آدرس : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، روبروی پارک هادی
تلفن : 09143814204
تصویری از گردو و بادام کنار یکدیگر

مقایسه خواص گردو و بادام

فهرست مطالب

گردو و بادام دو نوع محبوب آجیل هستند که از نظر ارزش غذایی بسیار مغذی به شمار می‌روند. در بسیاری از دستورالعمل‌های غذایی گردو و بادام به جای یک‌دیگر استفاده می‌شوند، اما این بدان معنی نیست که هر دوی آن‌ها از خواص یکسانی برخوردار باشند.

اگرچه ممکن است از نظر مواد مغذی بسیار شبیه به یکدیگر باشند، اما هر کدام از آن‌ها خاصیت‌های منحصربه‌فردی دارند. در این مقاله ما به مقایسه خواص گردو و بادام می‌پردازیم. اگر تفاوت‌ها و شباهت‌های بین این دو ماده غذایی شما را کنجکاو کرده است، دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

مقایسه گردو و بادام از نظر علم تغذیه

گام اول برای مقایسه گردو و بادام بررسی آن‌ها از نظر علم تغذیه است. گردو و بادام هر دو از میزان تقریبا مشابهی چربی، ویتامین، کربوهیدارت، پروتئین و مواد معدنی برخوردارند؛ با این تفاوت که بادام مواد معدنی بیشتری دارند. 

از سوی دیگر گردو حاوی اسید‌های چرب امگا 3 بیشتری است. در واقع این ماده غذایی اسید آلفا لینولنیک بیشتری دارد و مهره‌های دارای ALA در آن بیشتر یافت می‌شود. ALA اسید چرب ضروری است که توسط بدن تولید نمی‌شود و محققان دریافتند که این اسید برای بهبود عملکرد مغز و قلب بسیار مفید است.

به‌علاوه هر دو آجیل دارای میزان متناسبی از پتاسیم و کلسیم هستند. به‌همین‌علت به‌عنوان موادمعدنی غیرسدیمی شناخته می‌شوند؛ چراکه به کاهش مصرف سدیم برای تنظیم فشار خون کمک می‌کنند. همچنین برای مقایسه گردو و بادام از نظر علم تغذیه می‌توانید از جدول زیر تفاوت مواد تشکیل دهنده یک انس یا 30 گرم از هر کدام از آن‌ها را مشاهده کنید.

 

مقایسه خواص گردو و بادام از نظر مزیت‌های غذایی

گردو و بادام هر دو برای کاهش وزن، کنترل قند خون و بهبود عملکرد قلب و مغز مفید هستند، اما محققان با بررسی‌های بیشتر دریافتند که در هر یک از این زمینه‌ها ممکن است یکی از این مواد غذایی برتری نسبی نسبت به دیگری داشته باشد. از این رو ما نیز در ادامه با مقایسه گردو و بادام از نظر مزیت‌های غذایی آن‌ها، میزان برتری هر یک را بررسی خواهیم کرد.

گردو یا بادام، کدامیک برای کاهش وزن مفیدتر است؟

برای کاهش وزن اغلب آجیل‌ها را در رژیم غذایی کم‌رنگ می‌کنند؛ چراکه این مواد غذایی چربی بالایی دارند و کالری آن‌ها نیز نسبتا زیاد است، اما با پیشرفت علم تغذیه ثابت شد که مصرف بادام برای کاهش وزن تاثیر بیشتری نسبت به مصرف گردو دارد.

در واقع چربی، پروتئین و فیبر بالای موجود در بادام از احساس گرسنگی جلوگیری می‌کند. همچنین بادام به علت داشتن چربی‌های غیر اشباع، نرخ بالای اکسیداسیون چربی را به خود اختصاص داده است. به‌همین‌علت مصرف آن تاثیر زیادی بر کاهش چربی‌های احشایی خواهد گذاشت.

با گردو و بادام رژیم کتو بگیرید

رژیم کتو رژیمی معروف برای کاهش مصرف کربوهیدرات است. در این رژیم غذایی مصرف کربوهیدرات را به 25 تا 50 گرم در روز کاهش می‌دهند و چربی‌های مفید و پروتئین‌ها را جایگزین مصرف کربوهیدرات می‌کنند. با این که مصرف آجیل برای رژیم‌های کتو بسیار کارآمد است، اما باید آن‌‌هایی که محتوای فیبر بالاتری دارند را انتخاب کنید.

 از این نظر بادام انتخاب بهتری نسبت به گردو است؛ چراکه فیبر بادام را بدن نمی‌تواند هضم کند و همین علت باعث کاهش محتوای خالص کربوهیدرات می‌شود. به ‌علاوه جدای از فیبر بالای بادام به نسبت گردو، کربوهیدرات گردو نسبت به بادام یک گرم در هر انس بیشتر است. با این حال مصرف آجیل به صورت کلی برای رژیم کتو مانعی ندارد تا زمانی که میزان کربوهیدرات روزانه از مقدار مشخص شده توسط رژیم غذایی تجاوز نکند.

