آدرس : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، روبروی پارک هادی
تلفن : 09143814204
کاشت نهال گلدانی انگور

کاشت نهال گلدانی انگور

فهرست مطالب

انگور، از آن گروه میوه ها به شمار می آید که طرفداران بسیاری دارد‌. کاشت نهال گلدانی انگور برای افرادی که فضای کافی همانند باغ یا زمین کشاورزی ندارند، جایگزینی عالی محسوب می شود. به همین دلیل کسانی که در آپارتمان زندگی می کنند نیز می توانند یک درخت کوچک انگور با میوه های فراوان داشته باشند. با این حال، چند نکته وجود دارد که باید پیش از کاشت نهال انگور گلدانی بدانید تا تلاش شما موفقیت‌ آمیز شود. انگور به نور زیادی نیز دارد، به همین دلیل انتخاب گلدان و مکان قرارگیری آن باید با دقت انتخاب شود. درخت انگور علاوه بر اینکه کاشت ساده ای دارد، اما بسیار حساس است و کوچکترین اشتباهی، باعث خرابی آن می شود. اگر می خواهید که درخت انگور خود را در خانه داشته باشید، در این مقاله همراه ما باشید تا در مورد نحوه و زمان کاشت نهال گلدانی انگور بیشتر آشنا شوید.

نهال انگور گلدانی

چرا باید انگور بکاریم؟

انگور گیاهی بسیار پربرکت می باشد که تمامی قسمت‌ های آن از جمله برگ، میوه نارس، میوه رسیده و حتی هسته‌ آن قابل استفاده می باشد و کاربرد های فراوانی دارد. میوه نهال انگور شیرین، مغذی و خوشمزه بوده و از آن برای تولید محصولات خوراکی مانند کشمش، مویز، آب‌غوره، سرکه، شیره (دوشاب) و آب انگور به کار می ‌گیرند. از برگ این گیاه نیز برای پخت دلمه استفاده می شود. ضایعات هرس‌شده درخت انگور در صنایع چوب کاربرد داشته و از هسته انگور نیز روغنی تهیه می‌شود که برای پوست و مو و سلامتی بدن بسیار مفید است.

نهال گلدانی انگور

انواع روش های کاشت انگور در گلدان

برای کاشت و پرورش نهال انگور در گلدان و در یک فضای محدود می توانید از 2 روش مطمئن اقدام کنید. در ادامه به توضیح این دو روش خواهیم پرداخت؛

1. کاشت نهال انگور در گلدان

برای کاشتن انگور در گلدان می توان از قلمه استفاده کرد اما روش بهتر، استفاده از نهال ریشه دار انگور می باشد. این روش ریسک کمتری دارد و شما مطمئن خواهید بود که در صورت مراقبت صحیح، می توانید یک درخت انگور جوان و سالم داشته باشید. در این روش باید فاکتورهایی از جمله آب و هوای منطقه، سالم بودن نهال، خرید از نهالستان معتبر، زمان خرید نهال، مکان نگهداری نهال و … را مد نظر داشته باشید. اگر در منطقه ای سردسیر زندگی می کنید، زمان کاشت نهال انگور گلدانی باید در بهار یا اوایل تابستان باشد. اما اگر منطقه زندگی شما جز مناطق گرمسیر کشور است، اوایل زمستان بهترین زمان برای کاشت انگور در گلدان خواهد بود.

راه های کاشت انگور

2. کاشت هسته انگور در گلدان

روش دیگر کاشت انگور در گلدان، استفاده از هسته آن می باشد. این روش به درد کسانی می خورد که می خواهند یک گیاه را از صفر پرورش دهند و از رشد آن غرق در لذت شوند. این کار را می توانید از 2 راه انجام دهید:

روش از بین بردن کرم مغز گردو چیست؟
ادامه مطلب

روش اول کاشت هسته انگور

در روش اول هسته های انگور را داخل یک پارچه نمدار گذاشته و همراه با کمی پودر دارچین، در داخل یخچال می گذارید تا جوانه بزنند. بعد از گذشت دو ماه، هسته هایی که جوانه زده اند را جدا کرده و داخل گلدان بکارید.

روش دوم کاشت هسته انگور

در روش دوم، هسته های انگور را مستقیما داخل خاک گلدان می کارید. به این صورت که هسته های انگور را جدا کرده و داخل یک کاسه آب می اندازید. هسته هایی که داخل آب ته نشین شدند، گزینه مناسبی برای کاشتن در خاک هستند.

در هر دو مرحله، خاک گلدان باید ترکیبی از پیت ماس، ماسه، برگ پوسیده و ورمی کمپوست باشد. بعد از کاشتن هسته ها درون خاک، باید گلدان را در یک مکان پرنور قرار دهید.

