آدرس : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، روبروی پارک هادی
تلفن : 09143814204
کاشت نهال انگور و پرورش آن

کاشت نهال انگور و پرورش آن

فهرست مطالب

میوه انگور از 600 گونه مختلف تشکیل شده و تمام این گونه ها را می‌توان به دو دسته‌ بی دانه و دو دانه تقسیم کرد. نهال انگور از جمله درختان نوستالژی و خاص می باشد. کاشت نهال انگور و پرورش آن، می تواند یکی از پرسودترین راه های درآمدزایی باشد. انگور میوه ‌ای آبدار و کوچک با پوستی نازک می باشد که دارای شیره فراوان و طعمی‌ بین ترش تا شیرین (بسته به گونه آن) است. میوه انگور علاوه بر میوه ‌ای لذیذ و مفید، می ‌تواند به مویز، کشمش، شیره انگور، ژله، مربا، آب انگور، شراب، سرکه و ... تبدیل شود. از روغن دانه انگور نیز به صورت خوراکی و بهداشتی استفاده ‌های متنوعی می ‌شود. از برگ درخت انگور، دلمه برگ مو می‌ پزند و از پوست بدنه اصلی این درخت نیز در موارد مختلفی استفاده می ‌شود.

ویژگی های درخت انگور

  • برگ ها: برگ های انگور به شکل دسته ای (پنجه ای) هستند و به طور معمول سبز رنگ اند.
  • اندازه: درخت نهال انگور به صورت پیچکی یا چمنی رشد می کند و ارتفاع آن معمولا تا حدود 2 تا 3 متر می رسد.
  • میوه: انگور ها در اشکال، اندازه ها و رنگ های مختلفی ظاهر می شوند. به همین دلیل طعم های متنوعی دارند.
  • کاربرد: انگور به صورت تازه و خشک، شیره انگور، آب انگور، کشمش و تولیدات دیگری که اشاره شد، مصرف می شود. همچنین، از آن برای تهیه نوشیدنی هایی مانند دلستر و آبمیوه نیز استفاده می شود.
  نهال انگور  

رایج ترین روش های کاشت درخت انگور

کاشت نهال انگور نیز مانند سایر محصولات باغی به روش های مختلفی انجام می شود که بسته به شرایط مکانی و اهداف کاشت می توانید روش مناسب خود را انتخاب کنید. رایج ترین روش های کاشت درخت انگور عبارتند از :

  • کاشت مستقیم نهال: این روش رایج ترین و ساده ترین روش کاشت می باشد. در این روش، نهال هایی که از نهالستان معتبر تهیه شده اند، مستقیما در زمین کاشته می شوند.
  • کاشت ریشه: در این روش، از برخی قسمت های ریشه ای انگور برای تولید نهال های جدید استفاده می شود. این روش معمولا در مقیاس کوچک و برای تولید نهال های خاص مورد استفاده قرار می گیرد.
  • کاشت قلمه: در این روش، قسمتی از نهال به عنوان قلمه انتخاب شده و درخت انگور نیز با همین قلمه کاشته می شود. این روش مخصوص تولید نهال هایی با کیفیت بالا می باشد.
  • کاشت حفاظتی: در این روش، نهال های انگور تحت پوشش های مختلف از جمله پلاستیک یا مواد آلی کاشته می شوند. این روش در مکان هایی با شرایط اقلیمی نامساعد، به کاشت درخت انگور کمک می کند.
خواص بادام برای کاهش وزن و لاغری شکم
ادامه مطلب

انواع روش کاشت درخت انگور

درختان انگور را میتوان به دو روش کلی غیر جنسی و جنسی تکثیر کرد. هر یک از این دو روش نیز به چندین روش مختلف تقسیم می ‌شوند.

از جمله روش‌ های غیر جنسی کاشت نهال انگور، می‌توان به قلمه زدن، خواباندن، پیوند اسکنه ‌ای و تکثیر به کمک جوانه اشاره کرد. این ها روش ‌هایی موثر برای تکثیر انگور محسوب می ‌شوند.

روش جنسی تکثیر انگور نیز همان روش کاشت دانه و کاشت نهال انگور در کنار جوی یا پشته است که روشی سنتی اما موثر می باشد.

  کاشت نهال انگور  

بهترین زمان کاشت نهال انگور

بهترین فصل برای کاشت نهال انگور، فصل بهار می باشد. معمولا در این فصل، خاک مرطوب و مناسب برای ریشه زنی نهال ها می باشد. انگور به آب و هوای گرم و خشک تا نیمه خشک عادت دارد. به همین دلیل مناطقی با تابستان های گرم و زمستان هایی معتدل برای پرورش این میوه پرخاصیت مناسب هستند. علاوه بر این، خاک با دبی آبی مناسب و دارای زهکشی خوب نیز برای انگور حائز اهمیت می باشد. همچنین تابش نور خورشید به میزان کافی، برای رشد و توسعه بهتر انگور اهمیت بسزایی دارد.

بهترین نوع خاک برای کاشت نهال انگور

خاک مناسب برای رشد نهال انگور باید خوب زهکشی شده، حاوی مقدار مناسبی عناصر غذایی و بافت مناسبی برای رشد ریشه گیاه باشد. خاک هایی با بافت لومی (ترکیبی از ماسه، ماسه سیلتی و رس) برای کشت انگور مناسب هستند. همچنین، از خاک هایی که زهکشی خوبی دارند می توان استفاده کرد تا آبرسانی به ریشه ها به خوبی انجام شود.

