آدرس : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، روبروی پارک هادی
تلفن : 09143814204

کاشت نهال پسته

فهرست مطالب

کاشت و پرورش گیاهان نوعی علاقه ذاتی است که در دل اکثر مردمان کشورمان نهادینه شده است و از طرفی اقلیم کشور برای کاشت گیاهان مختلف به خصوص انواع درختان میوه مناسب است به ویژه درختان میوه‌‍‌ای که ارزش اقتصادی بالایی دارند و سازگار با اقلیم کشور هستند گزینه‌ای مناسب برای کاشت به حساب می‌آیند. یکی از این درختان میوه‌ ای که برای کاشت و سرمایه گذاری بسیار مناسب است و باغداران زیادی تمایل به کاشت آن دارند، کاشت پسته می باشد. پسته در سبد آجیل جز لوکس ‌ترین دانه های خوراکی به حساب می ‌آید و این دانه خوراکی در بازارهای جهانی بسیار پرفروش بوده و ارزش اقتصادی و ارز آوری بالایی برای کشور دارد. این موضوع باعث شده است که کاشت نهال پسته به یکی از ارقام میوه پرسود برای پرورش و احداث باغ تبدیل شود. البته پیش از خرید نهال پسته و کاشت آن در باغ، باید با شرایط آب و هوایی، خاک منطقه و اقلیمی و ... سازگاری داشته باشد. در این مقاله قصد داریم تا مهم ترین نکاتی که شما باید درباره نهال پسته و کاشت نهال پسته بدانید را بررسی کنیم. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

ویژگی ها و اقلیم مناسب برای کاشت پسته

درخت پسته، بومی آسیای غربی بوده و دارای یک دوره رشدی نسبتا طولانی قبل از سن بلوغ و باروری می‌ باشد. این گیاه در 5 تا 6 سالگی به میزان کم میوه تولید می کند و در سن 10 تا 12 سالگی به باروری کامل می‌رسد. پسته درختی دوپایه، با گل نر و ماده بر روی درختان جداگانه است. بنابراین، برای تولید محصول و احداث باغ پسته، هر دو درختان نر و ماده مورد نیاز است. گرده‌ افشانی پسته به عهده باد می باشد.

درخت پسته جز درختان گرمسیری تلقی شده و در مقابل سرما و گرما مقاوم می باشد اما با آب و هوای مرطوب سازگاری ندارد. این درخت مناسب برای کاشت در مناطقی است که آب و هوای گرم و خشک در تابستان و هوای نسبتا سرد در زمستان دارند و گرمای 45 درجه سانتی گراد در تابستان و منفی 20 درجه سانتی گراد را قادر است تحمل کند اما به سرمای بهاره حساس است.

نهال پسته  

روش های رایج کاشت نهال پسته

در کاشت درخت پسته، دو نوع روش وجود دارد که می‌توانید یک از این روش‌ها را جهت کاشت انتخاب کنید؛

  1. کاشت بذر پسته
  2. کاشت نهال پسته

کاشت بذر پسته

در روش کاشت بذر پسته، ریشه درخت بهتر توسعه پیدا می کند و معمولا مقاومت بهتری دارد. این روش طولانی‌ مدت تر بوده و نیاز به مراقبت بیشتری دارد. برای کاشت بذر پسته باید در پایان اسفند یا در ابتدای بهار اقدام کرد. به صورتی که ابتدا بذر‌ها را به مدت 24 ساعت خیسانده شوند. سپس آن را با قارچ‌کش ضدعفونی می کنیم. بذر را به مدت 5 روز در کیسه پارچه ‌ای قرار می‌ دهیم و هر روز آن را مرطوب می‌کنیم تا بذر‌ها جوانه بزنند.

کاشت نهال پسته

در این روش که مسیر آن کوتاه‌تر است، باید نهال پسته را از نهالستان های معتبر تهیه کنید و سپس اقدام به کاشت نهال پسته در زمین کنید. در انتخاب نهال باید به پایه و پیوندک نهال نیز دقت کنید. معمولا در مورد پسته، پایه را از ارقام مقاومی انتخاب می‌ کنند تا نسبت به شرایط خاک و محیطی مقاوم باشد.

روش از بین بردن کرم مغز گردو چیست؟
ادامه مطلب

در کاشت نهال پسته باید توجه داشت که نهال ‌های نر و ماده، باید به نسبت معینی تهیه و کاشته شوند تا به باردهی مطلوب برسند. معمولا در باغ‌ های کوچک به ازای هر 9 نهال ماده، یک نهال نر کاشته می‌ شود که این تعداد در باغ‌ های بزرگ می ‌تواند به میزان هر 15 تا 20 نهال ماده، یک نهال نر هم برسد. در این روش کاشت، حدودا می توان 3 سال زودتر به محصول رسید. بنابراین بیشتر کشاورزان و باغداران این روش را به روش اول ترجیح می ‌دهند.

