آدرس : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، روبروی پارک هادی
تلفن : 09143814204
همه چیز در مورد آفت چوب خوار بادام

همه چیز در مورد آفت چوب خوار بادام

فهرست مطالب

باغداری درخت بادام جز فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایی می‌باشد که امروزه بسیاری از افراد به خاطر بازدهی و سود سرشاری که همراه با خود دارد، مایل به احداث و بهره‌برداری باغ بادام می‌باشند. باغداری بادام جزو دسته فعالیت‌هایی می‌باشد که برای رسیدن به سود نیاز به سرمایه قابل توجه و صبر دارد. به همین دلیل وارد شدن خسارات به باغ بادام می‌تواند به شدت نگران کننده باشد. از مهم‌ترین دشمن‌های درختان بادام آفت چوب‌خوار بادام است. آفت‌های چوب‌خوار بادام خسارت‌های قابل توجهی به باغات بادام وارد می‌کند. به همین دلیل همواره باغداران نگرانی‌ها بسیار زیادی در مورد آفت زدن درختان خود دارند. اگر شما نیز احساس نگرانی و ترس را از آفت چوب‌خوار بادام داری، اکیداً پیشنهاد می‌شود که تا آخر مقاله با ما همراه باشید تا همه چیز در مورد آفت چوب خوار بادام  را مورد بررسی قرار دهیم. 

آفت چوبخوار درخت بادام 

از مهم‌ترین و اصلی‌ترین دلایلی که هر ساله باعث از بین رفتن و خشکیدگی درختان بادام می‌شود آفت چوب‌خوار بادام می‌باشد. این آفت به حدی قدرت دارد که می‌تواند حتی درختان بسیار کهن را نیز از پای در بیاورد. آفت‌های چوبخوار بادام می‌توانند به هرگونه درختی حمله کنند، اما خوشبختانه یا متاسفانه بزرگترین و اصلی‌ترین میزبان این آفت‌ها درختان بادام هستند. 

 به صورت معمول آفت چوب‌خوار درختان بادام درختانی را یا باغاتی را که دچار کم آبی شده‌اند را مورد هدف قرار می‌گیرند و با توجه به اینکه کشور ایران در سال‌های اخیر با مشکلات قابل توجهی از جمله خشکسالی، کاهش بارش مواجه بوده است،  گزارشات ها حاکی از این می‌باشد که خسارت‌های ناشی از آفت چوب‌خوار درخت بادام چندین برابر شده است. 

عمر و چرخه زندگی این آفت‌ها یک ساله می‌باشد. شاید در ابتدا به نظر عمر کوتاهی بیاید، اما در همین مدت زمان کوتاه این آفت‌ها صدمات بسیار زیاد و جبران ناپذیری برای درختان به همراه خواهد داشت که حتی درختان بسیار قوی و تنومند را نیز مورد هدف قرار می‌دهد. 

چرخه زندگی آفت های چوب خوار درخت بادام 

هر نسل از آفت چوبخوار بادام یک سال زندگی می‌کند. در زمستان‌ها به صورت صورت لارو یا شفیره در داخل درخت می‌گذراند. سپس با ظاهر شدن و آمدن حشرات در فصل بهار شروع تغذیه و تخم گذاری آنها می‌شود. در چنین زمانی برگ درختان بادام غذای اصلی آنها خواهد بود. حشره ماده بر روی تنه و شاخه‌های درخت بادام تخم گذاری خود را انجام می‌دهد. همچنین با خارج شدن لاروها از تخم لاروها از همان مکانی که به بودند به چوب درخت بادام  وارد می‌شوند و شروع به ایجاد خسارات‌های خود می‌کند. در ادامه چرخه زندگی آفت چوب‌خوار بادام آفت‌ها با ساختن خانه‌های شفیرگی در قسمت عریض دالانی که در داخل درخت ایجاد کرده‌اند زمستان را پشت سر می‌گذارند. 

خسارت های وارده توسط آفت چوبخوار درخت بادام 

تصویری از درخت بادام خشک شده

اگر قصد دارید همه چیز در مورد آفت چوب خوار بادام بدانید بهتر است در ابتدا اطلاعات کاملی در مورد میزان خسارت و چگونگی خسارتی که آفت چوب‌خوار بادام می‌تواند ایجاد کند داشته باشید تا با اطلاع از حجم خسارت بهتر بتوانید در مورد این آفت پیشگیری نمایید. معمولاً بیشترین و جبران ناپذیرترین حجم خسارت زمانی اتفاق می‌افتد که این آفت‌ها به صورت لارو در درخت زندگی می‌کنند. در واقع این لاروها وارد آوندهای آبکش درخت می‌شوند‌ و از تمام مواد مغذی معدنی و آبی که داخل آوندها قرار دارد و باید به درخت برسد تغذیه می‌کند.  به همین دلیل درخت دچار کمبود آب مواد معدنی می‌شود و روز به روز به جای رشد و باردهی ضعیف‌تر خواهد شد. 

