آدرس : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، روبروی پارک هادی
تلفن : 09143814204
درباره آفت مگس پوست خوار گردو بیشتر بدانیم

درباره آفت مگس پوست خوار گردو بیشتر بدانیم

فهرست مطالب

اگر باغ گردو دارید، حتما باید با علائم آفات حمله کننده به نهال گردو و میوه های درخت گردو و راه های پیشگیری و کنترل آن آشنا باشید. یکی از این آفات، مگس پوست خوار گردو می باشد. حتما شما هم با علائم لکه های تیره بر روی پوست میوه تازه گردو مواجه شده اید، این از علائم حمله این آفت به میوه های گردو است. مگس پوست خوار گردو، یکی از آفات شایع در باغ ‌های گردو به شمار میاید. که با آسیب به پوسته میوه و برگ‌ ها، باعث کاهش کیفیت میوه و افت باردهی درختان خواهد شد. در این مطلب قصد داریم تا بیشتر درباره این آفت، چرخه زندگی آن، نحوه خسارت این نوع آفت و راه های کنترل آن بدانیم. پس با ما همراه باشید.

ریخت شناسی آفت مگس پوست خوار گردو

تخم این آفت بیضی شکل، ریز و سفید رنگ بوده و داخل بافت سبز رنگ میوه قرار می گیرد.

لارو آن نیز سفید رنگ و کوچک با قطعات دهانی مشکی می باشد.

شفیره قهوه ای رنگ، کپسولی و بسیار مستحکم بوده و برای گذراندن شرایط سخت زمستان مناسب است.

حشرات کامل شبیه به مگس خانگی ولی کوچکتر از آن ها هستند. اگر با یک ذره بین با دقت به بدن آن ها نگاه کنید، مشاهده می کنید که قسمت پشت سینه زرد رنگ بوده و روی شکم این مگس نوار های سفید رنگ وجود دارد.

مگس پوست خوار گردو

چرخه زندگی مگس پوست خوار گردو

مگس گردو، زمستان را به صورت شفیره داخل خاک می گذراند. در اواسط بهار که هوا رو به گرمی می رود، حشره کامل از شفیره ها خارج شده و پس از اندکی تغذیه از مایعات روی برگ ها شروع به جفت گیری می کند.

حشرات ماده جفت گیری کرده و ماده ای آبکی و چسبنده بر روی گیاهان از جمله پوست سبز گردو قرار داده و تخم خود را روی این مایع قرار می دهند. طول دوره جنینی تقریبا کوتاه بوده و پس از سپری شدن دوره جنینی، لاروها خارج می شوند و در همین زمان خسارت اصلی آن ها شروع می شود و به محض خروج، از پوسته سبز رنگ میوه تغذیه می کنند. پوسته سبز رنگ به حالت خمیری نرم و سیاه درمی آید شروع به تغذیه کرده و پس از 20 روز تبدیل به شفیره می شوند. شفیره ها یا به طور مستقیم و با همراه با میوه آلوده، بر روی خاک می افتند. در همان حالت شفیره ها به فاز زمستان گذارن می روند تا دوباره از خاک بلند شده و دوباره روی میوه تخم گذاری کنند.

اصول کوددهی به درختان و گیاهان همراه با معرفی انواع آن‌ها
ادامه مطلب

گردوی آفت زده

خسارات مگس پوست خوار گردو

مگس پوست خوار گردو یکی از آفات بسیار مهم در درختان گردو به شمار می آید. در حالت کلی این آفت به برگ، تنه و ریشه خسارتی وارد نمی کند و فقط از پوسته سبز رنگ میوه تغذیه می کند. در ابتدا بر روی پوسته لکه ‌هایی را ایجاد می کند. این لکه ‌ها محل تخم گذاری آفت ها می باشند. زمانیکه لاروها تفریخ شدند، باعث لهیدگی، سیاه و نازک شدن گردو می شوند. همچنین این لاروها مانع از وزن گیری مغز گردو می شوند. لاروها با تغذیه از پوسته به میوه نیز خسارت وارد می کند. پوسته آسیب دیده محل مناسبی برای حمله سایر قارچ‌ ها را نیز فراهم می کند. این آفت باعث سیاه شدن پوسته گردو شده و روی کیفیت مغزگردو نیز تاثیرگذار می باشد. درصورت وجود آلودگی زیاد، خسارات شدیدی نیز به باغ وارد می سازد.

آفت گردو

پیشگیری و کنترل مگس پوست گردو

با وجود اینکه این آفت می تواند در صورت کنترل نشدن خسارت زیادی وارد کند، با این حال کنترل کردن این آفت با استفاده از روش های مختلف زراعی و شیمیایی امکان پذیر بوده و در صورت رعایت اصول زراعی و شیمیایی دیگر نیازی نیست نگران خسات این آفت باشید، اما قبل از ارائه راهکارهای زراعی و شیمیایی لازم است بدانید که این اقدامات باید توسط همه باغداران (چه باغدارانی که این آفت را در باغ خود دارند و چه باغدارانی که خسارت این آفت را تا به حال نداشته اند) انجام شود، چرا که فراگیر شدن این آفت بسیار آسان می باشد.

از روش های پیشگیری و کنترل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل زراعی

کنترل زراعی آفت مگس میوه گردو به از بین بردن فرم زمستان گذران این آفت مربوط می شود. به این صورت که باید اقداماتی را برای از بین بردن زیاد شدن جمعیت در زمستان انجام داد. شفیره این آفت در خاک قرار دارد و بیشترین تعداد شفیره در نزدیکی تنه درختان قرار می گیرد.

