آدرس : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، روبروی پارک هادی
تلفن : 09143814204
مشکلات جدی نهال گردو در باغ گردو

مشکلات جدی نهال گردو در باغ گردو

فهرست مطالب

مشکلات جدی نهال گردو در باغ گردو چیست؟ از مشاغل بسیار جذاب که امروزه افراد زیادی مایل به انجام آن هستند، باغداری است. در کنار جذابیت فوق العاده‌ای که این شغل دارد، سوددهی آن نیز باعث رغبت بیشتر افراد برای فعالیت در حوزه باغداری شده است. 

افراد می‌توانند علاوه بر استفاده از باغ برای خود و خانواده سرمایه‌گذاری ایمنی نیز داشته باشند. باغداری جزو مشاغلی محسوب می‌شود که می‌تواند شغل دوم یا سوم افراد در نظر گرفته شود، اما منبع درآمد اول آنها نیز باشد. مطمئناً تمامی افراد می‌دانند هر کاری معایب و مزایایی دارد.

باغداری در ظاهر شغلی فوق العاده به نظر می‌آید، اما هیچ کاری بدون عیب وجود ندارد.  به همین دلیل هیچگاه نباید بی‌گدار به آب زده شود. گاهی تصور می‌شود باغداری شغلی راحت و بی‌دردسر است که نیاز به دانش و آگاهی خاصی ندارد، اما در واقع باغداری شغلی کاملاً تخصصی و حرفه‌ای است و مشکلات عدیده و خاصی را همواره با خود به همراه دارد. 

مطمئناً سوددهی بسیار بالایی که درخت گردو با میوه‌های پرسود و پرطرفدار خود و چوب بسیار مرغوب خود می‌تواند ایجاد کند افراد زیادی را وسوسه می‌کند که در این حیطه قدم بگذارد. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم در این مقاله به بررسی مشکلات جدی نهال گردو در باغ گردو بپردازیم تا کمک کوچکی در تصمیم گیری افراد برای احداث باغ گردو داشته باشیم.

شناخت درخت گردو

 

گردو از درخت‌های تک پایه‌ای  است که  نر و ماده آنها روی یک پایه قرار ندارد. این دو پایه از یکدیگر جدا هستند و مهم‌ترین عامل لقاح آن‌ها گرده‌افشانی توسط باد است. میوه بسیار خوشمزه و لذیذ این درخت به صورت کروی مانند و دارای دو پوسته خارجی است که معمولاً رنگ سبز دارد. زمانی که پوسته سبز جدا می‌شود، پوسته دوم سفت و سخت قهوه‌ای رنگ آن دیده خواهد داشت. همچنین بعد از برداشتن پوسته دوم مغز بسیار خوشمزه میوه گردو خود را نمایان می‌کند.  

معایب درخت گردو

معایب درخت گردو

کشت تمامی درختان میوه در کنار فواید بسیار زیاد و سوددهی قابل توجهی که برای باغداران به همراه دارند، همواره معضلات، مشکلات و معایبی را نیز با خود به همراه داشته‌اند.

ای کاش درخت گردو متمایز از دیگر درختان میوه عمل می‌کرد، اما درخت گردو نیز مانند تمامی درختان میوه معایب و مشکلاتی را همواره با خود به همراه دارد. باغداران می‌توانند با دانستن این مشکلات سعی کنند تا حد زیادی آنها را کاهش دهند تا بتوانند سوددهی قابل توجهی از باغ خود به دست آورند.

تنفس درخت گردو و تولید دی اکسید کربن

مستثنا بودن همیشه نیز خوب نیست. معمولاً با شنیدن نام درخت هوای تازه، تنفس راحت، طراوت تمام این‌ موارد به ذهن انسان یادآوری می‌شود، اما درخت گردو از این نظر مستثنا است. درخت گردو برعکس دیگر درختان که به تولید اکسیژن و طراوت بخشیدن به هوا مشغول هستند، در شب میزان زیادی دی اکسید کربن منتشر می‌کند.

به همین دلیل در اطراف درختان گردو به دلیل وجود کربن دی اکسید بیش از اندازه معمول تنفس سخت می‌شود. همچنین این امر هنگام شب که نور خورشید وجود ندارد و تنفس درختان شدیدتر است بیشتر می‌شود. به همین دلیل خوابیدن افراد در زیر درختان گردو در هنگام شب ممنوع است.

خاصیت آللوپاتی درختان گردو

معمولاً اطراف جایی که درخت وجود دارد، گیاهان مختلفی رشد می‌کند، اما شاید شما نیز این را به چشم دیده باشید که اطراف درختان گردو علف هرز یا گیاه به خصوصی رشد نمی‌کند. حتی اگر رشد کرده باشد، رشد آن بسیار ناچیز است. 