درختان بادامی که دچار آفت چوب‌خوار بادام شده‌اند، معمولاً برگ‌های ضعیف و شکننده‌ای دارند. رشد کمی دارند. میوه‌های این درختان کوچک و به کیفیت است. اگر درختان باغ شما یا حتی درخت بادام شما این علایم را از خود نشان می‌دهد، باید به وجود آفت چوبخوار بادام در داخل درخت شک کنید. 

از راه‌های دیگری که معمولاً باغداران برای متوجه شدن و شناسایی این آفت استفاده می‌کنند، بررسی درخت می‌باشد. این آفت از طریقی وارد آوندهای درخت شده است. یعنی محل ورودی به داخل درخت دارد. باغداران می‌توانند با بررسی درخت خود این محل را پیدا کنند و در صورت پیدا کردن محل وارد شدن این آفت اقدام به درمان آن کنند. 

پیشگیری از به وجود آمدن آفت چوبخوار درخت بادام 

تصویری از انواع نهال بادام

همان گونه که در این مقاله اشاره شد آفت چوب‌خوار درخت بادام جزو دسته آفت‌ها یا اتفاقاتی است که می‌تواند بسیار برای درختان بادام خطرناک و گران تمام شود و در نتیجه درختان باغ را به نابودی بکشد. همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. پس عاقلانه‌ترین کار این است که قبل از ایجاد این آفت وحشتناک از ایجاد آن جلوگیری به عمل آید. 

 تصویری از رودخانه بدون آب

مهمترین و اصلی‌ترین دلیل ایجاد این آفت درختان ضعیفی هستند که دچار کمبود آب و مواد مغذی شدند. در واقع باغداران به راحتی می‌توانند با مدیریت درست آبیاری و کوددهی به درختان خود از حمله این آفت‌ها جلوگیری کنند. اگر باغداران در ابتدای احداث باغ خود نهال‌های سالم و با کیفیتی را انتخاب کند نه تنها از ایجاد آفت چوب‌خوار جلوگیری می‌کنند بلکه از ایجاد انواع بیماری‌ها و آفت‌ها نیز جلوگیری کرده اند. 

درمان و مبارزه با آفت چوبخوار درخت بادام 

مهم‌ترین نکته برای مبارزه با آفت چوب‌خوار بادام این است که بدانید زمان ایجاد خسارت این آفت طولانی می‌باشد. یعنی این آفت به یکباره ظهور نمی‌کند بلکه حداقل ۶ ماه طول می‌کشد که این حشره شروع به تخم گذاری کند و سپس چرخه زندگی خود را طی کند تا به مرحله آسیب‌زا برای درخت برسد.  به همین دلیل گاهی مبارزه با این آفت از طریق روش‌های شیمیایی دشوار می‌باشد. 

تصویری از سمپاشی درختان

بهتر است باغداران برای مبارزه با آفت چوب‌خوار بادام در کنار استفاده از روش‌های شیمیایی از روش‌هایی چون آب یاری درست و مناسب، هرس‌های شاخه‌های ضعیف و قدیمی که بهترین میزبان‌ها برای این آفت هستند، اقدام کنند.همچنین در کاشت نهال‌های بادام با حفظ فاصله مناسب درخت های بادام  می‌توان از جمله روش‌مناسبی برای مبارزه با این آفت مرگبار باشد. معمولاً این آفت در فصل بهار به صورت کامل ظاهر می‌شود. باغداران می‌توانند برای کنترل شیمیایی این آفت و از بین بردن آن در در فصل بهار از مواد شیمیایی استفاده کنند. باعث تاسف است که گفته شود آفت چوب‌خوار درخت بادام در مدت کوتاهی از بین نمی‌رود بلکه باید به صورت تدریجی و در چندین سال با روش‌های سمپاشی و دیگر روش‌ها به مرور به صورت کامل ریشه کن شود. 

کلام پایانی

آفت چوبخوار بادام جزو دسته آفت‌هایی است که باغداران را در جهت درمان خود چندین سال درگیر می‌کند. همچنین در صورت اینکه به موقع درمان نشود یا از به وجود آمدن آن پیشگیری‌های لازم صورت نگیرد، ممکن است خسارت‌های بسیار زیاد و گاه غیر قابل جبران به باغات بادام وارد کند. به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی همه چیز در مورد آفت چوب خوار بادام پرداختیم تا باغداران و سرمایه‌گذاران باغات بادام بتوانند به بهترین نحو ممکن در جهت پیشگیری و در نهایت درمان این آفت مهلک قدم بردارند. 

نوشته های مرتبط:

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

"*" فیلدهای مورد نیاز را نشان می دهد