آدرس : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، روبروی پارک هادی
تلفن : 09143814204
کاشت نهال گلدانی گردو

کاشت نهال گلدانی گردو

فهرست مطالب

به دلیل کوچک بودن فضای باغبانی در مناطق شهری و داشتن محدودیت، کاشت نهال گلدانی گردو به عنوان یک روش جذاب و کارآمد برای باغبانی در فضاهای کوچک، بشمار می آید. در این روش، می توانید گردو را در گلدان های کوچک و قابل حمل بکارید. با توجه به مصرف و همچنین قیمت بالای این میوه ارزشمند، امروزه بسیاری از افراد به کاشتن گردو در گلدان، در منزل خود، در باغچه یا حتی گلدان علاقه مند هستند. اگر شما هم مایل به کاشت گردو در گلدان و پرورش آن در خانه هستید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.   کاشت گردو در گلدان  

شرایط کاشت نهال گردو

میوه گردو یکی از پرطرفدارترین انواع مغزیجات می باشد که به دلیل صرفه اقتصادی، در سال های اخیر بسیاری از افراد را به احداث باغ گردو و حتی کاشت نهال گلدانی ترغیب کرده است. ممکن است در بین مردم این اعتقاد وجود داشته باشد که کاشت نهال گردو آسان می باشد و نیاز به مراقبت چندانی ندارد. اما در حقیقت، برای بدست آوردن میوه هایی با کیفیت و میزان بهره وری مناسب، رعایت زمان کاشت نهال گردو از اهمیت بالایی برخوردار است. درخت گردو در شرایط آب و هوایی مختلف مقاومت خوبی دارد و تنوع گونه های آن باعث شده تا نهال گردو در مناطق مختلف با شرایط اقلیمی متفاوت، کاشته شود. با این حال، شرایط خاصی برای نهال گردو وجود دارد که برای دستیابی به نتایج مطلوب، باید رعایت شوند.

برای کاشت درخت گردو، باید به شرایط زیر توجه کنید:

  • آب و هوای معتدل تا سرد: به طور کلی درخت گردو در مناطقی با آب و هوای معتدل تا سرر بهتر رشد می کند. با این حال درخت گردو نیاز به تابش خورشید و دمای مناسب دارد. در مناطقی با تابش آفتاب کافی و دمای سرما کمتر از 15- درجه سانتیگراد، درخت گردو بهتر رشد می‌ کند.
  • خاک مناسب: خاک مناسب درخت گردو باید عمیق بوده و خوب زهکشی شده باشد. خاک با pH میانه (6 تا 7.5) و حاوی مواد آلی و عناصر غذایی کافی برای رشد درخت گردو مناسب می باشد. خاک باید همچنین دارای خاصیت نفوذپذیری و نگهداری رطوبت مناسب باشد.
  • فضای کافی: درخت گردو به فضای کافی برای رشد مناسب نیاز دارد؛ بنابراین، قبل از کاشت درخت گردو، از فضای کافی برای رشد شاخص‌ها و شاخه‌های درخت اطمینان حاصل کنید.
  • محافظت درختان جوان: درختان گردو در سال‌های اول رشد خود نیاز به حفاظت و مراقبت ویژه ای دارند. آن ها باید در برابر حشرات آفت‌زا، علف‌ های هرز و آسیب ‌های مکانیکی محافظت شوند. همچنین باید آبیاری منظم و تامین مواد غذایی به صورت کودهای مخصوص درختان گردو انجام شود.
  • فاصله کاشت: فاصله مناسب بین درختان گردو برای رشد و توسعه صحیح آن ها بسیار مهم است. فاصله مناسب کاشت درختان گردو عموما 8 تا 10 متر است، اما بستگی به نوع خاک و شرایط محلی نیز دارد.
دلیل سیاهی مغز گردو چیست؟
ادامه مطلب
با رعایت این شرایط، می‌توانید نهال گردو را با موفقیت بکارید و از محصولات آن بهره مند شود. همچنین، برای کاشت نهال گلدانی گردو می توانید از متخصصین نهالستان نصرتی در این زمینه کمک بگیرید.   کاشت نهال گلدانی گردو  

مراحل کاشت نهال گلدانی گردو

مراحل کاشت نهال گلدانی گردو به شرح زیر می باشد:
  • تهیه بذر

برای کاشت گردو در گلدان، می توان از بذر گردو و یا نهال گردو استفاده کرد که هر دو این موارد را می‌ توان به‌ راحتی و از طریق نهالستان ها مثل نهالستان نصرتی تهیه کنید. تنها تفاوت این دو روش در زمان رشد و به بار نشستن گیاه می باشد.
  • بیدار شدن بذر

به منظور نرم شدن پوسته سخت بیرونی گردو، باید بذر‌ها را به مدت 2 روز در ظرف آبی غوطه‌ ور کنید و سپس برش کوچکی در  یک سمت گردو‌ ها ایجاد کنید.
  • قرار دادن بذر‌ها در شرایط گلخانه ای

یک نایلون پلاستیکی بزرگ را از پرلیت پر کرده و بذر‌ها را درون آن قرار دهید. پرلیت برای حفظ رطوبت بذر‌ها استفاده می‌ شود. به همین دلیل نباید اجازه داد که پرلیت‌ها خشک شوند. حدودا 90 روز لازم است تا بذر ‌ها برای آماده شوند. همچنین بذر ها در این زمان باید در محیطی سرد مثل یخچال، قرار گیرند. در انتهای این مرحله باید جوانه ‌های کوچک از محل برش در پوسته سخت گردو، بیرون زده باشند.
  • کاشت بذر‌های آماده

