آدرس : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، روبروی پارک هادی
تلفن : 09143814204
چرا نباید نهال گردو در حیاط کاشته شود؟

چرا نباید نهال گردو در حیاط کاشته شود؟

فهرست مطالب

مطمئناً درختان بارده با درختان غیر بارده تفاوت قابل توجهی در زندگی روستایی ایجاد می‌کند. درخت گردو که از زمان‌های بسیار قدیم دارای اهمیت و جایگاه قابل توجهی بوده است. مطمئناً درخت گردو با عمر طولانی خود و باردهی بالای خود می‌تواند در اقتصاد خانواده‌های روستایی نقش قابل توجهی را ایفا کند، اما گاهی شنیده می‌شود که درختان گردو مورد مناسبی برای کاشت داخل حیاط نیستند. به همین دلیل ما در ادامه به بررسی سوال چرا نباید نهال گردو در حیاط کاشته شود؟ می‌پردازیم.

درخت گردو چیست؟ 

بهتر است قبل از پاسخ به سوال چرا نباید نهال گردو در حیاط کاشته شود؟ بیشتر با درخت گردو آشنا شویم تا بتوانیم پاسخ بهتری برای این سوال ارائه دهیم.

عموماً درختان گردو از طریق نهال آن پرورش می‌یابد. این درختان دارای عمر بسیار بالا هستند. به درختان بزرگ و برگ ریزان که دانه‌های آن به صورت چروکیده دیده می‌شود، معروف هستند. ارزش غذایی بسیار بالای محصولات این درخت همچنین چوب مقاوم و با ارزش آن باعث محبوبیت بسیار زیادی  درخت گردو شده است. به همین دلیل شاید این مسئله که نباید در حیاط خانه‌تان درخت بکارید، زیاد خوشایند افراد نباشد.

چرا نباید نهال گردو در حیاط کاشته شود؟

افرادی که حیاط بزرگی دارند مطمئناً با چالش‌ اینکه نباید درخت گردو در محیط خانه کاشته شود روبه رو می‌شوند. همچنین با این سوال که آیا درخت گردو بر دیگر گیاهان اثرات منفی دارد یا خیر؟ مواجه هستند. 

براساس مطالعات انجام شده و گفته متخصصان ترکیب تحت عنوان ژوگلون توسط درخت گردو تولید می‌شود که تماس گیاهان دیگر با این ترکیب شیمیایی عوارضی همچون زرد شدن، پژمردگی برگ‌ها و در مواردی خشک شدن گیاهان را همراه خواهد داشت. متاسفانه این ترکیب می‌تواند حتی از طریق ریشه گردو به خاک نفوذ کند و عوارض خود را بر دیگر گیاهان بگذارد. 

غلظت این ماده شیمیایی وابسته به فصل‌ها و عمر درختان گردو می‌تواند بسیار متفاوت باشد. لازم به ذکر است تمامی گونه‌های نژاد گردو ژوگلون تولید می‌کنند. البته گردوی سیاه نسبت به دیگر نژادهای گردو ژوگلون را با غلظت بالاتری تولید می‌کند. 

همچنین با حضور درخت گردو عوامل دیگری نظیر رقابت برای نور خورشید، عدم دسترسی به آب و مواد مغذی نیز می‌تواند باعث شود گیاهان در اطراف درختان گردو دچار انواع مشکلات شوند. درختان گردو برای اینکه بتوانند نور، آب و مواد معدنی بیشتری را جذب کنند با علف کش‌های طبیعی خود باعث می‌شود گیاهان کمتری در اطراف آنها رشد کنند. در نتیجه رشد بهتری را در محیط تجربه خواهند کرد.

مهم ترین نکات در کاشت درخت گردو در حیاط

اگر قصد دارید در حیاط خانه خود به کاشت و پرورش درخت گردو در کنار دیگر گیاهان و درختان اقدام کنید، بهتر است برای کاهش مضرات درخت گردو مواردی را رعایت کنید تا بتوانید آسیب‌هایی که درخت گردو می‌تواند به گیاهان اطرافش وارد کنند را به حداقل ممکن برسانید. 

در ابتدا بهتر است به پاکسازی سریع برگ‌ها، ساقه‌ها و گردوهای افتاده روی زمین بپردازید. زیرا تمامی این موارد شامل ترکیبات شیمیایی هستند. علاوه بر آن بهتر است در زیر تاج درختان گردو گیاهی کاشته نشود؛ زیرا بیشترین غلظت ژوگلون زیر تاج درختان است.

متاسفانه ترکیبات شیمیایی موجود در درخت گردو می‌تواند حتی در چوب مرده تا سال‌ها به حیات خود ادامه دهد. پس بهترین راه حل ممکن این است گونه‌های مقاوم به این ترکیب شیمیایی را شناسایی کرده و برای کاشت در کنار درختان گردو انتخاب کنید. البته توجه به فضای مورد نیاز برای رشد درخت گردو از الزامات است. در غیر این صورت سایر گیاهان برای دستیابی به نور خورشید با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهند شد.

