آدرس : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، روبروی پارک هادی
تلفن : 09143814204
نهال گلدانی,نهال ریشه ای,نهال گلدانی بهتر است یا ریشه ای

همه چیز درباره نهال گلدانی و ریشه‌ای (نهال گلدانی بهتر است یا ریشه‌ای)

فهرست مطالب

یکی از اصلی‌ترین سوالات که ممکن است برای بسیاری از باغداران مطرح شود این است که آیا نهال گلدانی بهتر است یا ریشه‌ای؟ ممکن است افراد براساس تجربیات خود جواب‌هایی برای این سوال داشته باشند، اما اینکه درست باشد یا نه، جای بحث دارد. ما در این مقاله قصد داریم توضیح مختصری در مورد نهال گلدانی، نهال ریشه ای و تفاوت آن دو داشته باشیم پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

نهال گلدانی چیست؟

ما در بسیاری از مواقع شاهد آن هستیم که بسیاری از نهالستان‌ها انواع نهال‌های خود را در داخل گلدان کاشته و آنها را پرورش می‌دهند. جنس گلدان‌ها براساس سلیقه ممکن است از جنس سفال، پلاستیک و یا فلزی باشد. به هر حال مشتریان در هنگام خرید، نهال را همراه با گلدان به محل کاشت می‌آورند. توجه داشته باشید که احتمال موفقیت در نهال گلدانی بسیار زیادتر از نهال ریشه‌ای است و می‌توان آن را علاوه بر فصل زمستان در فصل بهار نیز کاشت. زیر آب و هوای فصل بهار به‌گونه‌ای است که در رشد نهال تاثیر منفی بر جای نمی‌گذارد.   نهال گلدانی, نهال ریشه ای, تفاوت نهال گلدانی با نهال ریشه ای

فواید نهال گلدانی

کاشت نهال گلدانی با اینکه احتمال پر هزینه بودن آن وجود دارد اما فواید آن باعث شده است که بتوان از هزینه‌های موجود چشم پوشی کرد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

تنوع بیشتر گیاهان

تنها درختان برگ ریز را می‌توان به صورت ریشه لخت فروخت. با این حال اگر به دنبال تنوع خاصی از گونه‌های همیشه سبز هستید بهتر است نهال گلدانی را انتخاب کنید.
مقایسه خواص گردو و بادام
ادامه مطلب

قدرت ماندگاری بالایی دارند

بعد از اینکه نهال ریشه لخت را از زمین مادر جدا کردید، حداکثر یک الی دو روز وقت دارید که نسبت به کاشت آن اقدام کنید. همچنین باید در هنگام حمل و نقل توجه ویژه‌ای به آن داشته باشید. اما نهال گلدانی به چنین توجه ویژه‌ای نیاز ندارد و می‌توانید به آسانی به منطقه مورد نظر انتقال داده و از گلدان جدا کنید و در باغ خود بکارید.

امکان کاشت در بیشتر فصول فراهم است

برخلاف درختان ریشه لخت که باید در اواخر پاییز یا اوایل بهار کاشته شوند، برای کاشت نهال گلدانی زمان بسیار بیشتری در اختیار دارید و بدون نگرانی خاصی می‌توانید نهال گلدانی را بکارید.

نهال ریشه ای چیست؟

اولین چیزی که درباره نهال‌های ریشه ای (ریشه لخت) باید بدانید، این است که آنها در فصل‌های خاصی از سال در دسترس هستند و امکان کاشت آنها در هر زمان وجود ندارد. در حالت کلی می‌توانید آنها را در اواخر پاییز تا اوایل بهار از نهالستان‌ها خریداری کرده و در همان زمان بکارید. از آنجایی که نهال‌های ریشه لخت برگ ریز هستند، در فصل سرما در خواب زمستانی به سر می‌برند بدین معنی که هیچ گونه برگ، گل و میوه‌ای ندارند. زمستان امن‌ترین زمان برای انتقال این نوع نهال به باغ است که میزان موفقیت کاشت را تا چندین برابر افزایش می‌دهد. در هنگام انتقال به چند نکته باید توجه لازم را داشته باشید. هنگامی که قصد دارید نهال را از نهالستان به باغ خود انتقال دهید، نهال را هیدراته نگه دارید. یعنی ریشه آن را در محیطی خنک و تاریک نگه‌داری کنید.
مکانیسم گرده افشانی گل‌ ها و عوامل موثر بر آن
ادامه مطلب
از آنجایی که نهال هنوز بسیار ضعیف است باید مراقب باشید که در معرض نور خورشید یا دمای بالا قرار نگیرد. زیرا امکان بیدار شدن نهال زودتر از موعد مقرر وجود دارد. اگر هنوز نهال کاشته نشده ولی در اثر عوامل محیطی بیدار شده است، احتمال از بین رفتن یا آسیب دیدن آن وجود دارد. پس هر چه زودتر باید اقدام به کاشت آن کنید. توجه داشته باشید که فرصت محدودی بین خرید نهال و کاشت آن وجود دارد. از این رو سعی کنید در اصرع وقت اقدام به کاشت نهال کنید. خشک شدن ریشه نهال، در رشد آن تاثیر منفی خواهد داشت.

فواید درختان ریشه لخت

درختان ریشه لخت به راحتی می‌توانند خود را با زمین کاشته شده وفق دهند. نهال‌های ریشه ای گزینه ایده‌آلی برای کسانی هستند که قصد دارند باغ خود را به سرعت توسعه دهند. اما توجه داشته باشید که احتمال ریسک در نهال‌های ریشه ای نیز وجود دارد و احتمال عدم موفقیت بعد از کاشت را نیز باید در نظر بگیرید.

تفاوت نهال گلدانی با ریشه ای

هزینه نهال ریشه ای به مراتب پایین‌تر از نهال گلدانی است. زیرا در هزینه حمل و نقل و هزینه گلدان صرفه‌جویی به عمل می‌آورید. اگر باغ شما وسعت زیادی دارد، به راحتی می‌توانید انبوهی از نهال‌های ریشه لخت را خریداری کرده و در اواخر فصل پاییز یا اوایل بهار آنها را بکارید.

جمع بندی

نهال گلدانی و نهال ریشه‌ای هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. بسیاری از نهالستان‌ها در هنگام خرید اطلاعات لازم را درباره اینکه کدام نهال را به صورت گلدانی یا به صورت ریشه لخت خریداری کنید در اختیار شما قرار می‌دهند.
خواص بادام برای کاهش وزن و لاغری شکم
ادامه مطلب
شما می‌توانید برای خرید انواع ارقام نهال گلدانی و ریشه لخت به نهالستان نصرتی مراجعه کنید. یا به صورت آنلاین از وب سایت این نهالستان بازدید نمایید. همچنین این نهالستان امکان ارائه مشاوره رایگان توسط کارشناسان مجرب و متخصص را برای شما باغداران گرامی فراهم آورده است. از این رو می‌توانید در صورت داشتن هر گونه سوالی به راحتی جواب علمی و اصولی برای آن پیدا کنید.

نوشته های مرتبط:

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

"*" فیلدهای مورد نیاز را نشان می دهد