آدرس : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، روبروی پارک هادی
تلفن : 09143814204
کاشت بلوبری و پرورش نهال بلوبری

کاشت نهال بلوبری و پرورش آن

فهرست مطالب

بلوبری در قرن بیستم کشف شد. بعد از آن دانشمندان شروع به کشف چگونگی کاشت بلوبری کردند. بوته بلوبری در برابر بسیاری از آفات و بیماری‌ها مقاوم است و می ‌تواند تا 20 سال میوه تولید کند. بلوبری یک میوه پرطرفدار در بازار مصرف عمومی شناخته شده و تقاضای مردم برای این میوه خوشمزه و سالم به شدت افزایش یافته است. بنانبراین می توان نتیجه گرفت که کاشت نهال بلوبری در ایران بسیار سودآور است. علاوه بر میوه بلوبری، از برگ‌ ها و گل‌ های آن نیز استفاده می‌شود. برگ بلوبری در تهیه چای و دمنوش‌ و گل‌ها در صنعت عطرسازی و آرایشی به کار می ‌رود. این محصولات فرعی نیز منبع درآمد بیشتر بوده و سودآوری را افزایش دهند. برای راه اندازی کسب و کار بسیار پرسود، میتوان به کاشت نهال بلوبری پرداخت. در ادامه به توضیح بیشتر این میوه و نحوه کاشت و پرورش بلوبری خواهیم پرداخت.

کاشت نهال بلوبری  

ارقام مختلف بلوبری کدام اند؟

این گیاه دارای ارقام و گونه‌های مختلفی است که از جمله ارقام مهم و تجاری آن می‌توان به نهال بلوبری دوک، نلسون و کراپ و چندلر اشاره کرد. نهال دوک زودرس با عملکرد متوسط است و میوه‌ای با اندازه متوسط تولید می‌کند. نهال بلوبری چندلر دیررس بوده و میوه آن به رنگ آبی و بزرگ است. عملکرد آن بالا بوده و از هر بوته می‌توان 5 کیلوگرم میوه برداشت نمود.

نیازهای اقلیمی کاشت نهال بلوبری

بلوبری نیازمند زمستان خنک و تابستان گرم می باشند. این گیاه مقاومت خوبی به سرمای زمستان داشته و در هنگام خواب 22 تا 25 درجه سانتیگراد را می تواند تحمل کند. البته بسته به نوع گونه و رقم میزان مقاومت متفاوت است.

ارقام بلوبری  

نیاز خاکی کاشت نهال بلوبری

ریشه های گیاه بلوبری سطحی بوده و نیاز به خاکی دارد که نگهداری رطوبت آن خوب باشد. خاک باید زهکشی مناسبی داشته باشد. از آنجا که این گیاه اسید دوست می باشد، بنابراین بهترین خاک برای کشت آن خاک شنی لومی اسیدی با pH 4/5-5/2 می باشد. ترکیب خاک مناسب به صورت 80٪ پیت ماس و 20٪ پرلیت می باشد اما در صورت در دسترس نبودن می توان 30٪ کود کهنه و پوسیده گاوی، 30٪ خاک و 10٪ پرلیت یا ماسه استفاده کرد.

نحوه آبیاری درخت گردو به چه صورت است؟
ادامه مطلب

پرورش بلوبری در خاک های رسی و قلیایی توصیه نمی شود. چند ماه قبل از کاشت می توان خاک را با اضافه کردن گوگرد، محلول تنظیم  pH  و مواد آلی، اسیدی کرد. در صورت در دسترس نبودن مواد ذکر شده برای تنظیم اسیدیته خاک، می توان از اسید سولفوریک استفاده نمود و در فواصل زمانی 15-10 روز گیاه را با آن آبیاری کرد. برای گلدان های خانگی می توان از آب گوجه فرنگی و سایر مواد گیاهی برای تنظیم اسیدیته خاک استفاده کرد.

نیاز خاک بلوبری  

نحوه صحیح کاشت بلوبری

در ابتدا باید دقت شود تا نهال های بلوبری باید از نهالستان معتبر و مطمئن خریداری شده و دارای شناسه باشند. رقم آن ها مشخص بوده و گواهی سلامت داشته باشند. عمده روش تکثیر بلوبری، قلمه چوب سخت است که از شاخه یکساله تهیه می شود. می توان از قلمه های ریشه دار شده یا نهال های گلدانی نیز استفاده کرد. قلمه های ریشه دار شده که مستقیما از بستر گرفته می شوند، معمولا دارای ریشه های محدودی هستند. خرید گیاهان گلدانی دو تا سه ساله، هزینه بیشتری بهمراه دارد اما ریشه بیشتر و رشد بهتری دارند.

زمان کاشت نهال های ریشه دار اواخر زمستان و یا اوایل بهار قبل از بیدارشدن گیاهان می باشد. فواصل کاشت ارقام پابلند 1.5 در 2 متر می باشد و معمولا بیش از 2000 بوته در هکتار کشت می شود. هرنهال در چال‌هایی به عمق 30 الی 40 سانتیمتر که دارای مخلوط خاک و پیت خزه مرطوب می باشد، کشت می شود. ایجاد برش های سطحی روی ریشه ها قبل از کاشت سبب تحریک ریشه های جانبی می شود. آبیاری باید بلافاصله بعد از کشت گیاهان انجام شود. می توان از مالچ کاه و براده های چوب به ضخامت 5 تا 10 سانتیمتر برای حفظ رطوبت استفاده کرد.

