آدرس : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، روبروی پارک هادی
تلفن : 09143814204
خرید نهال گلدانی گیلاس

خرید نهال گلدانی گیلاس

فهرست مطالب

طعم دلچسب گیلاس‌های تازه و لذت چیدن آنها از درختان خود، تجربه‌ای بی‌نظیر است. اما اگر فضای باغبانی شما محدود به یک پاسیو یا حیاط خلوت کوچک است، شاید فکر کنید که پرورش نهال گیلاس غیرممکن است. خبر خوب این است که شما می‌توانید با خرید نهال گلدانی گیلاس و کاشت نهال گلدانی گیلاس، از طعم لذیذ گیلاس‌های ارگانیک و تازه در خانه خود لذت ببرید. این مقاله به شما در انتخاب نوع مناسب گیلاس، کاشت و مراقبت از درختان گیلاس گلدانی و گام‌های لازم برای به ثمر رساندن آنها کمک می‌کند.

در این مقاله خواهید آموخت:

  • انتخاب بهترین نوع گیلاس گلدانی: با توجه به فضای محدود، انتخاب نوع مناسب گیلاس که به رشد در گلدان عادت دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • نحوه کاشت درخت گیلاس گلدانی: انتخاب گلدان مناسب و استفاده از خاک با کیفیت، از عوامل کلیدی در کاشت موفق درخت گیلاس هستند.
  • مراقبت از درخت گیلاس گلدانی: آبیاری، نور خورشید، هرس و تغذیه مناسب، نقشی اساسی در رشد و ثمر دهی نهال گلدانی گیلاس ایفا می‌کنند.
  • گرده افشانی درخت گیلاس: برای به ثمر رسیدن اکثر گونه‌های گیلاس، به گرده افشانی توسط یک درخت دیگر نیاز است.

با دنبال کردن گام‌های ساده این مقاله، شما می‌توانید طعم دلچسب گیلاس‌های تازه را از درختان خود در خانه تجربه کنید، حتی اگر فضای باغبانی شما محدود باشد.

  کاشت نهال گلدانی گیلاس  

کاشت نهال گلدانی گیلاس

پرورش نهال گلدانی گیلاس، همانطور که قبلا هم گفتیم راهی عالی برای لذت بردن از زیبایی و طعم این درخت است. اما پیش از شروع، کمی تحقیق کنید و گونه‌ای از گیلاس را انتخاب کنید که مناسب منطقه‌ی شما باشد. در مرحله‌ی بعد سوال این است: فضای کافی برای دو گلدان دارید؟

اگر فضای کافی برای نگهداری بیش از یک نهال گیلاس گلدانی دارید، عالی‌ست! چون که اکثر گونه‌های گیلاس برای تولید میوه به گرده افشانی نیاز دارند. در صورتی که فضای کافی ندارید، می‌توانید از گونه‌های خودگرده افشان استفاده کنید.

خواص بادام برای کاهش وزن و لاغری شکم
ادامه مطلب

همچنین، راه‌حل دیگر انتخاب درختی است که چندین قلمه از گونه‌های مختلف روی آن پیوند زده شده باشد. این راه‌حل برای صرفه‌جویی در فضا مناسب است.

آماده‌ سازی گلدان و خاک

نهال گلدانی گیلاس به گلدانی نیاز دارند که عمیق‌تر و پهن‌تر از تنه‌ی آن‌ها باشد تا فضای کافی برای رشد داشته باشند. برای مثال، برای درختی به ارتفاع ۱.۵ متر، گلدانی با گنجایش ۵۷ لیتر (۱۵ گالن) مناسب است.

حتما مطمئن شوید که گلدان دارای سوراخ‌هایی برای خروج آب است. در صورت نبودن سوراخ، چند سوراخ در کف گلدان ایجاد کنید. روی سوراخ‌ها را با توری یا پارچه مخصوص باغبانی و سپس سنگریزه یا مواد دیگری بپوشانید.

قبل از کاشت، بهتر است گلدان را روی چرخ دستی قرار دهید. وزن گلدان بعد از اضافه کردن خاک، آب و خود درخت، زیاد خواهد شد. چرخ دستی به شما در جابه‌جایی آسان‌تر گلدان کمک می‌کند.

  نهال گیلاس گلدانی  

کاشتن نهال گلدانی گیلاس درون گلدان

به ریشه‌های نهال گلدانی گیلاس دقت کنید. اگر ریشه‌ها به هم پیچیده‌اند، برخی از ریشه‌های اصلی را هرس کرده و تنه‌ی ریشه را کمی شل کنید. گلدان را تا نیمه با مخلوطی از خاک گلدان آماده خریداری‌شده یا ترکیب خانگی شامل یک قسمت ماسه، یک قسمت پیت‌ماس و یک قسمت پرلیت پر کنید.

درخت را روی مخلوط خاک قرار دهید و فضای خالی اطراف آن را با خاک تا ۲.۵ الی ۱۰ سانتی‌متر پایین‌تر از لبه‌ی گلدان پر کنید. خاک اطراف درخت را کمی سفت کنید و سپس به خوبی آبیاری کنید. با انجام این مراحل ساده، شما زیربنایی عالی را برای داشتن درختی با عمر طولانی و سلامت فراهم کرده‌اید. حالا به تماشای رشد آن بنشینید.

