آدرس : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، روبروی پارک هادی
تلفن : 09143814204
همه چیز در مورد هرس بلوبری

همه چیز در مورد هرس بلوبری

فهرست مطالب

نهال بلوبری یکی از انواع درختچه های کوتاه قامتی می باشد که شاخه های ظریفی دارد و با این حال می تواند باردهی بالایی در طول سال داشته باشد. میوه بلوبری روی شاخه هایی با قطر کم تشکیل می شود. به همین دلیل هرس بلوبری به تولید شاخه های جوان می تواند باردهی را در این درختچه ها افزایش دهد.

نهالستان ها موقع فروش نهال بلوبری، به هرس آن تاکید می‌ کنند. چراکه درصد بیشتر انرژی نهال بلوبری توسط شاخه ‌های بیمار و شاخه‌ های علفی هدر می‌ رود. با حذف این شاخه‌ها، درختچه بلوبری انرژی خود را صرف ارتقا سیستم دفاعی در برابر انواع آفات و تنش ‌های محیطی می کند و در نتیجه باعث طولانی بودن عمر درخت بلوبری می ‌شود.

به هر حال هرس بلوبری نیز مانند دیگر درختان میوه از اصول و قواعد خاص خود پیروی کرده و باید اصولی انجام شود تا نتیجه بخش باشد. در این مقاله اصول هرس بلوبری را شرح خواهیم داد. پس با ما همراه باشید.

بلوبری  

مشخصات درخت بلوبری

بلوبری درختچه ای و کندرشد بوده و میوه های زیادی تولید می کند. نهایت ارتفاع این درختچه ۲ تا ۳ متر می باشد. درخت بلوبری خودسازگار و خود گرده افشان بوده و احتیاج به رقم گرده افشان ندارد. به دلیل ارتفاع کوتاه این درختچه، فاصله ‌ای که برای کاشت آن در نظر گرفته می شود ۲ متر بوده و در یک هکتار زمین ۵۰۰۰ نهال بلوبری جای می‌گیرد. برگ های نهال بلوبری کوچک، بیضوی و به رنگ سبز روشن می باشند.

میوه بلوبری‌ شبیه توت‌ هایی با رنگ آبی تا بنفش بوده و طعم شیرین دارد. درخت بلوبری مقاومت قابل توجهی در برابر سرما و باد سرد دارد. این درخت در مناطق سرد و نیمه ‌سرد رشد می‌کند. خاک قابل رشد بلوبری باید عمیق و حاصلخیز بوده و دارای رطوبت کافی و خاک اسیدی باشد. میوه بلوبری از خواص بسیار زیادی برخوردار می باشد. شما میتوانید برای آشنایی بیشتر با بلوبری و خواص آن به مقاله خواص بلوبری برای سلامتی مراجعه فرمایید.

  مشخصات بلوبری  

بهترین مناطق رشد بلوبری

نهال بلوبری در آب و هوای خنک و نیمه سرد سازگاری بالایی دارد. مناطق کوهستانی و مناطقی که زمستان‌ های سرد و تابستان ‌های معتدل دارند، برای خرید و کاشت نهال بلوبری مناسب می باشند. بعضی از مناطق کشور ایران که احداث باغ بلوبری در آنجا جوابگو بوده و سوددهی زیادی برای کشاورزان ایرانی داشته است عبارتند از:

  • بناب در استان آذربایجان شرقی
  • منطقه مریوان در استان کردستان
  • خرم ‌آباد در استان لرستان
  • منطقه آستانه اشرفیه در استان گیلان
کاشت نهال انگور و پرورش آن
ادامه مطلب

بهترین زمان هرس درخت بلوبری

بهترین زمان برای هرس درختان بلوبری، اواخر زمستان در مناطق معتدل و نیمه گرمسیری و اوایل بهار در مناطق سرد و کوهستانی می باشد. پایان زمستان و آغاز بهار، بهترین زمان برای هرس درختان بلوبری می باشد. چون درختان بلوبری در خواب زمستانی بوده و شاخه ‌ها هنوز فعالیت خود را آغاز نکرده‌ اند. هرس درختان بلوبری باید با احتیاط و به نوعی انجام شود که به درخت آسیب نرسد.

هرس کردن بلوبری  

اصول انجام هرس درختچه بلوبری

در صورتی که از بوته بلوبری به خوبی مراقبت شود، این گیاه سالم و مولد باقی می ‌ماند. برای اینکه نهال بلوبری بتواند محصول زیادی تولید کند، باید هرس سالانه آن به شیوه صحیح انجام شود. هرس اشتباه می ‌تواند میوه ها را از بین برده و میزان برداشت آینده را محدود ‌کند. دانستن این که هرس درختچه بلوبری چه زمان و چگونه انجام شود، تاثیر زیادی در میزان میوه دهی و کیفیت آن دارد.

  • زمان بندی مناسب هرس

هرس درختچه بلوبری در اواخر زمستان یا اوایل بهار زمانی که گیاه خفته است باید انجام شود. در تابستان و پاییز، بعد از برداشت میوه ها، از هرس کردن اجتناب کنید. هرس در تابستان و پاییز، قبل از این که جوانه ها مشاهده شوند، باعث از بین رفتن میوه های سال آینده می‌ شود. بهترین زمان برای هرس زمانی است که گیاه خفته باشد. در این زمان شاخه ها به وضوح قابل رویت هستند.

