آدرس : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، روبروی پارک هادی
تلفن : 09143814204
سه روش طلایی برای پربار کردن درخت گردو

سه روش طلایی برای پربار کردن درخت گردو

فهرست مطالب

درخت گردو همواره جزو درختان مورد علاقه باغداران به خاطر سوددهی و عمر طولانی خود بوده است. از زمان‌های گذشته در کشور ما در سطح وسیعی درختان گردو به صورت سنتی کشت می‌شدند. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی های مختلف امروزه کاشت و پرورش درختان گردو با هدف پربار کردن درخت گردو انجام می‌شود.

رویکردهای تجاری و اقتصادی در باغداری درختان گردو سبب شده است که از همان ابتدای کاشت نیازهایی که درختان گردو برای رشد خود دارد به صورت کامل فراهم شود. درنتیجه با فراهم شدن این نیازها درختان می‌توانند در بالاترین سطح خود از نظر کمی و کیفی میوه تولید کنند.

امروزه روش‌های بسیار نوین و کارآمدی در صنعت باغداری و کشاورزی وجود دارد که می‌توان با استفاده از آن ها با بر برطرف کردن نیاز درختان گردو در افزایش عملکرد و کم کردن آسیب‌های محیطی نقش قابل توجهی را ایفا کرد. به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی سه روش طلایی برای پربار کردن درخت گردو پرداخته‌ایم.

چرا درخت گردو اهمیت دارد؟ 

درختان گردو از مهمترین درختان میوه‌‌ای هستند که در کشور ما قابل کاشت و برداشتند. دلیل اهمیت این درختان علاوه بر داشتن میوه بسیار پرفایده و گران بها، چوب بسیار سخت و با کیفیتی نیز است. این چوب در صنایع مختلف استفاده‌های بسیاری دارد. در واقع  چوب و میوه درختان گردو در تمامی دنیا شناخته شده است. به همین دلیل امکان صادرات این میوه و چوب با ارزش برای باغداران به راحتی فراهم است.

باردهی درختان گردو 

امکان ندارد باغداری را پیدا کنید که در زمان شروع احداث باغ گردو در رابطه با زمان باردهی درختان گردو پرس و جو یا تحقیق نکرده باشد. البته در مواردی نیز باغداران این اطلاعات را از طریق خانواده خود که در صنعت باغداری گردو فعال هستند، در کودکی به دست آورده اند. 

بااین‌حال مطمئناً هیچ باغداری بدون بررسی زمان باردهی درخت گردو اقدام به احداث باغ گردو نمی‌کند. به صورت کلی باردهی درختان گردو به عوامل بسیار متعددی بستگی دارد. معمولاً در سال‌های ۵ تا ۷ از عمر درختان گردو این درختان به سن بلوغ می‌رسند. 

همچنین در سال‌های ۱۰ و ۲۰ سال عمر درختان گردو بیشترین میزان باردهی مورد انتظار  است. یعنی به صورت متوسط در هر سال ۲۵ تا ۵۰ کیلوگرم میوه با کیفیت در اختیار باغدار قرار می‌دهد.

عوامل تاثیر گذار بر باردهی درختان گردو

عوامل تاثیر گذار بر باردهی درختان گردو

مطمئناً هیچکس نمی‌تواند ادعا کند تنها یک عامل باعث افزایش یا کاهش باردهی درخت گردو می‌شود. عوامل بسیار زیادی وجود دارند که در افزایش باردهی و عملکرد درخت گردو تاثیر گذار هستند. در ادامه ما به بررسی مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر باردهی درختان گردو پرداخته‌ایم. 

نهال گردوی مناسب

شاید تصور شما از تفاوت نهال‌های گردو نهایتاً به چند عدد برسد، اما بیش از ۳۰ نوع نهال گردوی متفاوت وجود دارد که به دو دسته گرمسیری و سردسیری تقسیم می‌شوند. باغداران باید با توجه عوامل بسیار متعددی از بهترین نهال ممکن برای باغ خود استفاده کنند.

تفاوت شرایط اقلیمی

اطلاع از حداقل و حداکثر دما، میزان بارندگی سالانه و میزان رطوبت سبب می‌شود که علاوه بر انتخاب نهال مناسب با توجه به شرایط اقلیمی احداث باغ در بهترین مکان صورت بگیرد.

استفاده از خاک مناسب 

از راه‌های جذب مواد مورد نیاز درختان گردو خاک است. در صورت اینکه برای کاشت درخت گردو از خاک مناسب استفاده شود ،مطمئناً درخت گردو می‌تواند به راحتی ریشه‌های خود را در خاک گسترش دهد و مواد مغذی مورد نیاز خود را جذب کند. همین عامل باعث افزایش باردهی درخت گردو می‌شود.