مزایای نهال گردوی بذری به نسبت نهال گردو پیوندی چیست؟
ادامه مطلب
کاشت بلوبری  

نیاز آبی پرورش نهال بلوبری

ریشه این گیاه سطحی بوده و تا عمق 35 تا 40 سانتیمتری نفوذ می کنند. لذا این گیاه به خشکی و کمبود رطوبت خیلی حساس بوده و در فصل رشد به رطوبت زیادی نیاز دارد. به همین دلیل در فصل تابستان که دما بالاست، باید به طور منظم آبیاری شود. در اثر کمبود رطوبت و تنش خشکی، عملکرد و رشد این گیاه کاهش یافته و ممکن است در حالت شدید گیاه از بین برود. آبیاری منظم از زمان گلدهی تا رشد میوه ها اهمیت فراوانی دارد. می توان از پیت ماس یا سایر مواد نگهدارنده رطوبت در ترکیب خاک و همچنین از مالچ خاک اره به منظور حفظ رطوبت خاک استفاده کرد.

هرس بلوبری

تا قبل از رسیدن به بلوغ، حذف شاخه های مرده، شکسته، کوتاه و یا ضعیف متداول می باشد. در بوته های بالغ، برای تقویت آن، تحریک تولید میوه سالانه و جلوگیری از پیر شدن بوته ها، هرس سالانه در اواخر زمستان که گیاهان در حال رکود هستند، انجام می شود. از سال چهارم به بعد، تعدادی از شاخه های مسن‌تر باید حذف شوند، تا شاخه های جوان‌تر تحریک به رشد شوند. سایر شاخه های بلند باقیمانده نیز سربرداری می شوند. در سال اول و دوم بعد از کاشت با حذف گل های ظاهر شده، نباید اجازه داد که گیاه میوه دهد، چون انرژی گیاه گرفته می شود.

هرس بلوبری  

برداشت میوه نهال بلوبری

این گیاهان در سن 6 سالگی به باردهی کامل می رسند و می توانند بیش از 20 سال میوه دهند. هر بوته بین 2 تا 7 کیلوگرم محصول تولید می کند. وقتی سته ها به رنگ آبی روشن تبدیل شدند باید چند روز دیگر (3 تا 7 روز) صبر کرد تا بزرگتر و آبی پررنگ شوند. در این زمان قابل برداشت خواهند بود. چون میوه ها همزمان نمی رسند، بنابراین برداشت تدریجی است و حدود ۶ تا ۸ هفته به طول می انجامد (یک یا دوبار در هفته).

همه چیز درمورد آفت شته + پیشگیری و درمان
ادامه مطلب

زمان برداشت بسته به نوع و رقم بلوبری و شرایط اقلیمی منطقه می تواند از اوایل تیرماه تا اواخر مهرماه ادامه داشته باشد. دمای مناسب انبار صفر تا 2 درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی 90-85٪ می باشد. در این شرایط می توان میوه ها را حدود 1.5 ماه نگهداری کرد. بلوبری میوه بسیار پرخاصیتی می باشد و شما میتوانید مقاله خواص بلوبری برای سلامتی را مطالعه کنید.

نکات مهم هنگام خرید نهال بلوبری

در هنگام خرید نهال بلوبری، حتما بایستی رقمی خریداری کنید که سازگاری مناسبی با شرایط اقلیمی منطقه شما داشته باشد تا بتواند بهترین رشد و عملکرد را از خود نشان دهد. همچنین بهتر است ویژگی‌هایی مانند نوع مصرف، فرایند برداشت میوه، بازار مصرفی، میزان عملکرد، طعم و اندازه میوه و ... را نیز مد نظر قرار دهید.

برداشت میوه بلوبری  

خرید نهال بلوبری از نهالستان نصرتی

همانطور که گفته شد کاشت بلوبری و پرورش آن میتواند منبع درآمد خوبی باشد و شما به به سود فراوانی برساند. اما لازمه درآمد خوب، این است که نهال های خوب و باکیفیت تهیه فرمایید. بنابراین شما می توانید برای دریافت مشاوره و استفاده از راهنمایی کارشناسان متخصص در زمینه کاشت و پرورش انواع نهال بلوبری، با نهالستان نصرتی در ارتباط باشید.

 
نهالستان نصرتی

نوشته های مرتبط:

  1. آرامیس سرویس

    1403/02/09

    سلام - زوده بازده هم داریم که یکساله باشه یا؟

    1. داده رایا

      1403/02/09

      بله تمامی ارقام های نهال های بلوبری معمولا تا یک سال بار می دهند. جهت دریافت مشاوره رایگان و یا ثبت سفارش با شماره 09143814204 تماس بگیرید.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

"*" فیلدهای مورد نیاز را نشان می دهد