کاشت نهال گلدانی انگور

راهنمای کاشت نهال گلدانی انگور

در ادامه می خواهیم به توضیح موارد حساس و حیاتی هنگام کاشت نهال گلدانی انگور بپردازیم. همنطور که در ابتدای این مقاله گفته شد، کاشت و پرورش نهال انگور در گلدان بسیار آسان می باشد اما از آن جایی که گیاه انگور بسیار حساس می باشد. بنابراین بای مراقبت ویژه ای از نهال بکنید تا بتوانید به نتیجه دلخواه خود برسید. در ادامه به مهم ترین این موارد خواهیم پرداخت؛

• انتخاب گلدان مناسب برای کاشت نهال گلدانی انگور

برای کاشت نهال انگور گلدانی، باید گلدان مناسبی را انتخاب کنید. گلدان باید بزرگ و محکم باشد تا بتواند تاک ‌هایی که رشد می‌ کنند را حمایت کند. حال چه گلدانی برای کاشت نهال گلدانی انگور مناسب نمی باشد؟ گلدان ‌هایی از جنس پلاستیک و تیره رنگ. چرا که این نوع گلدان ‌ها در زیر نور خورشید، به شدت گرم شده و می‌توانند باعث به وجود آمدن برخی بیماری ها در ریشه گیاه شوند. در عوض گلدان های چوبی جایگزین بهتری می باشند. اگر مجبور به استفاده از گلدانی از جنس پلاستیک تیره هستید، سعی کنید خود گلدان را طوری قرار دهید که در سایه بماند اما نهال انگور در معرض نور آفتاب باشد. علاوه بر این، گلدان باید دارای سوراخ‌ های زهکشی باشد. چون ریشه های انگور‌ ترجیح می‌ دهند که مکان رشد آن ها خیس و مرطوب نباشد. بنابراین وجود سوراخ ‌های متعدد در انتهای گلدان ضروری است.

• انتخاب خاک مناسب برای رشد نهال انگور گلدانی

خاک مورد نیاز انگور باید خنثی با اسیدیته خفیف 5.5 تا 7 باشد. هنگام کاشت نهال انگور گلدانی، کف گلدان را با سنگ، فوم و یا ماسه اضافی پر کنید تا نفوذ بهتری داشته باشد. سپس خاک و یک لایه مالچ اضافه کنید. توجه داشته باشید که هرگز نباید از خاک باغچه خود برای پر کردن گلدان های نهال انگور استفاده کنید زیرا ممکن است حاوی باکتری باشد. برای نهال های گلدانی، مطمئن شوید که خاک به خوبی زهکشی شده باشد. انگور در بسیاری از زمین ها به خوبی رشد نمی کند. بنابراین از خاک هایی مانند خاک رس یا خاک ضخیم که اجازه تخلیه آب را نمی دهد، اجتناب کنید. همچنین می توانید قبل از کاشت، سطح فسفر، منیزیم و PH خاک را بررسی کنید.

کاشت نهال انگور و پرورش آن
ادامه مطلب

نهال انگور

• بهترین مکان برای پرورش نهال های مورد نظر

هنگام کاشت نهال گلدانی انگور، انتخاب مکان مناسب اهمیت بالایی دارد. قبل از کاشت نهال، باید گلدانی با اندازه متناسب انتخاب کنید تا بعد از رشد نهال نیاز به جا به جایی نباشد. نهال انگور گلدانی در هر فصل با توجه به منطقه قابل کاشت می باشند. به طور کلی مکانی که آفتابی، گرم و خشک باشد، مناسب کاشت نهال انگور است. نهال‌های انگور به حداقل 8 ساعت نور خورشید در روز نیاز دارند. از مکان ‌هایی که مرطوب، سایه‌دار یا گردش هوای کمی دارند، اجتناب کنید. چرا که نهال انگور ‌برای جلوگیری از بیماری ‌های قارچی به گردش هوای زیادی نیاز دارد.

• میزان آب مناسب برای نهال انگور گلدانی

از مهم ترین اصول کاشت و پرورش نهال انگور ، آبیاری منظم و دقیق آن می باشد. خاک درون گلدان باید فقط کمی مرطوب باشد. بسیار مهم است که نهال انگور را بیش از حد آبیاری نکنید زیرا خاک خیس می ‌تواند به نهال آسیب برساند. بهتر است نهال انگور خود را فقط هنگامی که احساس کردید خاک درون گلدان خشک شده است، آبیاری کنید. این مقدار بسته به نوع گلدان باید تا عمق 30 سانتی متری خاک، آب نفوذ کند.

