آدرس : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، روبروی پارک هادی
تلفن : 09143814204
آشنایی با کرم برگخوار و روش های مبارزه با آن

آشنایی با کرم برگخوار و روش های مبارزه با آن

فهرست مطالب

کرم برگخوار یکی از آفات مهم گیاهان بوده که به برگ‌ های گیاهان حمله می‌کند و به کشاورزان خسارت وارد می کند. این آفت در انواع مختلف گیاهان از جمله درختان، درختچه‌ ها، سبزیجات و گل ‌ها یافت می ‌شود. لارو این کرم ها، معمولا به رنگ سبز و گاها خاکستری با خطوطی در امتداد بدنشان می باشد. حشره کامل کرم برگ خوار به صورت پروانه ای با بال های جلویی قهوه ای و یا خاکستری، حاوی لکه هایی روی بدن خود می باشد. حشره بالغ در شب شروع به فعالیت کرده و تمام روز را در قسمت های تاریک باقی می ماند.  

آشنایی بیشتر با لارو (کرم) برگخوار

کرم برگخوار یا لارو برگخوار، حشره ای است که حتی به فکر بسیاری از مردم نمی رسد که لارو آن بتواند به داخل منزل نفوذ کرده و رشد کند. لارو برگ خوار قدرت مخفی شدن بسیار بالایی داشته و درجه نابودکنندگی زیادی دارد. به نحوی که خسارت جبران ناپذیری بر روی گیاه به جای می گذارد. اولین نشانه وجود این لارو در بین گیاهان شما، دندانه دندانه شدن برگ ها و به تدریج خالی شدن وسط برگ ها می باشد اما شما هیچ حشره ای در اوایل کار این موجود پیدا نمی کنید. کرم برگ خوار برای حمله به گیاه شما، ابتدا در خاک آلوده تخم گذاری می کند و یا از طریق فضای سبز نزدیک خانه به داخل منزل نفوذ کرده و شروع به تخم ریزی می کند. این تخم ریزی بیشتر در فصل بهار اتفاق می افتد. این کرم فقط شب ها از مخفیگاه خود (بین ساقه گیاه و یا داخل خاک) بیرون می آید. زمانی که روی برگ های شما رشته های نخ مانند سفید به هم تنیده شکل گرفته باشد که آن زمان دیگر لارو خود را پنهان نمی کند و بیرون می آید. برای نابود نشدن گیاهان خود زمانی که برگ ها دندانه دار شدند و یا وسط برگ ها سوارخ شد، سریع باید کل گیاه را بررسی کرده و آن را از گیاهان سالم جدا کرد تا مانع از حمله لارو برگ خوار به دیگر گیاهان خود شوید. سپس دنبال کرم سفید و یا کرم رنگ بسیار ریز بگردید. برای اطمینان گیاهان دیگر را هم باید چک کنید چراکه ممکن است کرم برگ خوار به آن ها نیز حمله کرده باشد.
مقایسه خواص گردو و بادام
ادامه مطلب
کرم برگخوار

روش های مبارزه با کرم برگخوار

روش های مختلف شیمیایی و طبیعی متعددی برای از بین بردن و مبارزه با کرم های برگ خوار در چمن و یا مزارع وجود دارد. در ادامه به توضیح این روش های گوناگون خواهیم پرداخت تا بتوانید مناسب ترین روش را برای خود انتخاب کنید. از این روش ها می توان به؛
  1. روش شیمیایی
  2. روش بیولوژیکی
  3. روش زراعی
  4. روش مکانیکی
  5. روش تلفیقی
اشاره کرد که در ادامه به شرح این روش ها می پردازیم. آشنایی با کرم برگخوار

1. روش شیمیایی

در صورت مشاهده تخم و لارو میتوانید از سموم شیمیایی برای از بین بردن آفت استفاده کنید. انواع مختلفی از سموم در بازار موجود می باشد. این سموم معمولا به صورت محلول در آب بوده و با پاشیدن بر روی برگ‌ گیاهان، باعث از بین رفتن لاروهای کرم برگخوار می‌ شوند. بهترین زمان سمپاشی شب می باشد زیرا دمای محیط برای خروج آفت به منظور تغذیه مناسب است. در صورت مشاهده دوباره آفت تکرار سمپاشی ضروری است. همچنین هنگام استفاده از سموم شیمیایی، باید نکات ایمنی را رعایت کرد و توجه داشت که سموم شیمیایی ممکن است برای انسان مخصوصا کودکان و سایر موجودات زنده مضر باشند.  

2. روش بیولوژیکی

استفاده از این روش‌، ممکن است زمان‌بر باشد. روش بیولوژیکی خود به دو روش استفاده از دشمنان خود آفت و استفاده از تله فرمونی تقسیم می شود؛
  • استفاده از دشمنان طبیعی آفت

همیشه برای پیشگیری از شیوع آفت استفاده از دشمنان طبیعی کرم برگخوار مانند حشرات شکارچی و انگل‌ ها، برای کنترل جمعیت این آفت مفید بوده است. این پارازیت ها به تخم و لارو حمله می کنند و باعث نابودی آن می شوند.
  • استفاده از تله فرمونی

برای تشخیص و کنترل آفت ها استفاده از تله فرمونی جاذب حشرات نیز روش بسیار مناسبی می باشد. این تله با هورمون های جاذب خود، حشره را به سمت خود جذب می کند.
همه چیز در مورد بذر گردو
ادامه مطلب
کرم برگ خوار

