آدرس : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، روبروی پارک هادی
تلفن : 09143814204
چگونگی هرس درخت گردو سه ساله و مزایا آن

چگونگی هرس درخت گردو سه ساله و مزایا آن

فهرست مطالب

تمامی موجودات زنده برای اینکه بتوانند زندگی و رشد کنند، همچنین بهترین عملکرد خود را نشان دهند، نیاز به مراقبت‌ دارند. برای مراقبت و رسیدگی به درختان گردو هرس کردن آنها از مهم‌ترین اقداماتی است که باغداران یا کشاورزان باید به صورت مداوم آن را انجام دهد. باغداری درختان گردو به دلیل سود قابل توجهی که دارد، مورد علاقه بسیاری از افراد در طول تاریخ بوده است. هرس کردن درختان گردو در مراقبت از درختان گردو نقش به‌سزایی دارد. در این مقاله به بررسی چگونگی هرس درخت گردو سه ساله و مزایا آن خواهیم پرداخت.

انواع هرس درختان گردو

در میان تمامی درختان در گونه‌های متفاوت هرس صحیح و مداوم درختان میوه از اهمیت زیادی برخوردار است. توجه به این نکته که هرس درختان میوه باید در فصول سرد سال و قبل از بیدار شدن درختان از خواب زمستانی صورت بگیرد، بسیار اهمیت دارد. معمولاً هرس درختان برای بهبود ظاهر و زیبایی درخت، حذف انواع شاخه‌های بیمار و زائد و مهم‌تر از همه آن‌ها افزایش میزان باردهی درخت یا درمان برخی از بیماری‌های قارچی انجام می‌گیرد. در ادامه به بررسی انواع هرس‌های درختان گردو می‌پردازیم. 
  • هرس فرم دهی: معمولاً هرس فرم دهی با هدف افزایش زیبای ظاهری یا فرم دهی به نهال جوان در پایان فصل زمستان صورت می‌گیرد.
  •  هرس باردهی: زمانی که باغدار یا کشاورز قصد افزایش میزان باروری در فصل بعدی برداشت را داشته باشد، در فصل زمستان به هرس باردهی مشغول می‌شود.
  •  هرس جوانسازی: درختان گردو مانند تمامی موجودات زنده به مرور پیر می‌شوند. باغداران برای جلوگیری از پیر شدن درختان به هرس کردن برگ‌ها و شاخ‌های آسیب دیده می‌پردازند.
  • هرس درمانی: زمانی که درختان گردو دچار انواع بیماری‌ها و قارچ می‌شوند، باغداران با هدف پیشگیری از انتقال بیماری به بخش‌های دیگر به هرس درمانی می‌پردازند.

بهترین زمان برای هرس درختان گردو

در زمان‌های گذشته هرس کردن درختان به امری دلخواه برای باغداران تبدیل شده بود. زیرا افراد زیادی از اهمیت هرس کردن آگاه نبودند. گاهی باغداران بر اساس تجربه به هرس کردن درختان می‌پرداختند، اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و علم، افراد زیادی از اهمیت هرس درختان آگاهند. به همین دلیل سوال‌های چگونگی هرس درخت گردو سه ساله و مزایا آن؟ بهترین زمان برای هرس درخت گردو؟ بسیار پرسیده می‌شود. بهترین زمان برای هرس درختان گردو بر اساس تحقیقات انجام شده هرس کردن درختان گردو در سال‌های ابتدایی رشد می‌تواند بسیار مفید واقع شود. همچنین متخصصان و کارشناسان توصیه می‌کنند که هرس کردن درختان به صورت اصولی و سالیانه صورت بگیرد تا باغداران بتوانند از مزایای هرس کردن درخت‌ها بهره کافی را دریافت کنند.  بهترین زمان هرس کردن درخت گردو در فصل زمستان قبل از بیدار شدن درختان از خواب زمستانی است. بیان این نکته حائز اهمیت است که از مهم‌ترین دلایلی که هرس کردن درختان در پایان فصل زمستان توصیه می‌شود، شیره ریزی درختان بعد از هرس است. شیره ریزی درختان در فصل زمستان در کمترین مقدار خود قرار دارد. زمانی که شیره پروده از درخت خارج شود، کیفیت و کمیت محصول پایین می‌آید و خطر ابتلا به انواع بیماری‌ها و آفت‌ها در زمان هرس بالا می‌رود.

