به آن نگاه می کنند. دلیل اهمیت باغداری سود سرشاری است  که هر ساله برای باغدار یا سرمایه‌گذار به همراه خواهد داشت. در نتیجه دوستداران منحصر به فرد خود را دارد. اگر جزو دسته افراد هستید که دوست دارید اقدام به احداث و بهره‌برداری از باغ کنید، پس باید در این مقاله ما را همراهی کنید تا اصول طراحی و احداث باغ را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم. 

مهم ترین موضوعات پیش از احداث باغ

باغداری شاید در ابتدا جزو دسته مشاغل پر ریسک به نظر بیاید، زیرا سرمایه و صبر قابل توجهی نیاز دارد، اما اگر قبل از احداث باغ به موضوعاتی همچون عوامل محیطی،  عوامل اقتصادی، انتخاب نهال، آماده سازی زمین و عملیات کاشت دقت نمایید و به خوبی آنها را مورد بررسی قرار دهید، مطمئناً باغداری برای شما جزو دست فعالیت‌های بسیار کم ریسک و سود ده خواهد بود. 

بررسی عوامل محیطی قبل از احداث باغ

هر زمان که صحبت از کاشت و برداشت گیاهان و درختان در میان باشد، عوامل محیطی نظیر دما، آب، خاک، طول و عرض جغرافیایی، ارتفاع از سطح دریا، شیب، نور می‌تواند نقش تعیین کننده و مهمی را ایفا کند. 

دما

درختان متنوع برای رشد و نمو خود نیازمند دمای مشخصی هستند و هر کدام از درختان در آب و هوای متفاوتی رشد می‌کنند. به طور مثال بعضی از درختان برای شکوفه دهی یا رشد نیاز به سرما دارند. در مقابل بعضی از درختان تحمل کوچک‌ترین سرمایی را ندارند و دچار سرمازدگی خواهند شد.در نتیجه نیاز است قبل از احداث باغ آب و هوایی منطقه را بررسی کرده و سپس اقدام به کاشت نمایید. 

نور

از مهمترین منابع تغذیه درختان به ویژه درختان میوه نور می‌باشد. درختان برای فتوسنتز کردن همچنین رنگ گیری میوه، رشد و نمو نیاز به نور کافی دارد. بعضی از مناطق دارای نورهای مستقیم بعضی دارای نورهای مایل هستند. به همین دلیل نیاز است، قبل از انتخاب نوع نهال نور منطقه خود به خصوص محل احداث باغ را مورد بررسی قرار دهید. 

خاک

شاید هر چقدر در مورد اهمیت خاک صحبت شود کم باشد. زیرا خاک جز مهم‌ترین و  اصلی‌ترین عوامل محیطی می‌باشد که در رشد و نمو میوه دهی درختان نقش اساسی  ایفا می‌کند. خاک حاوی مواد معدنی،آلی می‌باشد که تمامی این مواد برای رشد درختان الزامی است. همچنین در صورت اینکه خاک نامرغوب باشد یا دچار قارچ بیماری باشد می‌تواند باغ شما را قبل از احداث با شکست قطعی روبرو کند. به همین دلیل نیاز است، از خاک‌های رویی و زیرین و بخش‌های مختلف خاک نمونه‌هایی تهیه شود و به آزمایشگاه مخصوص خاک ارسال شود تا شما بتوانید شناسنامه دقیقی از خاک محل باغ خود در اختیار داشته باشید تا با توجه به آن به برطرف کردن نیازهای خاک بپردازید. 

آب

تصویری از بارش باران بر درختان

هر چقدر که خاک،  کوددهی، هرس کردن درختان و تمامی موارد مختلف را به خوبی انجام دهید، در صورت اینکه آب مورد نیاز درختان باغ خود را به خوبی فراهم نکنید، تمام کارهای شما بی‌مورد است. به همین دلیل قبل از احداث باغ نیاز است، مقدار بارندگی سالانه و مقادیر آب در دسترس خود را مورد بررسی قرار داده و با توجه به آن اقدام به انتخاب نهال مورد نظر نمایید. 

ارتفاع از سطح دریا 

از موارد مهمی که شما باید در هنگام انتخاب و خرید نهال میوه خود آن را مورد بررسی قرار دهید، ارتفاع از سطح دریا باغ خود می‌باشد. 