لاروها در زمان افتادن از درخت بیشتر در این قسمت از خاک قرار می گیرند، بنابراین اولین اقدامی که باید انجام دهید جمع آوری برگ ها و میوه های آلوده ریخته در کف باغ می باشد.

خرید نهال گلدانی پرتقال
ادامه مطلب

پس از پاکسازی سطح باغ از برگ ها و میوه های ریخته، شروع به شخم زدن خاک باغ به ویژه خاک نزدیک به طوقه نهال گردو کرده و چنانچه باغ در منطقه سردسیر باشد، با یخ آب زمستانه می توان به از بین رفتن شفیره ها کمک کرد.

لاروها پس از افتادن روی خاک به زیر خاک می روند و در آنجا تولید شفیره می کنند تا از سرمای زمستان در امان باشند. شخم زدن خاک و استفاده از یخ آب بر خلاف مقاومت شفیره ها بوده و آن ها را نابود می کند. با این کار جمعیت حشره کامل ظاهر شده در بهار به شدت کاهش یافته و کنترل آن در طول فصل رویش آسان تر خواهد بود و یا در باغ هایی که این آفت به تازگی وارد شده و جمعیت کمی در خاک باشد، تمام جمعیت از بین خواهد رفت.

مگس گردو

  • کنترل فیزیکی

این روش کنترل معطوف به از بین بردن حشرات کامل و فعال در طول فصل رویش میوه ها است. در طول فصل رویش استفاده از کارتهای زرد با خاصیت چسبندگی به همراه مقداری ماده ی جلب کننده ی استئارت آمونیوم روی آن که سبب جلب بیشتر این مگس ها می شود حشرات کامل را به دام انداخته و اجازه ی تخم گذاری را ندهید.برای انجام این کار بهتر است تله ها را روی ضلع جنوبی درختان نصب کرده و برگهای اطراف تله را برای گیرایی بیشتر حذف کنید، لازم است تله ها به طور مرتب پایش شده و در صورت خاک گرفتگی و چسبیدن تعداد زیاد آفت روی آن با کارتهای جدید جایگزین شود تا بتواند به طور کامل آفت را به خود جذب کند.

  • کنترل طبیعی

در بسیاری از کشورهای دنیا برای از بین بردن و کنترل جمعیت آفت، بدون نیاز به سم پاشی و با روش های نوین و طبیعی روی آورده می شود. به عنوان مثال در یکی از روش ها، حشرات نر پرورش داده شده و پس از عقیم سازی در طبیعت رها می شوند. با این روش زمانی که این حشرات با ماده ها جفت گیری کنند، ماده ها تخم گذاری نکرده و با پایان عمرشان می میرند، بدون اینکه به میوه ها خسارت وارد شود.

  • کنترل شیمیایی

هدف کنترل شیمیایی حذف حشرات کامل می باشد. حشرات کامل این آفت از گیاه تغذیه نمی کنند، بلکه مانند تمام مگس ها گند خوار بوده و از مواد قندی و مایعات روی برگ ها تغذیه می کنند. حال تصور کنید که شما این مواد غذایی را مسموم کنید! در این حالت همانطور که پیش بینی کردید، حشرات با تغذیه از این مواد مسموم شده و می میرند.

ویژگی‌های یک نهال خوب
ادامه مطلب

به این روش طعمه مسموم می گویند. طعمه شامل پروتئین هیدرولیزات بوده که در صورت نبود این ماده می توان از  ملاس چغندر قند که به واسطه طعم شیرین جلب کننده است، به عنوان طعمه استفاده کنید. درختان را در زمان اوج خروج حشرات کامل با طعمه و سم محلول پاشی کنید.

استفاده از این روش با توجه به میزان طعمه و سم مورد نیاز و استفاده از سم پاش معمولی بسیار ناچیز و به صرفه خواهد بود.

گردو آفت زده

  • سم پاشی

هدف از سم پاشی نیز از بین بردن حشرات کامل است. باغداران می توانند از سموم ایمن، برای از بین بردن حشرات کامل استفاده کنند. زمان سم پاشی باید دقیقا در زمان اوج ظهور حشرات کامل تعیین شود که در قیمت نهال گردو تاثیر زیادی دارد.

نکاتی در رابطه با طعمه پاشی و سم پاشی

اولین و مهم ترین اصل در رابطه با سم پاشی و طعمه پاشی این است که این زمان باید همزمان با پیک پرواز حشرات کامل باشد. این زمان معمولا 4 تا 5 روز بعد از ظاهر شدن اولین حشره کامل است. پیک پرواز حشرات کامل در شرایط مختلف آب و هوایی و شهرهای مختلف متفاوت است. بنابراین توصیه می شود برای تعیین تاریخ دقیق آن با استفاده از کارت زرد شروع خروج حشرات کامل را تعیین کرده و 4 تا 5 روز پس از مشاهده اولین حشرات کامل اقدام به طعمه پاشی و یا سم پاشی کنید.

نکته دوم استفاده از سموم safe است. سمومی که نتواند به جمعیت حشرات غیر هدف به ویژه حشرات مفید خسارت وارد کند. لازم به ذکر است که دو یا سه مرتبه سم پاشی کفایت می کند و نباید بیشتر از آن از سم استفاده کنید.

 
نهالستان نصرتی

نوشته های مرتبط:

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

"*" فیلدهای مورد نیاز را نشان می دهد