چگونگی هرس درخت گردو سه ساله و مزایا آن

هرس کردن درختان امری است که باغداران به صورت سالانه با آن روبه‌رو هستند. قبل از انجام هرس درختان در ابتدا نیاز است که مشخص کنید چه نوع هرسی را می‌خواهید انجام دهید. بر اساس نیاز خود باید از بین انواع هرس‌های باردهی، فرم دهی، جوان‌سازی و درمانی انتخاب کنید.  در ادامه برای انجام درست و اصولی هرس درختان گردو باید از ابزار مناسب استفاده کنید. همچنین قبل از شروع هرس باید از تیز بودن و یکدست بودن ابزار خود مطمئن شوید تا هیچ گونه آسیبی به درختان وارد نکنید.  چگونگی هرس درخت گردو سه ساله و مزایا آن استریل کردن ابزار کاری امری است که باید به صورت مداوم صورت گیرد. علاوه بر اینکه باید قبل از شروع هرس درختان به استریل کردن ابزار خود بپردازید، اکیداً پیشنهاد می‌شود که بعد از انجام هرس هر درختی دوباره ابزار خود استریل کرده تا در صورت اینکه هرگونه آلودگی بیماری یا آفت در درخت قبلی وجود داشته به درختان بعدی منتقل نشود. برای گرفتن نتیجه بهتر از هرس درختان می‌توانید بعد از پایان هرس با استفاده از چسب باغبانی محل بریدگی هرس را بپوشانید.

چه عواملی نیاز است تا هرس درختان تاثیر بهتری روی رشد درختان بگذارد؟

تمامی درختان میوه از جمله درختان گردو نیاز به مراقبت بسیاری دارند. به همین دلیل است که کشاورزان و باغداران سوالات بسیاری از جمله چگونگی هرس درخت گردو سه ساله و مزایا آن؟ شرایط مناسب برای رشد درختان گردو؟ روش‌های درمان قارچ درخت گردو؟ می‌پرسند و به دنبال بالا بردن اطلاعات خود در زمینه‌های مختلف هستند.  هرس کردن درختان گردو به تنهایی نمی‌تواند باعث بالا بردن رشد درختان گردو شود. بلکه هرس کردن درختان گردو همراه با استفاده از خاک مرغوب و با کیفیت، آبیاری‌ مناسب، سم پاشی و کوددهی‌های به موقع و به اندازه، پیشگیری و جلوگیری از رشد آفت‌ها و درمان آنها کمک می‌کند تا درخت گردو تا ۲۰۰ سال نیز عمر کند.

سخن پایانی 

در این مقاله به بررسی چگونگی هرس درخت گردو سه ساله و مزایا آن پرداختیم. هرس درخت گردو در سال‌های اولیه کمک می‌کند نور خورشید که منبع اصلی انرژی و رشد درختان گردو است به بخش بیشتری از درختان برسد.  علاوه بر آن هرس درختان در مراحل اولیه رشد امکان ابتلای درختان گردو را به انواع بیماری‌ها و آفت‌ها و قارچ‌ها را به شدت کاهش می‌دهد. همچنین بیان این نکته حائز اهمیت است که هرس درختان گردو نیاز به تجربه و اطلاعات کافی دارد. زیرا در صورت اینکه به صورت اصولی انجام نشود می‌تواند آسیب‌های بسیاری به درختان گردوی شما وارد کند.

.


نهالستان نصرتی

نوشته های مرتبط:

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

"*" فیلدهای مورد نیاز را نشان می دهد