آدرس : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، روبروی پارک هادی
تلفن : 09143814204
روش کاشت نهال

روش کاشت نهال

فهرست مطالب

کاشت نهال به صورت تپه‌ای و با خاکِ اطراف، یک تشتک در اطراف نهال ایجاد شود. در زمان کاشت نهال، محل پیوند که بالاتر از طوقه قرار دارد و طوقه باید بالاتر از سطح خاک باشد. محل طوقه باید ۱۰ سانتی‌متر بالاتر از سطح خاک قرار بگیرد تا طوقه و ریشه دچار پوسیدگی و آلودگی‌های باکتریایی و قارچی نشود. اگر یک نهال به خوبی کاشته نشود، ریشه به خوبی رشد نخواهد کرد و جذب مواد موثر و مورد نیاز برای رشد نهال امکان‌پذیر نخواهد بود و به عبارت دیگر یک ریشه ضعیف خواهیم داشت که به مرور زمان ساقه و ریشه دچار پوسیدگی خواهد شد و یا اینکه محصول تولیدی آن از کیفیت مطلوبی برخوردار نخواهد بود. کاشت نهال روش خاص خود را دارد که در صورت رعایت این اصول بدون مشکل در زمین نهال می کارید و در آینده با مشکل هزینه مواجه نخواهید شد. از این رو در این مقاله قصد داریم به بررسی روش کاشت نهال بپردازیم.

اصول کاشت نهال

روش کاشت نهال

زمانی که قصد خرید نهال را دارید باید سعی کنید از یک نهالستان معتبر خرید خود را انجام دهید. همچنین سعی کنید نهالی را که انتخاب می‌کنید شناسنامه‌دار باشد. در شناسنامه نهال اطلاعات دقیقی در مورد نهال ارائه می‌شود. همچنین بهتر است نهال را به دقت مورد ارزیابی قرار دهید تا تمامی شاخه‌ها و تنه آن هیچگونه زدگی نداشته باشد و نهال از یک فرم طبیعی برخوردار باشد. توجه داشته باشید که نهال سالم قد کوتاهی نخواهد داشت. اگر به هر دلیلی نهال دچار بیماری شده است و یا علایمی مبنی بر آفت زدگی در آن مشاهده کردید به هیچ وجه چنین نهالی را خریداری نکنید. بعد از انتخاب نهال وقت آن رسیده است که به سرعت آن را در باغ خود بکارید. اما قبل از کاشت لازم است به برخی از نکات ضروری توجه داشته باشید که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

رقم متناسب با اقلیم محل کاشت خریداری کنید

قبل از هر چیزی باید اطلاعات لازم درباره اقلیم محل کاشت را در اختیار داشته باشید. این اطلاعات شامل ارتفاع از سطح دریا، آب و هوای منطقه، نوع خاک و وضعیت آب (شور یا شیرین بودن آب) است. بعد از اینکه اطلاعات لازم را بدست آوردید، می‎توانید رقم مناسب برای باغ خود را تهیه نمایید.
راهنمای کامل احداث باغ بادام
ادامه مطلب
اصول کاشت نهال

انتخاب نهال برای کاشت

در زمان خرید نهال توجه داشته باشید که حتما نهال از نهالستان های معتبر خریداری شود و شناسه نهال (برگه ای که در آن مشخصات نهال نوشته شده است) وجود داشته باشد. تنه و شاخه های آن باید کاملا سالم باشد و فرم طبیعی داشته باشد. ارتفاع نهال خیلی بلند یا کوتاه نباشد. از خرید نهال هایی که علائم بیماری یا آفات را بر روی تنه و شاخه ها دارند، خودداری کنید. در مرکبات به برگ نهال دقت کنید که سالم باشد و علائم کمبود یا آسیب ناشی از آفات و بیماری ها را نداشته باشد.

بهترین زمان کاشت نهال

نهال را باید در زمان خواب زمستانی گیاه تهیه کرد؛ اما تعیین بهترین زمان کاشت نهال به نوع درخت و آب‌وهوای منطقه بستگی دارد. به‌طورکلی زمان کاشت نهال از پاییز تا اوایل بهار بوده، اما بهترین زمان برای کاشت اواخر پاییز است؛ چراکه نهالی که پاییز کاشته شود، به ‌نسبت به نهال بعد از فصل یخبندان، ازنظر رشد جلوتر خواهد بود. در مناطق سردسیری که زمستان‌های سردتری دارند، کاشت نهال باید بعد از گذر از فصل سرما و اواخر زمستان صورت بگیرد.