شیب

شیب زمین در انتخاب نهال و نوع نهال شما نقش اساسی دارد. به طور مثال میوه درختان معمولاً در زمین‌هایی با شیب جنوبی زودتر به عمل می‌آید. به همین دلیل نیاز است، شما قبل از انتخاب و خرید نهال شیب زمین خود را مورد بررسی قرار داده. 

عوامل اقتصادی

اگر قصد دارید که در اصول طراحی و احداث باغ با شکست روبرو شوید، تنها کاری که نیاز است انجام دهید این است که عوامل اقتصادی همچون نیاز بازار، پسند بازار و دوری و نزدیکی از بازار را مورد بررسی قرار ندهید.

تصویری از بازار میوه

 در مرحله اول شخص برای به دست آوردن سود و معاش خود عمر و سرمایه خود را در راه باغداری قرار می‌دهد. پس در ابتدا نیاز است، به خوبی با نیاز بازار آشنا شوید فرض کنید که شما شروع به احداث باغ بادام کرده اید، اما نیاز بازار بادام اشباع شده است. در مقابل شما می‌توانید به طور مثال میوه دیگری مانند سیب که اشباع نشده است را بکارید.البته باید توجه نمایید، مثال‌های گفته شده به صورت فرضی می‌باشد و شما باید با توجه به محل زندگی خود نیاز بازار را مورد بررسی قرار دهید. بعد از بررسی نیاز بازار شما باید دو آپشن پسند بازار، دوری و نزدیکی از بازار را مورد توجه قرار دهید. فرض کنید محل باغ شما از اولین بازار کیلومترها دور باشد، در نتیجه شما باید برای فروش محصول خود هزینه قابل توجه حمل و نقل را بپردازید. چه بسا حتی سود شما را نیز به صورت بسیار زیاد تحت تاثیر قرار دهد. پس نیاز است، قبل از هر کاری دوری و نزدیکی از بازار همچنین محصولات مورد پسند بازار را به صورت کامل بررسی نمایید. 

انتخاب نهال

تصویری از انواع نهال

اگر به دنبال اصول طراحی و احداث باغ هستید، بهتر است بدانید که بعد از انتخاب زمین مناسب و تمام کارهایی که باید انجام دهید، مهمترین کار و تاثیرگذارترین کاری که شما می‌توانید به عنوان  باغدار انجام دهید، انتخاب نهال می‌باشد. فرض کنید می‌خواهید باغ بادام احداث کنید، شما با 

تعداد کثیری از انواع نهال‌ها روبرو خواهید شد. در چنین زمانی نیاز است با توجه به عوامل محیطی محل زندگی خود، نوع خاک، آب، دما و غیره به انتخاب بهترین نوع نهال بپردازد. زیرا انتخاب نهال مناسب تضمین کننده سود و باردهی تان میوه شما در سال‌های آتی می‌باشد. 

آماده سازی زمین 

 تصویری از شیوه کاشت درختان

آماده سازی زمین جز مراحل پایانی می‌باشد. شما قبل از آماده‌سازی زمین باید تمام عوامل محیطی، اقتصادی را مورد بررسی قرار داده باشید. همچنین نهال مناسب را نیز انتخاب کرده باشید. در چنین زمانی نیاز است با بررسی خاک و نتایج به دست آمده از آزمایش خاک  اقدام به اصلاح خاک نمایید. همچنین باید با توجه به انواع الگوهای کاشت درختان مانند مربعی، مستطیلی، داربستی و مثلثی یکی را با توجه به شرایط محیطی و زمین خود انتخاب نمایید و اقدام به کاشت درختان کنید. 

کلام پایانی 

امروز باغداری جزو دسته مشاغل بسیار پرطرفدار می‌باشد و این امر نیز بی‌دلیل نمی‌باشد، زیرا با پیشرفت فناوری هر روزه ریسک احداث باغات میوه و انواع باغ به شدت کاهش پیدا می‌کند. اگر شما نیز جزو دسته طرفداران احداث باغ هستید، پس این مقاله که اصول طراحی و احداث باغ را به صورت کامل مورد بررسی قرار داده است، مطمئنما برای شما مفید می‌باشد. اصول طراحی و احداث باغ بسیار زیاد و گسترده می‌باشد، اما مهم‌ترین اصول آن شامل عوامل محیطی، عوامل اقتصادی، انتخاب نهال، آماده سازی زمین است که شما می‌توانید با بررسی این چهار فاکتور اساسی اقدام به طراحی و احداث باغ خود نمایید. 

نوشته های مرتبط:

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

"*" فیلدهای مورد نیاز را نشان می دهد