آدرس : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، روبروی پارک هادی
تلفن : 09143814204
کدام نهال‌ها برای کاشت نیاز به ضدعفونی شدن دارند؟

کدام نهال‌ها برای کاشت نیاز به ضدعفونی شدن دارند؟

فهرست مطالب

کدام نهال‌ها برای کاشت نیاز به ضدعفونی شدن دارند؟ شاید زمانی که شخصی به شما بگوید که کارش باغداری هست، تصور کنید که این شخص کار پر چالشی انجام نمی‌دهد. بااین‌حال همه روزه باغداران و سرمایه‌گذاری باغات با چالش‌های متفاوتی روبه رو می‌شوند. به همین دلیل نیاز است که با دانایی و علم در این حرفه قدم بگذارد تا با ندانستن اصول اولیه دچار ضرر و زیان‌های گاهی غیر قابل جبران نگردند.

از مهمترین مسائلی که در حرفه‌های باغبانی باید به آن توجه کافی داشت سلامت درختان است؛ زیرا مهمترین و موثرترین امر تعیین کننده برای میزان باردهی و سوددهی درختان سلامت آن ها محسوب می‌شود. 

به همین دلیل از لحظه‌ای که باغدار قصد احداث باغ خود را کند تا زمان برداشت یا سالیان بعد باید به سلامت درختان خود توجه ویژه‌ای داشته باشد. 

از مهمترین و ابتدا‌ترین کارهای موثری که باید باغداران برای سلامت درختان انجام بدهند تا در آینده از ایجاد انواع بیماری‌ها و آفت‌ها جلوگیری کنند ضدعفونی کردن ریشه‌ها قبل از کاشت درخت است. در نتیجه ما در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم که  سوال کدام نهال‌ها برای کاشت نیاز به ضدعفونی شدن دارند؟ پاسخ دهیم و جزئیات آن را مورد بررسی قرار دهیم.

اهمیت ضدعفونی کردن  ریشه نهال پیش کاشت

عکس1: تصویری از کاشت نهال

تصور شکست در احداث باغ به خصوص در سال‌های اولیه مطمئناً هر باغداری را نگران خواهد کرد. به همین دلیل بهتر است در همان ابتدا باغدار قدم‌های محکمی بردارد. اولین کاری که برای احداث باغات صورت می‌گیرد کاشت نهال است.

باغدار برای اینکه سلامت نهال خود مطمئن شود و از ورود باکتری‌ها میکروب‌ها بیماری‌ها به خاک باغ خود جلوگیری کند، باید به ضدعفونی کردن ریشه نهال‌ها بپردازد. زیرا نهال‌های آلوده می‌توانند باعث ایجاد انواع بیماری‌ها و آفت شود. در نتیجه باغدار را دچار ضرر و زیان‌های بسیاری کند.

ضدعفونی کردن ریشه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و اهمیت آن نیز مطمئناً غیر قابل انکار خواهد بود. گاهی باغداران به دلیل هزینه‌ها یا نداشتن زمان مناسب این کار را انجام نمی‌دهد. به همین دلیل مطمئناً در آینده به دلیل آلودگی‌ها و بیماری‌های ایجاد شده هم وقت هم هزینه بسیار بالاتری باید پرداخت کنند. بااین‌حال گاهی تنها هزینه نمی‌تواند این غفلت را پوشش دهد و به منهدم کردن درخت منجر می‌شود.

کدام نهال‌ها برای کاشت نیاز به ضدعفونی شدن دارند؟

هنگامی که نهال‌ها از خزانه و گلدان برای انتقال به باغ اصلی آماده می‌شوند  ممکن است ریشه آنها در هنگام انتقال آسیب ببیند یا زخم شود. در چنین زمانی ریشه نهال مستعد دریافت انواع بیماری‌ها و قارچ‌ها است. به خاطر همین موضوع نیاز است که در زمان خرید نهال و قبل از کاشت ریشه آن به خوبی بررسی شود و در صورت مشاهده زخم یا جراحت حتماً قبل از کاشت نهال ریشه آن به خوبی ضدعفونی شود.

زمانی که نهال از گلدان یا خزانه به زمین اصلی انتقال می‌یابد، مدت زمان کوتاهی را لازم دارد که با شرایط جدید سازگار شود و  به محیط عادت کند. در چنین زمانی متاسفانه نهال‌های تازه کاشته شده دچار ضعف می‌شوند و اگر مورد حمله آفات و بیماری‌های قرار بگیرد، قوت کافی برای مقابله با آن ها را ندارد. بنابراین؛ برای دریافت بهترین نتیجه و اطمینان از سلامت درختان خود و ریشه بهتر است در هنگام انتقال نهال تمامی درخت‌ها از جمله نهال‌های پسته، گردو، بادام، انگور، آلو و غیره ریشه آن‌ها را به خوبی ضدعفونی کنید. برای ضدعفونی ریشه‌های نهال معمولا در هنگام کشت از محلولی به نام پرالیناژ  استفاده می‌شود.