جوانه بذر پسته  

مزایای کاشت نهال پسته

  • صرفه جویی در زمان
  • برخورداری از پشتیبانی نهالستان
  • احتمال زیاد گیرایی نهال در زمین
  • رسیدن سریع تر به محصول و سود
  • تهیه نهال تضمین شده و سالم عاری از آفات و بیماری‌ ها از نهالستان معتبر

بهترین ارقام پسته برای کاشت

موقع خرید پسته ممکن است ازقام مخلف پسته از جمله پسته اکبری، کله قوچی، احمد آقایی و ... به گوشتان رسیده باشه. در این قسمت شما را بیشتر با این ارقام و ویژگی های آن ها آشنا خواهیم کرد؛

نهال پسته اکبری

نهال پسته اکبری یکی از بهترین نهال های پسته است که در ایران و غرب آسیا کاشته می‌شود. زادگاه آن شهرستان رفسنجان می باشد. نهال پسته اکبری به دلیل ویژگی‌ های منحصر به فردی که دارد، در بین کشاورزان و باغبانان بسیار محبوب است.

پسته های به دست آمده از این نهال، به عنوان گران ترین پسته در بازار عرضه می شود. از نظر ظاهری پوستی کرم رنگ داشته، بلند و کشیده است. همچنین عرض قسمت ابتدایی و انتهایی آن یکسان می باشد. نهال پسته اکبری برای کاشت در مناطقی که شرایط آب و هوایی گرم و خشک دارند، بهترین گزینه می باشد و در صورت مدیریت صحیح، قابلیت بهره‌ برداری بسیار خوبی را دارد. از پنجمین سال پس از کاشت، باردهی آن آغاز شده و عمر اقتصادی حدود 100 سال دارد.

  نهال پسته اکبری, نهال پسته قزوین  

نهال پسته قزوین

این نهال یکی از محبوب ترین ارقام در میان لیست بهترین نهال پسته است. زادگاه آن همانطور که از نامش پیداست، استان قزوین است. نهال پسته قزوین، در برابر سرما و خشکی هوا، مقاومت مطلوبی دارد. از این رو مناسب کاشت در مناطق سرد و خشک است. مهم ترین ویژگی نهال پسته قزوین، مقاومت آن در برابر خردشدگی هنگام تهیه خلال پسته است. دیرگل بوده و از سال اول پس از کاشت باردهی خود را آغاز می نماید. عمر اقتصادی این نهال در حدود 35 الی 45 سال است.

شکل ظاهری پسته آن، ریز و بادامی است. رنگ مغز آن، یک سبز خوشرنگ می باشد و بسیار چرب می باشد. همین امر باعث شده است تا در صنایع غذایی بسیار مورد استفاده قرار گیرد.

خرید نهال گلدانی چنار
ادامه مطلب

نهال پسته احمد آقایی

نهال پسته احمد آقایی یکی از پرطرفدار ترین گزینه ها میان لیست بهترین نهال پسته است. زادگاه آن شهرستان رفسنجان، استان کرمان است. در صورت رعایت تمامی اصولی نگهداری، عمر اقتصادی این نهال به 100 سال می رسد. این نهال باردهی اقتصادی خود را 5 الی 6 سال پس از کاشت آغاز می کند. این نهال در برابر آفات مقاومت بسیار مطلوبی دارد.

در میان محصولات انواع بهترین پسته، پسته احمدآقایی دارای روشن ترین رنگ پوسته بوده و از نظر اندازه بلند و کشیده است و مغز آن قرمز روشن تا ارغوانی همراه با سبز است.

نهال پسته فندقی

نهال پسته فندقی یکی از مقاوم ترین انواع پسته در برابر سرمای زمستان و گرمای تابستان می باشد. این نهال قادر به تحمل سرمای 20 درجه زیر صفر در زمستان و گرمای 40 درجه تابستان می باشد. همچنین نهال پسته فندقی، در مقابل کم آبی و خشکی نیز مقاوم است.از دیگر مزیت های این نهال، می توان به تحمل شوری خاک اشاره کرد.

محصول نهال پسته فندقی به صورت خوشه ای رشد می کند و شکل کروی و فندقی دارد. درصد خندان بودن این پسته متوسط می باشد و پوست استخوانی آن بیشتر در قسمت پشتی است. رنگ مغز این پسته سرخ خاکستری و رنگ پوست آن استخوانی سفید می باشد.

باغ پسته  

نهال پسته کله قوچی

زادگاه این نهال نیز شهرستان رفسنجان در استان کرمان است. این نهال زودگل بوده و از سال پنجم پس از کاشت، باردهی خود را آغاز می کند. کاشت این نهال بیشتر در مناطقی که دارای آب و هوای گرم و زمستان های سرد است، صورت می گیرد. مناسب ترین منطقه برای کاشت نهال پسته کله قوچی مناطق بیابانی است.