آماده سازی خاک

قبل از کاشت نهال باید خاکورزی باغ به گونه‌ای صورت گیرد تا شیب مناسب برای آبیاری نهال‌ها فراهم شود. اما به دلیل اینکه آبیاری غرقابی باعث هدر رفت آب می‌شود سعی کنید از سیستم قطره‌ای برای آبیاری نهال‌های خود استفاده کنید. همچنین خاک محل کاشت را با انجام آزمایش، تشخیص دهید که مناسب کاشت نوع و رقم در نظر گرفته شده است و یا اینکه بافت خاک باید اصلاح شود.
همه چیز در مورد بذر گردو
ادامه مطلب
اصول کاشت نهال

حفر چاله

در هنگام حفر چاله برای کاشت نهال دو نکته ضروری را باید در نظر داشته باشید: اول اینکه عمق چاله و دوم فاصله هر چاله نسبت به یکدیگر. عمق چاله بسته به طول ریشه دارد. اما در حالت کلی عمق چاله و عرض چاله نیم متر در نظر گرفته می‌شود. البته بسته به رقم نهال می‌توانید اطلاعات لازم را از کارشناسان فروشنده نهال دریافت کنید. در مورد فاصله هر چاله نیز، این فاصله بسته به نوع و رقم نهال متفاوت خواهد بود. در برخی از درختان مانند بادام یا شلیل فاصله هر نهال از یکدیگر در حدود 3*3 متر است. اما برخی دیگر از درختان مانند گردو که رشد بسیار زیادی دارند فاصله هر نهال نسبت به یکدیگر حداقل باید 6*6 متر باشد.

روش انتقال نهال از نهالستان

اگر نهال‌های شما در گلدان از نهالستان به باغ انتقال می‌یابد، با مشکل چندانی مواجه نخواهید بود و می‌توانید بعد از انتقال به باغ به آرامی از گلدان خارج کرده و در باغ بکارید. اما در صورتی که قصد دارید نهال ریشه لخت را به باغ انتقال دهید حتما در هنگام بیرون آوردن نهال از زمین مادر نهایت دقت را داشته باشید تا ریشه و ساقه نهال آسیب نبینند. بعد آن را در داخل نایلون پلاستیکی قرار داده و محکم ببندید تا با هوای بیرون ارتباط چندانی نداشته باشد.

کاشت نهال در چاله

قبل از کاشت نهال کمی چاله را با خاک نرم بپوشانید. بعد نهال را در داخل چاله گذاشته و خاک بریزید و با پای خود کمی خاک را فشار دهید تا هوای داخل خاک تخلیه شود. همچنین در هنگام کاشت به این نکته توجه کنید که قسمت پیونده نهال بین 5 الی 10 سانتیمر بالای سطح خاک قرار گیرد. همچنین قسمت پیوند خورده نهال پشت به آفتاب باشد. ( اگر نهال شما به صورت ریشه لخت است باید بلافاصله به باغ انتقال داده و کاشته شود.) اصول کاشت نهال

هرس نهال تازه کاشته شده

نهال کاشته شده باید هرس شود و هدف از چنین فرآیندی، تحریک نهال به تولید شاخ و برگ‌های اضافی است. همچنین هرس کردن برخی از ارقام با هدف کوتاه نگهداشتن نهال و سهولت در برداشت محصول انجام می‌گیرد.
چرا نهال گردو بار نمی‌دهد؟
ادامه مطلب

آبیاری نهال تازه کاشته شده

از آنجایی که آبیاری باعث جابه‌جایی خاک می‌شود، ممکن است در اثر آن خاک اطراف ریشه شسته شود.  بنابراین در آبیاری دقت مضاعفی صورت گیرد تا نهال در مواجه با تنش خشکی و آبی قرار نگیرد. در غیر این صورت احتمال خشک شدن نهال بسیار زیاد است.

بهترین زمان برای آبیاری نهال تازه کاشته شده

بلافاصله بعد از کاشتن نهال به‌ ازای هر اینچ قطر تنه (۵/۲ سانتی‌متر) آن را با ۲ تا ۳ گالن (معادل ۱۰ تا ۱۴ لیتر) آب آبیاری کنید. هفته اول روزانه آبیاری کنید تا ریشه در خاک تثبیت شود. نحوه آبیاری نهال تازه کاشته شده در روز‌های گرم و بلند تابستان اهمیت بیشتری دارد.

دلیل استفاده از نهال پیوندی

به طور حتم کیفیت نهال پیوندی بسیار بالاتر از سایر نهال‌ها است. هر نهال پیوندی از دو بخش پایه و پیوندک تشکیل شده است. خود پیوندک نیز دارای قسمت‌هایی شامل اندام هوایی، اندام‌های بارده گیاه و شاخ سار است ریشه و بخش تحتانی هم در قسمت پایه نهال قرار دارد. عمل پیوند باعث می‌شود که خصوصیات یک درخت برتر به یک نهال دیگر انتقال یابد. در نتیجه ریشه قوی باعث مقاومت در برابر آفات و جذب بالای مواد مغذی خاک می‌شود و قسمت پیوندی گل‌دهی و باردهی مناسبی را از درخت دیگر به ارث می‌برد.

جمع بندی

نهال‌ اگر به صورت اصولی کاشته شود می‌تواند رشد خوب و باردهی مناسبی داشته باشد. با این حال، شرایط نگهداری انواع نهال یکسان نیست و بسته به نوع نهال متفاوت خواهد بود. برای اینکه بتوانید اطلاعات مفیدی در رابطه با نوع نهال و نحوه کاشت اصولی آن به دست آورید، بهتر است از مشاوره کارشناسان نهالستان‌های معتبر بهره‌مند شوید. شما با مراجعه به نهالستان نصرتی به صورت حضوری و آنلاین می‌توانید از مشاوره رایگان کارشناسان این مرکز استفاده کنید.

نوشته های مرتبط:

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

"*" فیلدهای مورد نیاز را نشان می دهد