در این مرحله دانه ها آماده کاشت هستند. برای این کار باید یک گلدانی با اندازه مناسب، برداشته و با میزان خاک مناسب پر کنید. همانطور که اشاره شد، باید خاک با زهکشی مناسب و شامل نسبت مساوی از شن، ماسه درشت، کامپوست و خاک گلدان باشد تا مواد و شرایط مورد نیاز را فراهم کند. برای کاشت گردو در گلدان، پیشنهاد می شود خاک را به اندازه کافی خیس کرده باشید. سپس دانه‌ها را در فاصله مناسب از سطح خاک (حدود 6 سانتی ‌متری) قرار داده و در نهایت نیز گلدان را در جایی بگذارید که تحت تابش مستقیم خورشید نباشد. به عبارت دیگر، سایه ‌ای جزئی، با دمای حدود 7 الی 21 درجه سانتی گراد، برای شروع رشد جوانه مناسب است.
  • نگهداری از بذر تا جوانه زنی

گردو نسبت به خشک شدن خاک حساس می باشد. خشکی خاک نه تنها ممکن است به خشک شدن بذر بینجامد، بلکه باعث تاثیر منفی بر عملکرد دانه و افت کیفیت محصول نهایی درخت گردو نیز خواهد شد. بنابراین برای جلوگیری از توقف رشد بذر، باید دائما سطح خاک تا ارتفاع حدودا 8 سانتی متر، مرطوب باشد. البته دقت داشته باشید که رطوبت بیش از اندازه نیز می‌تواند اثر عکس داشته و در اطراف ریشه باعث ایجاد بیماری شود! پس در آبیاری دانه، دقت کنید و این آخرین مرحله برای کاشت گردو در گلدان، است.
ویژگی‌های یک نهال خوب
ادامه مطلب
  نحوه کاشت نهال گلدانی گردو,نهال گلدانی گردو  

نحوه انتقال نهال گلدانی گردو به زمین

اگر می خواهید که نهال گلدانی تان را به زمین منتقل کنید، باید به موارد زیر توجه کنید تا این کار را بدون هیچ آسیبی انجام دهید: خاک مناسب، نوع خاک، زهکش خاک، حفر گودال و عمق آن، کوددهی، ترکیب و زهکش خاک در هنگام کاشت نهال در زمین، عمق گودال، فاصله بین نهال ها این امکان وجود دارد که ارقام مختلف گردو را که به صورت گلدانی تهیه کرده اید، برای کاشت به زمین انتقال دهید. اگر قصد کاشت نهال گردو گلدانی را دارید، باید گودالی که برای آن در نظر دارید را پرالیناژ کنید. به این شکل که داخل گودال و ریشه گیاه، به مخلوطی از قارچ‌کش، حشره کش، خاک رس و کود دامی و آب آغشته گردد.  

اهمیت و میزان استفاده از گردو در ایران

گردو علاوه بر طعم خوب، ارزش غذایی بالایی دارد و دارای انواع ویتامین، پروتئین، امگا 3 و … است. این گردو به روش های مختلفی از جمله خام خواری و استفاده در انواع دسر ها و غذاها استفاده می شود.   خرید نهال گلدانی گردو,نهال گلدانی گردو  

میزان مصرف گردو در ایران

کشت گردوی بارور در ایران 120 هزار هکتار برابر با 1864 کیلوگرم می باشد. مصرف روزانه گردو ایرانیان 5.7 برابر سایر مردم جهان بوده و به 2750 گرم به ازای هر نفر می رسد. این موضوع باعث شده تا کاشت گردو در گلدان، نیز طرفداران زیادی به خود اختصاص دهد. برای داشتن بالاترین بازدهی در کشت گردو، باید قبل از اقدام به کاشت گردو در گلدان، منطقه جغرافیایی خود را بشناسید و سپس رقم گردوی مناسب را انتخاب کنید.
کرم ساقه خوار و راه های مبارزه با آن
ادامه مطلب
  قیمت نهال گلدانی گردو,نهال گلدانی گردو  

خرید نهال گلدانی گردو

گردو یکی از نهال های پرفروش و پربار می باشد. خیلی از افراد امکان داشتن باغ یا زمین جهت کاشت درخت را ندارند و یا به دلایل مختلف علاقمند به خرید نهال گلدانی هستند، به همین دلیل نهال گلدانی گردو گزینه مناسبی برای این افراد می باشد. برای خرید نهال گلدانی گردو می توانید به صورت حضوری یا غیرحضوری و اینترنتی، از طریق نهالستان نصرتی اقدام کنید. هر کدام از این روش ها مزایای خاص خود را دارد. با خرید حضوری می توانید از نزدیک نهال گردو را مشاهده کرده و اقدام به خرید آن کنید. هنگام خرید اینترنتی، در وقت خود صرفه جویی می کنید اما باید این را در نظر بگیرید که باید مرکز معتبری را پیدا کنید تا بتوانید نهال با اصالت و سالم تهیه کنید. به همین منظور ما نهالستان نصرتی را به شما پیشنهاد می کنیم. چرا که می توانید قبل از خرید از مشاوره رایگان با متخصصان آن بهره مند شده و خرید مطمئن و راضی کننده ای خواهید داشت. برای خرید انواع نهال گلدانی و کسب اطلاعات لازم درباره رقم، گونه و شرایط نگهداری آن می توانید با کارشناسان نهالستان نصرتی در ارتباط باشید.  
نهالستان نصرتی  

نوشته های مرتبط:

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

"*" فیلدهای مورد نیاز را نشان می دهد