3. روش زراعی

این روش هم همانطور که از اسمش پیداست، شامل اقداماتی می شود که در هنگام زراعت باید به آن ها توجه کرد. در ادامه به توضیح این اقدامات خواهیم پرداخت؛
  • شخم عمیق زمین بعد از برداشت محصول

برای پیشگیری و کنترل ابتلا به کرم برگ خوار و عدم انتقال آن به محصولات سال بعدی، میتوان پس از برداشت محصول، خاک را عمیقا شخم زد و زمستان گذرانی آفت ها را از بین برد. با این کار آفت در داخل خاک از بین رفته و برای رشد محصولات سری جدید، مشکلی ایجاد نمی کند.
  • کشت به موقع محصولات

کشت زود هنگام و به موقع محصولاتی که امکان کشت آنها وجود دارد، باعث کاهش خسارت آفت می شود. کشاورزانی که مزارعشان را به موقع کشت می کنند، دچار خسارت خیلی کمتری می شوند.
  • وجین علف های هرز

وجین علف های هرز اطراف و داخل مزرعه در طول فصل رشد، به کنترل کرم برگخوار و کاهش درگیری مزرعه با آفت کمک بسزایی می کند.
  • استفاده از ترکیب یخ آب در زمستان

بعد از برداشت محصول، هنگامی که لارو ها به سطح خاک می آیند، استفاده از یخ آب زمستانه و ایجاد دمای انجماد در خاک، باعث مرگ و از بین رفتن آفات می شود.  

4. روش مکانیکی

جمع ‌آوری و از بین بردن لاروهای کرم برگخوار به صورت دستی یکی دیگر از روش ‌های مبارزه با این آفت است. این روش برای مبارزه با جمعیت‌های کوچک کرم برگخوار موثر می باشد. در روش ‌های مکانیکی، لارو های برگخوار به صورت دستی جمع‌آوری و از بین برده می‌شوند. این روش زمانبرتر از دیگر روش ها می باشد.  

5. روش تلفیقی

در روش‌های تلفیقی یا IPM، از ترکیب روش ‌های مختلف مبارزه با کرم برگخوار، برای کاهش جمعیت و ازبین بردن آن ها استفاده می‌شود. روش ‌های تلفیقی معمولا از موثرترین روش‌ های مبارزه با کرم برگ خوار هستند. روش های مبارزه با کرم برگخوار

پیشگیری و مبارزه با کرم برگخوار نهال گردو

کرم مغز خوار گردو آفتی خطرناک است که می تواند به میوه، شاخه، برگ و حتی تنه درختان گردو آسیب بزند و درخت شما را از بین ببرد. از مهم ترین نشانه های ابتلای نهال گردو به این کرم، ریزش میوه های گردو نارس، سیاه شدن گردو ها و همچنین سوراخ شدن پوست سبز یا چوبی گردو و خراب شدن مغز آن ها می باشد.
دلیل سیاهی مغز گردو چیست؟
ادامه مطلب
برای اینکه از ابتلای درختان گردوی خود به این آفت جلوگیری کنید، باید میوه هایی که برداشت نشده اند را جمع آوری کنید. چراکه این میوه ها بستر خوبی برای تغذیه انواع آفات می باشند. از دیگر اقداماتی که باید انجام دهید، ترمیم کردن تنه درخت هایی است که دچار آسیب شده اند. علاوه بر این موارد، تغذیه رسانی درست و اصولی به درختان نیز می تواند در پیشگیری کردن از ابتلای آن ها به این آفات مفید باشد. در صورتی که به هر دلیلی متوجه شدید کار از کار گذشته و درختان شما مورد حمله آفت کرم مغز خوار گردو قرار گرفته اند، باید به فکر چاره ای باشید تا این آفات را از بین ببرید. کارشناسان و متخصصان حوزه باغداری، روش IPM یا همان روش تلفیقی را برای مقابله با این آفات پیشنهاد می دهند. کرم نهال گردو

مبارزه با کرم برگخوار نهال بادام

یکی از اصلی‌ ترین آفات درخت بادام، زنبور مغزخوار بادام است که اکثرا به آن کرم مغز خوار بادام می گویند. زنبور مغز خوار بادام در اکثر مناطق حاوی نهال بادام وجود دارد، ولی در استان های آذربایجان شرقی، چهار محال بختیاری و اصفهان بیشتر گزارش شده است. این آفت می‌تواند گاها تا 90% محصول را از بین ببرد. سر و سینه و شکم حشره کاملا سیاه و شکم قهوه ای روشن و شکم حشره دودکی شکل است. به دلیل اینکه طول زندگی حشرات بالغ کوتاه است (حشرات نر بین ۷ تا ۸ روز و حشرات ماده ۱۵ روز عمر می کنند) مبارزه فیزیکی نسبت به مبارزه شیمیایی در اولویت می باشد. برای مبارزه با آن آفت بهتر است این مراحل انجام گیرد: رعایت بهداشت باغ جمع آوری بادام های آفت زده و سوراخ شده سوزاندن میوه های آفت زده سمپاشی باغ کرم برگخوار نهال بادام


نهالستان نصرتی

نوشته های مرتبط:

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

"*" فیلدهای مورد نیاز را نشان می دهد