همه چیز در مورد آفت چوب خوار بادام
ادامه مطلب

آبیاری و کوددهی نهال تازه کاشته شده

پس از کاشتن درخت، به آن خوب آب بدهید تا ریشه‌ها به خوبی سیراب شوند. آبیاری اضافی معمولا بعد از شروع رشد اولیه درخت در بهار مورد نیاز است. در طول فصل رشد به خصوص در گرما و خشکی هوا، نسبت به آبیاری نهال گلدانی گیلاس حساس باشید. اما به خاطر داشته باشید که نباید درخت را غرق‌آب کنید. ریشه‌های این درخت برخلاف ساقه، خیس ماندن دائمی را دوست ندارند.

هرس نهال گلدانی گیلاس

در سال اول رشد درخت، در فصل زمستان و پس از گذشت یک سال، اقدام به هرس شدید شاخه‌ها کنید. این هرس باعث می‌شود درخت شاخه‌های بیشتری تولید کند که در سال‌های آینده میوه خواهند داد.

نکته مهم این است اگر این هرس اولیه را انجام ندهید، درخت به سرعت به سمت بالا رشد می‌کند بدون آنکه شاخه‌های کافی برای میوه‌دهی داشته باشد و در نتیجه، نگهداری از آن دشوار خواهد شد.

پس از دو سال، می‌توانید دوباره هرس انجام دهید یا اینکه اجازه دهید تعدادی یا تمامی شاخه‌ها بالغ شده و جوانه‌های میوه‌دهنده تشکیل دهند.

نکته مهم: نهال گلدانی گیلاس‌ ها اغلب روی شاخه‌های کوتاه دوساله میوه می‌دهند، پس خیلی زود ناامید نشوید. درختان گیلاس تجاری نیز معمولا پس از ۴ سال میوه می‌دهند. فراموش نکنید که هرگونه پاجوش (رشد ناخواسته از پایین محل پیوند) را نیز هرس کنید.

  خرید نهال گیلاس گلدانی  

مراقبت از نهال گلدانی گیلاس

بعد از کاشت نهال گیلاس گلدانی، حتما روی سطح خاک را با مالچ (پوششی از مواد آلی مانند کاه، پوست درخت، برگ و یا سنگریزه است که روی سطح خاک باغچه یا گلدان پخش می‌شود) بپوشانید. این کار به حفظ رطوبت خاک کمک می‌کند، چون گیاهان گلدانی نسبت به گیاهان باغچه زودتر خشک می‌شوند.

آیا خاک سفت نیاز به اصلاح دارد؟
ادامه مطلب

بعد از اینکه درخت میوه داد، آبیاری منظم را فراموش نکنید. بسته به شرایط آب و هوایی، چندین بار در هفته به صورت منظم به درخت آب بدهید. این کار باعث میشود ریشه‌ها در عمق گلدان رشد کنند.

هنگام کوددهی درخت گلدانی گیلاس، از کودهای جلبکی ارگانیک یا سایر کودهای ارگانیک همه منظوره استفاده کنید. از کودهای با نیتروژن بالا خودداری کنید، زیرا باعث رشد برگ‌های زیبا و شاداب به وفور می‌شود اما میوه کمی به شما می‌دهد.

  قیمت نهال گلدانی گیلاس  

قیمت نهال گلدانی گیلاس

قیمت نهال‌های مختلف با توجه به نوع میوه یا گل، نژاد و واریته آن ها متفاوت است. به طور کلی، نهال‌های کمیاب و خاص قیمت بالاتری دارند. نهال‌های پیوندی که از پایه و پیوندک مرغوب تهیه شده‌اند، قیمت بالاتری نسبت به نهال‌های بذری دارند.

قیمت نهال در مناطق مختلف و در فصل‌های مختلف سال می‌تواند متفاوت باشد. به طور کلی، در فصل‌های بهار و پاییز که تقاضا برای نهال بیشتر است، قیمت نهال نیز افزایش می‌یابد. برای اطلاع از نحوه خرید نهال گلدانی گیلاس می‌توانید به نهالستان‌ نصرتی مراجعه کرده و یا قیمت نهال گلدانی گیلاس را استعلام کنید.

جمع بندی

نهال گلدانی گیلاس درختی بسیار زیبا و ثمربخش است که می‌تواند با مراقبت مناسب، سال‌ها میوه‌های خوشمزه و لذیذ به شما هدیه دهد. خرید نهال گیلاس گلدانی و کاشت و پرورش آن امکان لذت بردن از زیبایی و ثمربخشی آن را در آپارتمان و منزل نیز فراهم می‌کند. در این مقاله، به نکات کلیدی در مورد کاشت و پرورش درخت گیلاس گلدانی پرداختیم. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید بوده باشد.

نوشته های مرتبط:

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

"*" فیلدهای مورد نیاز را نشان می دهد