عمر اقتصادی آن اگر تمام اصول مراقبت از آن رعایت شود، می تواند به 100 سال و یا بیشتر هم برسد. یکی از مهم ترین نکات درخصوص نهال پسته کله قوچی این است که رطوبت زیاد خاک، آسیب جدی به طوقه این درخت وارد می کند. محصول نهال پسته کله قوچی، از نظر اندازه درشت بوده و در دسته پسته های فندقی قرار دارد. به دلیل طعم بسیار خوبی که دارند، بسیار مورد پسند مردم است. این پسته جزو پسته های خندان است و طرفداران زیادی در استفاده در آجیل ها دارد. رنگ پوست آن نیز سفید استخوانی می باشد.

موقع کاشت پسته چه عواملی باید در نظر گرفته شود؟

عوامل متعددی مانند زمان مناسب، خاک مطلوب، فاصله کاشت صحیح و ... در هنگام کاشت پسته و حتی قبل از کاشت نهال پسته باید در نظر گرفته شود. در ادامه به شرح این موارد خواهیم پرداخت:

بهترین زمان کاشت پسته

بهترین فصل کاشت نهال‌ های پسته، با توجه به آب و هوای منطقه قابل کشت مشخص می ‌شود. برای مثال در مناطقی با آب و هوای معتدل، بهترین زمان کاشت نهال پسته، اواخر پاییز می باشد. اما در مناطقی با آب و هوای سرد و یخبندان، بهترین زمان کاشت درخت پسته، بعد از رفع سرما و در اواخر زمستان صورت می ‌گیرد.

راهنمای تخصصی احداث باغ بادام
ادامه مطلب

بنابراین باید در هر منطقه ابتدا بر روی آب و هوای آن شناخت داشت و سپس اقدام به کاشت درختان پسته کرد. به طور کلی نهال پسته در آب و هوای گرم و خشک، رشد بهتری داشته و همچنین به آفتاب کامل در روز نیز نیاز دارد.

  زمان مناسب کاشت نهال پسته  

خاک مناسب کاشت نهال پسته

بهترین خاک برای کاشت نهال پسته، حاوی pH ، 7/1 تا 7/8 بوده و بهتر است پیش از کاشت پسته، خاک را به خوبی شخم زده و زهکشی نمود تا ریشه بتواند به خوبی در خاک رشد کرده و از منابع خاک بهره ببرد. درختان پسته در خاک‌ های شنی لومی و با عمق زیاد عملکرد بهتری دارند. یکی از مشکلات باغ پسته سرمازدگی است. هر چه خاک عمق بیشتری داشته باشد، توانایی آن برای جذب گرما بیشتر می شود. رنگ تیره خاک نیز باعث می ‌شود تا خاک، گرمای بیشتری را جذب کند و دیرتر حرارت خود را از دست بدهد.

در مناطقی که خاک، سبک و حاوی مقدار زیادی رس باشد، احتمال سرمازدگی نیز بیشتر می شود. در خاک‌ های سبک توصیه می‌شود تا قبل از سرمازدگی، آبیاری انجام شود. زمانی که خاک، آب کافی داشته باشد، ذخیره و انتقال گرما در آن بهتر صورت می ‌گیرد.

فاصله کاشت نهال پسته

درختان پسته دارای تاج بزرگ و گسترده می باشند. از طرفی ارتفاع درخت در مواردی به 10 متر نیز می رسد. از این رو برای پیشگیری از ایجاد اختلال در دریافت نور خورشید توسط شاخه و برگ‌ها، لازم است فاصله کاشت نهال پسته را در فواصل 3 تا 4 متر و در ردیف‌ هایی با فاصله 6 تا 7 متر رعایت کرد.

نهال پسته  

کوددهی نهال پسته

کوددهی نهال پسته باید 2 بار در سال انجام شود. کود را باید در زیر خاک و در فاصله 25 تا 30 سانتی متر از درخت چال کنید. بهترین کود برای این درختان در فصل پاییز تا زمستان، کودهای حیوانی مثل کود گاوی و گوسفندی می باشد. در دوره آبیاری درختان نیز بهتر است از کودهای شیمیایی ازت و فسفره استفاده کنید.

هرس نهال پسته

هرس پسته در دو نوع انجام می شود: 1. هرس فرم   2. هرس جامی

در هرس فرم تنها شاخه ‌های اضافه را اصلاح می کنیم ولی در هرس جامی، شکل کلی درخت را به صورت یک جام درخواهیم آورد. همچنین در هرس جامی پایین درخت نازک و بالای آن بزرگتر است.

کاشت پسته, کاشت نهال پسته  

خرید نهال بلوبری از نهالستان نصرتی

همانطور که گفته شد کاشت نهال پسته و پرورش آن می تواند منبع درآمد بسیار خوبی باشد و شما به به سود بسیاری برساند. اما لازمه رسیدن به محصول و در ادامه رسیدن به درآمد خوب، این است که نهال های باکیفیت تهیه فرمایید. بنابراین شما می توانید برای دریافت مشاوره و استفاده از راهنمایی کارشناسان متخصص در زمینه کاشت و پرورش انواع نهال پسته، با نهالستان نصرتی در ارتباط باشید.

 
نهالستان نصرتی

نوشته های مرتبط:

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

"*" فیلدهای مورد نیاز را نشان می دهد