پرالیناژ چیست؟

عکس2: تصویری از ضدعفونی کردن ریشه درخت

پرالیناژ محلولی است که ریشه گیاهان و نهال‌ها را در هنگام کشت یا بهتر است بگوییم قبل از کشت استریل و ضدعفونی می‌کند. در نتیجه باعث افزایش سلامت ریشه و نهال می‌شود. پرالیناز نه تنها نقش ضدعفونی کننده را برای نهال ایجاد می‌کند، بلکه با ترکیبات خود که محرک رشد نیز است. در واقع این ترکیب مانند کودهایی که موجب تحریک بیشتر ریشه نهال می‌شوند، باعث تحریک ریشه نهال و سازگاری بهتر با محیط خواهد شد. این محلول سرعت سازگاری و استقرار در محیط را به شدت سرعت می‌بخشد. همین امر به تنهایی باعث می‌شود بسیاری از بیماری‌ها و آفت‌ها از نهال درختان باغ دور بمانند. 

چگونه می توان از محلول پرالیناز استفاده کرد؟ 

مطمئناً در ابتدا نیاز است باغدار محلول را آماده کند. زمانی که محلول آماده شد برای ضدعفونی ریشه نهال بهتر است در حدود ۲۴ ساعت ریشه‌های نهالی را که قصد کشت آن را در داخل باغ دارید را درون محلول قرار دهید که ریشه‌ به صورت کامل سیراب شود. در نتیجه نهال در زمانی که در زمین اصلی کاشت می‌شود، به دلیل تغییر فشار اسمزی دچار کم آبی و ضعف نمی‌شود.

در ادامه بعد از سیراب کردن نهال نیاز است، ریشه از آب خارج شود و به صورت کامل مورد بررسی قرار گیرد. همچنین در صورت این که ریشه دچار آسیب دیدگی بود با یک وسیله استریل هرس شود. زمانی که هرس نهال به صورت کامل انجام شد می‌توان ریشه نهال را درون محتوای پرالیناز قرار داد به گونه‌ای که تمام قسمت‌های آن به این محلول آغشته شود. در چنین زمانی نهال آمادگی کشت در سلامت کامل است.

فواید ضدعفونی کردن یا پرالیناز کردن نهال ها چیست؟ 

عکس 3: تصویری از درختی پر بار

ضدعفونی کردن یا پرالیناز کردن نهال قبل از کاشت در زمین اصلی مزایای بسیار زیادی دارد که در ادامه آنها را مورد بررسی قرار می‌دهیم. اگر به دنبال اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلیل پرالیناز کردن ریشه‌های نهال هستید، مطمئناً محافظت از ریشه در برابر عوامل بیماری خاکزاد می‌تواند این دلیل باشد. 

ضدعفونی کردن ریشه علاوه بر مراقبت آن در برابر آسیب‌ها باعث تحریک ریشه می‌شود و در حفظ رطوبت مورد نیاز برای ریشه در مدت زمانی که نهال دارد با محیط جدید سازگار می‌شود، نقش قابل توجهی دارد. 

در واقع این محلول به دلیل وجود یک لایه گل مانند که در اطراف ریشه ایجاد می‌کند از خشک شدن ریشه جلوگیری می‌کند. همچنین به دلیل کود دامی که در ترکیبات خود دارد تا زمانی که ریشه با محیط سازگار شود در تغذیه نهال نقش غیر قابل انکاری را ایفا می‌کند.

کلام پایانی 

مطمئناً هزینه احداث یک باغ بسیار زیاد خواهد بود و گاهی برای اینکه بتواند به بهره‌برداری برسد سال‌ها صبر و مراقبت نیاز دارد. به همین دلیل تمامی مراحل احداث یک باغ از اهمیت غیر قابل انکاری برخوردار هستند. 

اولین قدم احداث یک باغ مطمئناً کاشته نهال است. اگر کاشت نهال به درستی صورت نگیرد، مطمئناً آسیب‌های بسیار زیاد و گاهی غیر قابل جبران را به همراه خواهد داشت. اولین قدم برای کاشت نهال استفاده از نهال‌های سالم و پربارده است. 

در ادامه مطمئناً ضدعفونی کردن نهال نقش بسیار زیادی را در سلامت نهال ایفا می‌کند. به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی کامل سوال کدام نهال‌ها برای کاشت نیاز به ضدعفونی شدن دارند؟ پرداختیم. اگر به صورت خلاصه بخواهیم جواب سوال را بدهیم این است که بهتر از تمام نهال های میوه قبل از کاشت ضدعفونی شوند.

نوشته های مرتبط:

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

"*" فیلدهای مورد نیاز را نشان می دهد