آدرس : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، روبروی پارک هادی
تلفن : 09143814204
آفات درختان گردو,آگاهی درباره انواع آفات, روش مقابله با آفات درخت گردو

آفات و بیماری های درختان گردو چه خصوصیاتی دارند؟

فهرست مطالب

شیوع انواع آفات و بیماری‌ها در بین درختان گردو یکی از مهمترین عوامل کاهش باردهی این درختان به شمار می‌رود. اگر بیماری و آفات بین آنها گسترش یابد احتمال خشک شدن درختان گردو بسیار افزایش می‌یابد. از این رو آگاهی درباره انواع آفات و راه های مقابله با آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است. بهترین روش مقابله با آفت و بیماری ها، پیشگیری و ممانعت از گسترش بیماری است، از آنجایی که درختان گردو ارتفاع زیادی دارند سمپاشی آنها دشوار است. اما از طریق هرس اصولی و یا از طریق پیوند با ارقام دیگر، می‌توان میزان رشد آنها را کنترل کرد. هر چه ارتفاع درخت کوتاهتر باشد به مراتب سمپاشی آن هم آسان‌تر خواهد بود. البته با استفاده از راهکارهای نوین کشاورزی و باغداری می‌توان با اکثر بیماری‌ها مقابله کرد. یکی از این راهکارها کاشت نهال سالم و اصلاح شده است. همچنین در هنگام شیوع بیماری جدا کردن و هرس شاخه‌های بیمار و سوزاندن آنها مانع از گسترش این بیماری‌ها به سایر بخش‌های سالم درخت شده و تاثیر بسزایی در سلامتی درخت دارد.   آفات درختان گردو,آگاهی درباره انواع آفات, روش مقابله با آفات درخت گردو

مهمترین آفات درختان گردو

توجه داشته باشید که تفاوت زیادی بین آفات و بیماری وجود دارد. آفات معمولا از طریق حشرات و یا موجودات دیگر به برگ‌ها، ریشه‌ها، ساقه‌ها و تنه درخت آسیب می‌رسانند. حمله آفات ممکن است به مرگ درخت بینجامد که در این بین بیشترین خسارات را حشرات به درختان وارد می‌کنند. از مهمترین آفات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

شپشک گردو

این حشره بر روی میوه درخت تخم‌گذاری می‌کند. لاروهای آن از مغز و پوست گردو جهت رشد خود استفاده می‌کنند. در نتیجه باعث ریزش میوه‌های نارس گردو می‌شوند. شپشک های بالغ نیز از شاخه‌های نازک و برگ‌های درخت گردو تغذیه می‌کنند. استفاده از روش محلول پاشی به فاصله یک هفته از هم روش موثری برای مبارزه با انواع آفت است.
10 فاکتور مهم برای احداث باغ گردو
ادامه مطلب

کچلی گردو

کچلی گردو یکی از مهمترین آفات درختان است که در اثر لارو نوعی پروانه به وجود می‌آید. این آفت اغلب در نیمه دوم فروردین ماه در برگ‌های تازه رشد کرده درخت گردو ظاهر می‌شود و در نیمه دوم اردیبهشت به بیشترین مقدار خود می‌رسد. این آفت در وهله اول لبه‌های برگ را خم می‌کنند و باعث تغییر شکل آنها می‌شود. اگر این آفات به میزان زیادی شیوع پیدا کنند باعث خشک شدن درخت گردو خواهند شد. بهترین راه حل برای از بین بردن آنها استفاده از حشره کش و سموم مخصوص این حشره است.

سوسک شاخ بلند

حشره‌ای از راسته سخت بالپوشان و سوسکها است که شاخکهای بلندی دارد و نه تنها بر درختان گردو بلکه سازگاری بسیار زیادی با انواع درختان میوه‌دار دارد. این حشرات در اوایل فروردین در لاروهای خود می‌مانند و با گرم شدن هوا به تدریج از آن خارج شده و وارد دوره شفیرگی می‌شوند. در اواخر خرداد ماه نیز در قالب حشرات کاملی به درختان میوه‌دار حمله می‌کنند. از اصلی‌ترین علایم حمله این حشرات رنگ پریدگی برگ درختان است که در برخی مواقع برگ درختان بدون تغییر رنگ و یا بدون اینکه زرد شوند می‌افتند. بهترین راه برای مواجه با این آفات سمپاشی نیست. بلکه بهترین راه کود دهی و آبیاری به موقع درخت است. روش دوم، کنترل آفت به صورت تلفیقی است بدین معنی که کاشت یک رقم نهال اصلاح شده و سم پاشی قبل از پیدایش بیماری می‌تواند روش موثرتری در ممانعت از شیوع آن به شمار رود.