سه روش طلایی برای پربار کردن درخت گردو

 
آیا خاک سفت نیاز به اصلاح دارد؟
ادامه مطلب

همانگونه که در مقاله اشاره شد عوامل بسیار متعددی در باردهی درختان گردو تاثیرگذار هستند، اما مطمئناً باغداران به دنبال روش‌هایی برای بالا بردن باردهی درختان گردوی خود هستند. به همین دلیل ما در ادامه به معرفی سه روش طلایی برای پربار کردن درخت گردو می‌پردازیم تا بتوانیم در افزایش سوددهی باغداران نقش کوچکی را ایفا کنیم. 

انجام آنالیز خاک

تاثیر خاک در باردهی درختان گردو قابل توجه است. به‌همین‌دلیل در صورت این که درختان گردو در خاک نامناسب کاشته شوند، می‌توانند عمر بسیار کوتاهی داشته باشند. حتی در طول زمان حیات خود نیز از نظر کمی و کیفی محصولات خود در پایین‌ترین حد ممکن قرار بگیرند. 

انجام آنالیز خاک از روش‌های بالا بردن سطح باردهی درختان گردو است. برای انجام آنالیز خاک باغدار باید از قسمت‌های رویی و زیرین خاک باغ گردو و مناطق مختلف را به‌عنوان نمونه‌ای از خاک برداشت کند. 

پس از برداشت نمونه‌ها باید این نمونه‌ها را به آزمایشگاه‌های معتبر و رسمی خاکشناسی ارسال کند.  بعد از انجام آزمایشات و رسیدن نتایج به دست باغدار تمامی مواد موجود در خاک به صورت کامل مشخص می‌شود. 

باغدار می‌تواند با توجه به نتایج کمبودهای خاک را متوجه شود و با روش‌های متفاوتی مانند کوددهی به برطرف کردن این کمبودها بپردازد. همچنین با استفاده از آنالیز که آزمایشگاه خاکشناسی که روی خاک باغ درختان گردو انجام شده است می‌توان میزان و نوع کود مورد نیاز باغ را تعیین کرد. این کار نه تنها باعث تقویت درختان گردو می‌شود، بلکه از استفاده بیش از اندازه از کودهای شیمیایی نیز جلوگیری می‌کند.

استفاده از روش های مکانیزه

امروزه با پیشرفت تکنولوژی در کشورهای پیشرفته تمامی مراحل کاشت و برداشت باغ‌های گردو به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

از همان ابتدای فصل و زمان کاشت دستگاه‌های مخصوص عمق کاشت زمین را صورت دقیق محاسبه می کند. سپس کاشت درختان گردو صورت می‌گیرد. همین امر به تنهایی سبب رشد درختانی تنومند و بارور می‌شود. 

از طرف دیگر سیستم‌های آبیاری مانند قطره‌ای یا تراوایی که برای آبیاری درختان استفاده می‌شوند می‌توانند به صورت پیوسته و به اندازه مورد نیاز آب در اختیار ریشه قرار دهد. همچنین از غرقاب کردن و خشکی ریشه درختان گردو جلوگیری کند. همین امر از بروز انواع بیماری‌ها و آفت در درختان گردو جلوگیری می‌کند.

در کشورهای بسیار پیشرفته مانند استرالیا و آمریکا معمولاً برداشت میوه‌های درختان گردو به صورت کاملاً مکانیزه و با ماشین‌های مخصوص انجام می‌شود. این نوع برداشت برخلاف برداشت سنتی به جوانه درخت گردو هیچ آسیبی وارد نخواهد کرد. همچنین بر  باردهی آن در سال‌های آینده تاثیر منفی نخواهد گذاشت.

استفاده از مدیریت تلفیقی

استفاده از مدیریت تلفیقی

از دلایلی که سبب کاهش کمی و کیفی محصولات درختان گردو می‌شود، هجوم عوامل متعددی مانند آفت و بیماری‌ها به باغات گردو است. به صورت مثال بلایت گردو که سبب سیاه شدن مغز میوه گردو می‌شود، در صورت بروز در باغ درختان گردو باعث کاهش ۴۰ تا 60 درصدی محصولات باغ خواهد شد. 

در صورت این که این اپیدمی رو به گسترش گذارد می‌تواند تا ۸۰ درصد محصولات درختان گردو را به صورت کامل نابود کند. به همین دلیل باغداران برای کاهش آفت و بیماری‌ها نه تنها به سمپاشی نباید اکتفا کنند، بلکه باید با روش‌های مختلف زراعی، بیولوژیکی به مهار و کنترل آفت‌ها و بیماری‌ها بپردازند تا با انجام این عمل باعث ارتقا و بهبود محصول گردو شود.

کلام پایانی

درختان گردو از قدیم  جایگاه خاصی در میان مردم ایران داشته اند. امروزه با رشد فناوری باغداری درختان گردو بسیار پرسود تر از دوران گذشته شده است و جنبه اقتصادی بیشتری نیز پیدا کرده است. به همین دلیل بسیاری از باغداران به دنبال روش هایی برای  افزایش باردهی درختان گردو هستند. ما در این مقاله به صورت کامل به معرفی  سه روش طلایی برای پربار کردن درخت گردو پرداختیم.

.


نهالستان نصرتی

نوشته های مرتبط:

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

"*" فیلدهای مورد نیاز را نشان می دهد