عمق چاله باغ انگور نیز باید با توجه به نوع خاک و نهال انتخاب شود. عمق مناسب برای کاشت نهال انگور حدود 30 تا 60 سانتیمتر می باشد. اگر خاک سبک و شنی باشد، بهتر است نهال در عمق کمتری کاشته شود تا به ریشه ها کمک کند. اگر خاک خاصیت رسی داشته باشد، می توان نهال را در عمق بیشتری کاشت تا از مشکلات رطوبتی جلوگیری شود.

تاثیر گردو بر قند خون چیست؟
ادامه مطلب
  روش های کاشت نهال انگور  

بهترین فاصله کاشت نهال انگور

بهترین فاصله برای کاشت نهال های انگور به نوع انگور و شرایط محلی بستگی دارد اما معمولا بهترین فاصله حدودا 2 تا 3 متر بین ردیف ها و حدود 1 تا 1.5 متر درون ردیف ها مناسب می باشد.

مقدار نیاز آبیاری درختان انگور و بهترین روش آبیاری

مقدار آبیاری مناسب برای کاشت نهال انگور بستگی به عوامل کختلفی از جمله نوع خاک، شرایط آب و هوا و سن درخت دارد. در  سال اول پس از کاشت نهال ها، آبیاری باید به طور منظم انجام شود تا ریشه ها به خوبی در خاک ثابت شوند.

در سال های بعدی کاشت، آبیاری درخت انگور هر 7 تا 10 روز یا وقتی خاک به عمق 2 الی 3 اینچ خشک شد، انجام می شود. آبیاری نهال انگور، باید بر اساس اصول آبیاری بهینه باشد. طوریکه خاک باید به اندازه کافی مرطوب باشد اما از آبرسانی زیادی به ریشه ها نیز جلوگیری شود. یکی از بهترین روش های آبیاری قطره ای می باشد که می تواند به دقت و صرفه جویی در مصرف آب کمک کند و در نتیجه باعث رشد بهتر و عملکرد افزایشی نهال های انگور شود.

  کود مناسب برای نهال ها  

بهترین کود جهت کاشت درخت انگور

برای داشتن درختان انگور سالم و مثمر، استفاده از کودهای مناسب برای تغذیه گیاهان بسیار مهم است. یکی از گزینه های موثر استفاده از کودهای آلی مانند کمپوست یا کود دانه کشی است. این کودها به خاک، مواد آلی و عناصر غذایی ارائه می دهند و باعث بهبود ساختار خاک، افزایش جذب آب و تغذیه بهتر گیاهان می شوند. همچنین، استفاده از کودهای NPK که حاوی نیتروژن، فسفر و پتاسیم هستند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

این کودها با تناسب مناسب از این سه عنصر اصلی، به رشد، تقویت ریشه ها و ساقه ها، افزایش تولید مثمر و افزایش مقاومت نسبت به بیماری ها کمک می کنند. همچنین، استفاده از کود پتاسیم برای نهال های انگور برای بهبود جذب آب، تنظیم فرآیند های متابولیکی و افزایش مقاومت به شرایط تنش نیز بسیار حائز اهمیت است.

کاشت نهال گلدانی گردو
ادامه مطلب

آفات و بیماری های نهال انگور

گاهی اوقات ممکن است تا درختان انگور با برخی آفات و بیماری ها مواجه شوند که می توانند بر رشد و عملکرد این درختان تاثیرگذار باشند. رایج ترین آفات و بیماری های انگور عبارتند از:

آفات شایع درختان انگور

  • کرم درخت انگور: لاروهای این کرم ها در میان میوه های انگور قرار می گیرند و می توانند میوه ها را آلوده و آسیب دیده کنند.
  • کنه های عنکبوتی: این کنه ها باعث ایجاد پارچه های عنکبوتی روی برگ ها می شوند و به عملکرد گیاه و کیفیت میوه ها آسیب می زنند.
  • آفت های دیگر: شامل سوسک ها، لاروها و انواع پروانه ها می شوند که به برگ ها و میوه های نهال های انگور آسیب می رسانند.

بیماری های پس از کاشت نهال انگور

  • سفیدک درخت انگور: این بیماری باعث ایجاد لکه های سفید روی برگ ها شده و می تواند به کاهش فتوسنتز و عملکرد گیاه منجر شود.
  • خوردگی میوه توسط قارچ ها: قارچ های مختلف می توانند موجب خوردگی و پوسیدگی میوه ها شوند.
  • پوسیدگی خارجی میوه: این بیماری باعث تشکیل لکه های قهوه ای یا سیاه روی میوه ها می شود و می تواند باعث کاهش ارزش تجاری آن ها نیز شود.
  خواص انگور  

خواص میوه انگور

  1. غنی از آنتی اکسیدان
  2. خواص ضد التهابی
  3. کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی
  4. کاهش فشار خون
  5. کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر
  6. پیشگیری از انواع سرطان‌ ها
  7. تقویت سیستم ایمنی بدن
  8. جلوگیری از چین و چروک و پیری زودرس پوست
  9. کمک به سلامت چشم
  10. کاهش میزان ریزش مو
  11. کمک به تنظیم قند خون
  12. جلوگیری از یبوست و کمک به هضم غذا
  13. سم زدایی بدن
  14. کمک به سلامت کبد
  15. کمک به کاهش وزن
  16. کاهش خطر ابتلا به سنگ کلیه
  17. افزایش انرژی و کمک به رفع خستگی
  18. کمک به سلامت دندان‌ها
  19. بهبود کیفیت خواب
  20. منبع غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین C، ویتامین K، پتاسیم و منگنز

نوشته های مرتبط:

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

"*" فیلدهای مورد نیاز را نشان می دهد