بهترین آجیل برای سلامت قلب

از گذشته مقایسه تاثیرات گردو و بادام برای سلامت قلب مورد بررسی قرار گرفته است. با این که هر دو برای سلامت قلب مفید شناخته می‌شوند، اما اگر در تاثیرات هر یک از آن‌ها روی بدن ریزتر شویم، ممکن است نتایج جدیدی بدست آوریم. 

در واقع سلامت قلب ارتباط مستقیمی با تنظیم فشار خون و کاهش کلسترول بدن دارد. از همین رو گردو دارای مقادیر بالایی از ALA، پلی فنول‌ها و فیتواسترول‌ها است که هر کدام تاثیرات متفاوتی روی فشار خون و کاهش کلسترول می‌گذارند.

 برای مثال ALA با گشاد کردن عروق خونی باعث کاهش فشار خون می‌شود و فیتواسترول‌ها برای کاهش کلسترول مضر بدن یا LDL بسیار مفید هستند. اگرچه بادام نیز سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین E و فلاونوئیدها است که نقش مهمی در کاهش تری گلیسیرید و کلسترول کلی بدن ایفا می‌کنند، اما تاثیرات گردو برای سلامت قلب مقداری بیشتر از بادام شناخته شده است.

گردو برای سلامت مغز مفیدتر است یا بادام؟

همه افراد از گذشته تا به امروز به به صورت تجربی گردو را مغذی‌تر برای سلامت مغز شناختند. جالب است که امروزه این گفته به اثبات علمی نیز رسیده است. در واقع مطالعات نشان داده‌اند که ALA و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در گردو باعث کاهش اضطراب و استرس اکسیداتیو مغز می‌شوند.همچنین  این ترکیبات در گردو از کاهش عملکرد مغز در اثر افزایش سن جلوگیری می‌کنند.

 این مطالعات روی بزرگسالان 29 تا 50 سال نشان داد که افرادی که گردو مصرف می‌کنند از حافظه بهتر و واکنش‌های سریع‌تر برخوردارند. همچنین محققان مصرف گردو را برای بهبود عملکرد حافظه بسیار مفید می‌دانند. از سوی دیگر مطالعات روی حیوانات نشان داده که بادام تاثیر اندکی بر بهبود حافظه دارد، اما در آزمایشات انسانی هیچ پیشرفتی در عملکرد حافظه توسط مصرف بادام دیده نشده است.

تصویری از مغزی کوچک در کنار چند گردو

گردو و بادام برای کنترل قند خون

برای افراد دیابتی مدیریت سطح قند خون همیشه در اولویت است. در این زمینه بادام برتری قابل توجهی نسبت به گردو دارد. در واقع میزان چربی، پروتئین و فیبر بادام از احساس گرسنگی جلوگیری کرده و باعث کاهش سرعت تخلیه معده می‌شود. اگر سرعت تخلیه معده بالا باشد، میزان قند خون نیز افزایش پیدا می‌کند. 

بادام همچنین شاخص گلیسمی وعده غذایی را پایین می‌آورد. به‌علاوه این ماده غذایی دارای مقدار زیادی فلاونوئید است که با مهار آنزیم آمیلاز نرخ تبدیل نشاسته به قند را افزایش می‌دهد. با‌توجه‌به این که گردو نیز دارای مقدار مناسبی چربی و پروتئین است، اما هیچ یک از تحقیقات نشان دهنده تاثیر مثبت آن روی قند خون نیست.

تصویری از بادام در کنار فردی که مبتلا به دیابت است

مقایسه نکات منفی گردو و بادام

برای درک بهتر مقایسه خواص گردو و بادام بهتر است به نکات منفی نیز بپردازیم. برای مثال گردو و بادام هر دو آلرژی‌زا هستند. البته بررسی‌های نشان داده که نسبت آلرژی افراد به بادام بیشتر از گردو است. از دیگر نکات منفی مشترک بین این دو آجیل می‌توان به‌وجود اسید فیتیک در هر دو اشاره کرد.

اسید فیتیک ماده‌ای ضد مغذی شناخته شده است؛ چراکه در جریان خون به مواد معدنی مانند: روی، کلسیم، منگنز و منیزیم چسبیده و مانع از جذب آن‌ها می‌شود. جالب است بدانید بعد از سویا، گردو و بادام جزو بیشترین غذاهای حاوی فیتات هستند. 

سخن پایانی

گردو و بادام هر دو از مواد مغذی شناخته شده هستند، اما در بعضی از زمینه‌ها تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. برای مثال گردو برای بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه مفید است و از سویی دیگر بادام برای کنترل قند خون بسیار موثر شناخته می‌شود.

با این که هر دو ماده غذایی دارای فیبر، پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی هستند، اما برای مصرف آن‌ها نباید زیاده‌روی کرد. در این مقاله سعی کردیم اطلاعات جامع و کاملی را در رابطه با مقایسه خواص گردو و بادام ارائه دهیم. همچنین امیدواریم خواندن این محتوا برای شما مفید واقع شده باشد.


نهالستان نصرتی

نوشته های مرتبط:

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

"*" فیلدهای مورد نیاز را نشان می دهد