کنه زرد

این حشره به شکل کروی بوده و نسبت به کنه قرمز بزرگتر است. این کنه‌ها معمولا به صورت گروهی زندگی می‌کنند و در زیر برگ جمع می‌شوند. هر کدام از این کنه‌ها در زمان تولید مثل می‌توانند بیش از 50 تخم بگذارند. برای مقابله با کنه زرد استفاده از سم تالستار-پروپال-امیت-نئورون توصیه می‌شود.
خرید نهال گلدانی زرشک
ادامه مطلب

کنه قرمز

این نوع کنه‌ها به رنگ قرمز هستند. در فصل سرما در داخل درخت زندگی می‌کنند و در همان جا نیز تخمگذاری خود را انجام می‌دهند. در اردیبهشت ماه به بلوغ می‌رسند و تا چندین نسل می‌توانند از درخت تغذیه کنند و باعث خشک شدن درخت شوند. بهترین روش برای مقابله با این آفات استفاده از سم پروپال-سزار-آپولو است. البته در میزان استفاده از این سم بسیار توجه شود در غیر این صورت ممکن است درخت خشک شود.

شپشک توت

این حشره در اوایل فروردین ماه شروع به تخمگذاری می‌کند. هر حشره به طور متوسط بین 70 الی 80 تخم دارد و حداکثر تراکم آن در قسمت میانی قاعده تاج درخت است. بهترین روش مقابله با این بلایا هرس کردن به موقع درختان گردو است.

مگس پوست خوار میوه گردو

این حشره از پوسته سبز گردو تغذیه می‌کند و به تدریج روی آن لکه‌هایی به وجود می‌آورد. از نظر بزرگی به اندازه مگس‌های خانگی است و به راحتی امکان تشخیص آنها وجود دارد. این حشره از اوایل خرداد ماه تا اواخر همان ماه به درختان گردو حمله کرده و در زیر پوست میوه تخمگذاری می‌کند. برای از بین بردن این آفت می‌توانید از محلول آمونیاک به صورت ماهانه استفاده کنید و یا در یک دوره هفت الی ده روزه از حشره کش و یا در دوره یک الی سه روزه درخت را با اسپینوساد سمپاشی کنید. آفات درختان گردو,آگاهی درباره انواع آفات, روش مقابله با آفات درخت گردو

شپشک قرمز گلابی

این حشره بیشتر بر روی شاخه و بازوهای درخت زندگی می‌کند. رنگ این آفت به رنگ قرمز تیره است و زمانی که تعداد آنها افزایش یابد به خوبی قابل مشاهده هستند. بهترین روش برای از بین بردن این آفت استفاده از سموم در اواخر اردیبهشت ماه و اوایل خرداد است.
احداث باغ فندق
ادامه مطلب

کرم خراط

به صورت لارو در فصل زمستان در تنه درخت زندگی می‌کند و از نشانه وجود آن سوراخ‌هایی در تنه درختان گردو و فضولات و اره‌هایی است که از درخت گردو بیرون می‌ریزد. این آفت که به پروانه فری نیز معروف است، بعد از جفت گیری در محل‌های مختلف مانند تنه درختان و اطراف جوانه‌ها و دمبرگ‌ها تخم‌گذاری می‌کند و لارو آنها از چوب درخت تغذیه می‌کنند. هر شاخه‌ای با علایمی از این آفت باید بریده و بعد سوزانده شود. از آنجایی که لانه این حشرات در داخل درخت است سمپاشی درخت کارآیی چندانی ندارد. حتما باید آبیاری درخت به موقع صورت گیرد و همچنین از کودهای مخصوص برای تقویت ریشه درخت استفاده گردد.

کلام آخر

درخت گردو از جمله ارقامی است که به لحاظ اقتصادی و سلامت و کیفیت مغز از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو باغداران بایستی نسبت به انواع آفات و بیماری‌های درختان گردو شناخت خوبی داشته باشند تا در مواقع بروز آنها بتوانند راهکار مناسبی را به کار گیرند و محصولات خود را از گزند این آفات مصون بدارند. همچنین انتخاب نهال مناسب و شناخت روش‌های رسیدگی به درختان گردو نیز می‌تواند تاثیر زیادی در نگهداری و حفظ درختان از آفات و بیماری‌ها شود. نهالستان نصرتی با فراهم آوردن امکان تهیه و خرید بهترین ارقام نهال گردو و ارائه خدمات مشاوره‌ای رایگان، آماده خدمات رسانی به باغداران گرامی است.

نوشته های مرتبط:

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

"*" فیلدهای مورد نیاز را نشان می دهد