شاید به نظر برسد درختان گردو به دلیل قد بلند و ریشه قوی که دارند تمام آب نور خورشید و مواد مغذی را برای خود نگه می‌دارند و امکان رشد را برای دیگر گیاهان فراهم نمی‌کنند. هرچند این تفکر تا حدی نیز درست است. بااین‌حال مهم‌ترین دلیل اینکه در اطراف درختان گردو گیاهان رشد نمی‌کنند، تولید ماده سمی ژگلون توسط درختان گردو است.

این ماده با مسدود کردن تنفس گیاهان امکان رشد و زندگی را در اطراف درخت گردو از آنها می‌گیرد. به همین دلیل درخت گردو جزو درختان دگر ستیزی و دگر آسیبی است.

مشکلات باغ گردو 

مشکلات باغ گردو 

احداث باغ گردو همواره همراه با نشاط و سود قابل توجهی برای افراد به نظر می‌رسد. حال تصور کنید باغدار گردو که هر روز در باغ پر سبز خود قدم می‌زند، به شما در مورد مشکلات عدیده‌ای که در باغ وجود دارد بگوید، آیا شما این حرف را باور می‌کنید؟ شاید در ابتدا دور از ذهن برسد که باغداری نیز شغل سختی است، اما باغداری نیز مانند تمامی مشاغل مشکلات و چالش‌های منحصر به فردی دارد که در ادامه ما به بررسی آنها می‌پردازیم.

خرید نهال گردو سالم 

مطمئناً سوددهی بسیار بالایی که باغ گردو دارد افراد را علاقمند به سرمایه‌گذاری در این راستا می‌کند. بااین حال باید در نظر داشته باشید که هزینه احداث اولیه باغ گردو بسیار زیاد است. همچنین مدت زمان انتظار برای سوددهی نیز جز مشکلات اولیه احداث باغ گردو محسوب می‌شود. در چنین زمانی که باغ گردو جزو دسته سرمایه‌گذاری‌های طولانی مدت به حساب می‌آید. در نتیجه  اهمیت تهیه نهال سالم و با کیفیتی یکی از مهم‌ترین چالش‌ها و دغدغه باغداران به شمار می‌رود.

آبیاری درختان گردو

از اساسی‌ترین نیازهای درختان گردو آب است که بدون آن امکان رشد ندارد. درخت گردو جزو دسته درختانی است که در صورت این که به مقدار کافی به آن آب نرسد، دچار خشکی می‌شود. همچنین اگر بیش از اندازه به آن آب برسد یا غرقاب شود، دچار انواع آفت و بیماری خواهد شد. به همین دلیل آبیاری اصولی درختان گردو اهمیت بسیار زیادی دارد.

آفات و بیماری باغات گردو

کشت هر درختی در هر مکان و هر زمانی همواره با انواع بیماری‌ها و آفت‌ها روبه رو است. درخت گردو نیز از این قاعده مستثنا نیست. در نتیجه همواره در معرض انواع بیماری‌ها و آفت‌ها قرار دارد. علاوه بر این اگر پیشگیری و درمان درستی برای بیماری‌ها و آفت‌ها حتی در مقادیر اندک به درستی صورت نگیرد، مطمئناً ضررها و خسارت‌های هنگفتی را برای باغدار به همراه خواهد داشت.

دگرستیزی درخت گردو

دگرستیزی درخت گردو

درخت گردو جزو دسته درختان و گیاهانی است که خاصیت دگرسیزی دارد، یعنی با تولید ترکیب شیمیایی ژوگلون اجازه رشد گیاهان را در اطراف خود نمی‌دهد. بعضی از باغداران با محصولاتی که نسبت به این ترکیب شیمیایی مقاوم هستند، به گونه‌ای این دگرسیزی درخت گردو را دور می‌زنند. اما درخت گردو با سایه بسیار بزرگ و ریشه‌های قوی که دارد اجازه دسترسی راحت دیگر گیاهان را به آب نور خورشید و مواد مغذی خاک  را نمی‌دهد. 

کلام پایانی 

مطمئنا باغداری درختان گردو جزو دسته مشاغل بسیار پرسود است، اما مشکلات و چالش‌های عدیدی در فواصل مختلف سال همواره گریبانگیر باغداران و سرمایه‌گذاران است. به همین دلیل بهتر است قبل از احداث باغ گردو به تمامی ابعاد موضوع نگاه کنید. در نتیجه  با آگاهی و دانش کامل اقدام به احداث باغ درختان گردو را انجام دهید تا با مشکلات جدی نهال گردو در باغ گردو کنار بیاید.. این موضوع شاید مهم‌ترین نکته برای این کار علاقه باشد، اگر شما به باغداری علاقه دارید مطمئناً می‌توانید در برابر هر سختی و چالشی با علم و تلاش موفق شوید.

.


نهالستان نصرتی

نوشته های مرتبط:

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

"*" فیلدهای مورد نیاز را نشان می دهد