• بهترین زمان برای کاشت نهال انگور در گلدان

انتخاب زمان مناسب برای کاشت نهال گلدان انگور، به محل زندگی شما بستگی دارد. اگر در آب و هوای معتدل و یا سردسیر زندگی می‌ کنید، بهترین زمان کاشت نهال انگور گلدانی در فصل بهار یا اوایل تابستان است اما اگر منطقه زندگی شما جز مناطق گرمسیر کشور است، اوایل زمستان بهترین زمان برای کاشت انگور در گلدان خواهد بود.

کاشت نهال انگور

مراحل کاشت انگور در گلدان

به طور کلی برای کاشت نهال گلدانی انگور در خاک گلدان یا حیاط، باید مراحل زیر را انجام دهید:

مرحله اول: انتخاب محل قرار گرفتن گلدان

همانطور که اشاره شد، مکانی قرارگیری گلدان حای نهال انگور باید علاوه بر نور مناسب، گرم و عاری از رطوبت باشد. میزان نور مناسب برای گلدان انگور، 8 ساعت به صورت روزانه است.

مرحله دوم: ایجاد پشتیبان

وقتی که نهال به یک درخت جوان تبدیل می شود، باید یک پشتیبان برای تکیه زدن به آن داشته باشد. برای ساختن این پشتیبان، از خلاقیت خود کمک بگیرید و با هر وسیله ای که در اختیار دارید یک پشتیبان مناسب برای کمک به رشد درخت انگور درست کنید.

نحوه سمپاشی آفات موجود در مزارع و باغات
ادامه مطلب

مرحله سوم: فراهم کردن خاک مناسب

خاک مناسب یکی از مهم ترین فاکتورها برای رشد درخت انگور است. پس سعی کنید بهترین و مناسب ترین خاک را برای این کار فراهم کنید. خاک مناسب برای کاشت انگور، با خاک باغچه تفاوت زیادی دارد. یک خاک سبک که ترکیبات آلی دارد، برای کاشت انگور در گلدان مناسب است.

مراحل کاشت نهال انگور در گلدان

مرحله چهارم: تنظیم درست زهکشی

زهکشی گلدان درخت انگور باید به درستی انجام شود. در غیر این صورت، ریشه های آن می پوسد. زهکشی باید طوری باشد که بعد از هر بار آبیاری، سطح آب خشک شود. در این صورت، ریشه های نهال شما پوسیده نمی شود و می تواند به رشد ادامه دهد. پس زهکشی و به دنبال آن آبیاری درخت انگور گلدانی باید دقیق انجام شود.

مرحله پنجم: کاشت انگور

بعد از طی کردن مراحل بالا ، می توان گفت که شرایط برای کاشت هسته، قلمه، نهال و یا درخت انگور فراهم شده است. پس می توانید آن را به گلدان آماده شده انتقال دهید و منتظر رشد آن بمانید.

مرحله ششم: روش آبیاری درست و منظم

بعد از قرار دادن نهال انگور در خاک گلدان، باید آبیاری شود. آبیاری انگور باید منظم و با دقت انجام گیرد. بهترین حالت آبیاری انگور، 2 بار در روز و هنگامی که سطح خاک گلدان کاملا خشک است، می باشد.

مرحله هفتم: کوددهی

نهال انگور برای رشد، به تغذیه نیاز دارد. این کار را می توان با کود دادن انجام داد. سطح خاک گلدان باید همیشه با کود دامی پوشیده باشد. در سال های اول رشد انگور، استفاده از کود های معمولی جوابگو است اما بعد از چند سال که درخت به ثمر می نشیند، باید از کودهای مقوی تری که حاوی پتاسیم، فسفر و ازت هستند، برای تغذیه نهال گلدانی انگور خود استفاده کنید.

خرید نهال گلدانی انگور

خرید نهال گلدانی انگور

نهال گلدانی انگور به اندازه درخت کاشته شده در زمین رشد نمی کند، اما اگر به درستی از آن مراقبت کنید، می تواند سال ها در گلدان به رشد خود ادامه داده و سال به سال محصول بسیار خوب و زیادی بدهد. همانطور که در این مقاله ذکر شد، انتخاب نهال سالم اهمیت بالایی دارد و بر روی نتیجه و محصولات تاثیر بسزایی خواهد داشت. باید نهال های خود را از نهالستان معتبری تهیه فرمایید. خرید نهال گلدانی به دو صورت حضوری یا غیر حضوری و اینترنتی وجود دارد اما نکته حائز اهمیت، تهیه نهال با اصالت از یک مرکز معتبر می باشد. شما می توانید با مشاوره گرفتن از متخصصان نهالستان نصرتی، به صورت حضوری و یا از طریق سایت و به صورت اینترنتی اقدام به خرید نهال گلدانی انگور و یا خرید نهال گلدانی دیگری کنید.

نوشته های مرتبط:

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

"*" فیلدهای مورد نیاز را نشان می دهد