  • اولین هرس نهال بلوبری

اولین هرس بلوبری باید در زمان کاشت انجام شود. تمام شاخه های ضعیف و شکسته باید هرس شوند. شاخه های قوی، سالم، بلند و خوب را هرس نکنید. در طول سال اول کاشت، با حذف شکوفه های گیاه، اجازه تولید میوه بلوبری ندهید تا بتواند به خوبی در خاک مستقر شود. با این کار نهال بلوبری بتواند بر تولید ریشه و ساقه قوی و سالم تمرکز داشته باشد. در هنگام هرس پوشیدن دستکش، لباس آستین بلند و عینک محافظ ضروری است. قبل و بعد از هرس، قیچی مخصوص هرس خود را با استفاده از مواد ضدعفونی کننده بشویید تا از گسترش بیماری جلوگیری شود.

آفات و بیماری های درختان گردو چه خصوصیاتی دارند؟
ادامه مطلب
  هرس بلوبری  
  • سال دوم و سوم کاشت نهال بلوبری

در سال دوم نیز به حذف شاخه های ضعیف که از پایه رشد کرده اند، ادامه دهید. دقت کنید تا شاخه های قوی و اساسی که در پایه هستند را قطع نکنید. تمام شاخه های جدید که در سال گذشته به وجود آمده اند را حذف کنید و فقط دو یا سه شاخه را نگه دارید. در صورت امکان، در سال دوم نیز با حذف شکوفه ها، از تولید میوه جلوگیری کنید. هر گونه شاخه مرده و آسیب دیده را نیز حذف نمایید.

در سال سوم، شاخه های کم ارتفاع در نزدیکی زمین را قطع کنید. اگر خیلی کم هرس کنید، رشد گیاه ضعیف خواهد بود و میوه هایی که به وجود می‌ آیند کوچک می‌ شوند. درصورتی که هرس بیش از حد باشد، رشد گیاه زیاد می‌ شود ولی میوه های کمی تولید می شود.

  • سال چهارم به بعد کاشت و پرورش بلوبری

در سال چهارم، ساقه های غیر مولد را برای تحریک گیاه به رشد، حذف کنید. در حالت ایده آل، یک توازن از شاخه های یک تا پنج ساله باید در هر بوته وجود داشته باشد. شاخه هایی که بر روی زمین کشیده می‌ شوند و آن هایی که با هم تداخل دارند را هرس کنید. هر سال یک یا دو عدد از قدیمی ترین شاخه ها را از سطح زمین قطع کنید. تمام شاخه هایی که در سال گذشته به وجود آمده اند را نیز قطع کنید و فقط دو یا سه شاخه جدید را نگه دارید. گیاه بلوبری در صورتی که به خوبی هرس شود، محصول فراوان و با کیفیتی تولید می‌کند.

اهمیت هرس بلوبری  

اهمیت هرس بلوبری

هرس اصولی درختچه بلوبری، می تواند باردهی بیشتری را برای بلوبری به ارمغان بیاورد. در ادامه اهمیت هرس بلوبری را شرح خواهیم داد؛

1.باردهی بیشتر

میوه های بلوبری معمولا در انتهای شاخه هایی با قطر 5/2 تا 4 سانتی متر تشکیل می شوند. هرس شاخه های بلوبری می تواند درختچه را به تولید شاخه های جوان با قطر کم و البته بارده تحریک کند. همین امر به طور مستقیم می تواند منجر به باردهی بیشتر شود.

نحوه سمپاشی آفات موجود در مزارع و باغات
ادامه مطلب

2. رنگ پذیری و خوشرنگ شدن میوه

بلوبری درختچه ای با میوه های بنفش رنگ بوده که در زمان رنگ گیری میوه به شدت به دریافت نور وابسته می باشد. از این رو توصیه می شود تا نهال در مکانی آفتابگیر کاشته شود. بنابراین هرس اصولی بلوبری، به دریافت نور کافی در زمان رسیدن میوه ها کمک می کند.

هرس درخت بلوبری  

3. استحکام بیشتر درختچه در خاک

معمولا درختچه ها در برابر باد و طوفان آسیب پذیرتر از درختان هستند. زیرا ریشه ضعیف تری دارند و همین امر باعث می شود، نتوانند در مقابل بادهای شدید مقاومت داشته باشند و از جا کنده می شوند. هرس شاخساره های بلوبری به استحکام و توسعه بیشتر ریشه ها در زیر خاک کمک کرده و همین امر باعث می شود تا بلوبری بتواند در برابر بادهای شدید مقاومت بیشتری از خود نشان داده و از جا کنده نشود.

4. کنترل آفات و بیماریهای شاخساره ای

هرس شاخه های بلوبری می تواند منجر به از بین رفتن آفات و بیماری های برگی و شاخساره ای مثل کنه های تارعنکبوتی، شته ها و بیماری شاخساره ای کاهش پیدا کرده و با سم پاشی جزئی قابل کنترل باشد.

به غیر از کنترل آفات و بیماریهای شاخساره ای، هرس درست و اصولی با کاهش تراکم شاخساره ها می تواند به افزایش دریافت نور به وسیله شاخه های درونی و کنترل رطوبت شاخه ها کمک کرده و تهویه، دریافت نور بیشتر و کاهش رطوبت شاخساره ها، ریسک ابتلا به بیماری های قارچی و باکتریایی را به شدت کاهش خواهد داد.

نهال بلوبری  

خرید نهال بلوبری

خرید نهال بلوبری با کیفیت و اصلاح شده، تضمین کننده سرمایه اولیه باغدار خواهد بود. بنابراین تهیه نهال سالم از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر شما هم می‌خواهید با خرید نهال بلوبری در صنعت کشاورزی سرمایه‌گذاری کنید، میتوانید با کارشناسان و متخصصان نهالستان نصرتی در ارتباط باشید و اطلاعات کاملی درباره خرید نهال و قیمت نهال بلوبری دریافت کنید.

 
نهالستان نصرتی

نوشته های مرتبط:

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

"*" فیلدهای مورد نیاز را نشان می دهد