مطمئنا رشد درخت گردو در حیاط منزل می‌تواند در پرورش سایر گیاهان تاثیرگذار باشد و در مواردی اختلال ایجاد کند، اما مزایایی چون سایه فراوان، مقاومت در برابر خشکی و آفات از جمله مواردی هستند که علاقه افراد را برای استفاده از این درخت در حیاط منزل خود بالا می‌برند. اگر به دنبال کم کردن این مضرات هستید، بهتر از قبل از کاشت درخت گردو در محیط زندگی خود اکوسیستم محیط زندگی خود را مورد بررسی قرار دهید و با توجه به آن به کاشت درخت گردو اقدام نمایید.

کدام محصولات مناسب کاشت در کنار درخت گردو هستند؟ 

کدام محصولات مناسب کاشت در کنار درخت گردو هستند؟ 

مهمترین عاملی که باعث می‌شود درخت گردو برای کاشت در حیاط خانه مناسب نباشد، وجود ترکیب شیمیایی گلوژن است. خوشبختانه برخی از نژادها و گیاهان وجود دارند که در مقابل این ترکیب شیمیایی مقاوم هستند. 

به همین دلیل در صورت وجود فضای خالی در اطراف درخت گردو در صورت این که فضای مورد نیاز درخت گردو به‌خوبی فراهم شده باشد می‌توان به کاشت  درختان و گیاهان دیگر اقدام کنید. به عنوان مثال محصولاتی همچون انگورها، درختچه‌ها گیاهان یک ساله یا چند ساله، خربزه، ذرت، گل‌های زینتی، پیاز، کدو، لوبیا، چغندر و هویج قابل کاشتن در کنار درخت گردو هستند. همچنین چنار گیلاس سیاه، بلوط قرمز و سنجد آمریکایی نیز می‌توانند گزینه‌های مناسبی برای کاشت در کنار درخت گردو باشد.

تحمل این درختان و گیاهان در برابر سم تولید شده توسط درخت گردو بسیار زیاد است. متاسفانه مسمومیت‌هایی که توسط ترکیب شیمیایی درختان گردو برای گیاهان ایجاد می‌شود، قابل بازگشت و درمان نیستند. 

بر اساس تحقیقات صورت گرفته شده این سم و ترکیب شیمیایی باعث بسته شدن راه‌های تنفسی گیاه می‌شود و در نتیجه به مرور آن را نابود می‌کند. پس بهترین کار این است از گیاهانی که نسبت به این سم مقاوم هستند استفاده شود.

گیاهان ناسازگار با درختان گردو 

اگر به دنبال نابود کردن و از بین بردن گیاه خود هستید و علاقه بسیار زیادی به از بین بردن دسترنج خود دارید، بهتر است از گیاهانی همچون گوجه فرنگی، کاهو، کلم، سیب زمینی، فلفل، بادمجان، توت فرنگی، مارچوبه برخی از گونه‌های گل داوودی، ادریسی، نیلوفرها، یونجه، نرگس، گل ۱۰۰ تومانی و ریواس در نتیجه درختان توسکای اروپایی، صنوبر نروژی و درختچه  استفاده کنید. در صورت انجام این کار می‌توانید مطمئن باشید که سم درخت گردو به‌راحتی سیستم تنفسی این گیاهان را نابود می‌کند و آنها را از پای در می‌آورد.

مضرات درخت گردو برای انسان 

بعضی از درختان و گیاهان دارای خاصیت دگر ستیزی هستند. یعنی امکان رشد و رویش را به سایر گیاهان در اطراف خود نمی‌دهند. معمولاً این رفتار فقط مختص گیاهان است. درخت گردو به عنوان درختی دگر ستیزی نه تنها نسبت به گیاهان چنین رفتاری را دارد، بلکه نسبت به انسان‌ها نیز این رفتار را از خود نشان می‌دهد.

کدام محصولات مناسب کاشت در کنار درخت گردو هستند؟ 

بسیاری از باغداران اعتقاد دارند که درختان گردو باعث ایجاد احساس خفگی و تنگی نفس به خصوص در شب‌ها می‌شوند. این مورد تا به الان به صورت علمی ثابت نشده است. البته وجود ترکیب شیمیایی ژوگلون در درخت گردو و اثرات سمی که به همراه خواهد داشت قابل اغماض نیست. 

این ماده شیمیایی می‌تواند افراد را با تهوع، سرگیجه، مسمومیت و اختلال در روند تنفس مواجه کند. البته مطمئناً مقدار آن در درختان کوچکتر و باغات کوچک به نسبت کمتر است، اما هر چقدر این درخت بزرگتر و عمر طولانی‌تری داشته باشد، خطر آن نیز بیشتر است. حتی در مواردی خوابیدن به مدت طولانی در زیر این درخت باعث ایجاد مسمومیت‌های شدید و در موارد بسیار نادری نیز مرگ می‌شود.

سخن پایانی 

درخت گردو اهمیت بسیار بالایی در میان ایرانیان و باغداران دارد. جدا از تمام مزایا و منافعی که این درخت هر ساله به همراه خود خواهد داشت، اما جواب  سوال چرا نباید نهال گردو در حیاط کاشته شود؟ که بسیار نیز پرسیده می‌شود. می‌توان گفت درخت گردو به دلیل سمومی که دارد مناسب برای کاشت در حیاط نیست، اما با رعایت برخی از نکات می‌توانید از داشتن این درخت در حیاط خانه خود نهایت استفاده و لذت را ببرید.

.


نهالستان نصرتی

نوشته های مرتبط:

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

"*" فیلدهای مورد نیاز را نشان می دهد