آدرس : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، روبروی پارک هادی
تلفن : 09143814204
مزایای نهال گردوی بذری به نسبت نهال گردو پیوندی چیست؟

مزایای نهال گردوی بذری به نسبت نهال گردو پیوندی چیست؟

فهرست مطالب

اگر قصد کاشت نهال درخت گردو یا خرید و فروش نهال گردو را دارید، بدون هیچ تردیدی در مورد انواع نهال‌های گردو اطلاعات کاملی دارید و حتماً باید شناخت کاملی مزایا و معایب هر کدام نهال‌های گردو داشته باشد. به دلیل اهمیت این موضوع ما در این مقاله به بررسی سوال مزایای نهال گردوی بذری به نسبت نهال گردو پیوندی چیست؟ پرداخته‌ایم.

تکثیر و کاشت نهال گردو

امروزه با افزایش رشد علم و تکنولوژی و اصلاحات ژنتیکی صورت گرفته انواع بسیار متنوعی از نهال‌های گردو در بازار وجود دارد که در مقایسه با نهال‌های قدیمی مزیت‌های بسیار بالاتری دارند. همچنین علاوه بر افزایش تنوع نهال‌های گردو روش‌های کاشت نهال گردو نیز تغییراتی را در طول زمان شاهد بوده است. 

در ابتدا نهال گردو تنها از طریق کاشت به روش بذری به عمل می‌آمد، اما به مرور با پیشرفت علم و افزایش تجربه روش کاشت پیوندی نیز پا به عرصه گذاشت و به مرور جایگاه محکمی در میان کشاورزان و باغداران پیدا کرد. 

تکثیر و کاشت نهال گردو

کاشت نهال گردو به روش پیوندی باعث می‌شود که باردهی گیاهان بیشتر شده و میوه‌های به دست آمده از درختان کیفیت و کمیت بهتری داشته باشد. البته این نکته قابل ذکر است که بسیاری از بذرهای اصلاح شده در بازار وجود دارد که می‌تواند مزایای تکثیر به روش پیوندی را برای باغدار به ارمغان بیاورد. به طور مثال نهال گردوی ژنوتیپ از بذرهای اصلاح شده موجود در بازار تهیه می‌شود که باردهی بسیار خوب و محصولاتی با کیفیت و کمیت عالی دارد.

نهال پیوندی آسیب پذیرتر است یا نهال بذری؟

در زمان‌های بسیار دور زمانی که صحبتی از نهال پیوندی در میان نبود، کشاورزان اجباراً مجبور به استفاده از نهال بذری بودند و هر ساله با مشکلات بسیار زیادی از جمله هجوم آفات و سرما روبرو می‌شدند و نهال بذری سلامت خود را بسیار سریع از دست می‌داد. در مقابل نهال پیوندی به دلیل اصلاحات ژنتیکی صورت گرفته بر آن در مقابل سرما و انواع بیماری‌ها بسیار مقاوم است و دیگر مشکلات نهال بذری را برای باغداران به وجود نمی‌آورد.

زمان محصول دهی نهال بذری و پیوندی 

گر صبر کنی ز غوره حلوا سازد این ضرب المثل مختص نهال گردوی بذری است. زیرا نهال‌های بذری بعد از ۵ الی ۶ سال به باردهی می‌رسند و ممکن است این باردهی نیز به دلیل بسیاری از مشکلات ضعیف باشد. پس برای استفاده از نهال بذری صبر بسیار زیادی لازم است. در مقابل نهال پیوندی بسته به نوع نژاد آن در سال اول و دوم به سوددهی می‌رسد و بسیاری از عواملی که می‌توانند سلامت نهال بذری را به خطر بیندازند، روی نهال‌های پیوندی تاثیر آنچنانی ندارند.

انواع روش‌های پیوند زدن درختان گردو

معمولاً برای پیوند زدن درختان گردو از چهار روش وصله‌ای، شکمی، امگا و اسکنه استفاده می‌کنند. کاشت نهالی جدید برای باغداران و کشاورزان در صورت اینکه نهال با کیفیت و سالمی باشد، همراه با سود فراوانی خواهد بود. زیرا درخت گردو به دلیل میوه بسیار خوشمزه و مغذی که دارد و عمر طولانی برای باغداران و کشاورزان همواره سرشار از سود دهی است.

مزایای نهال گردوی بذری به نسبت نهال گردو پیوندی چیست؟

نهال‌های بذری همان گونه که از اسمش مشخص است به وسیله کاشت بذر به عمل می‌آید، نهال‌های گردوی پیوندی با تغییرات و اصلاحات ژنتیکی همراه هستند که به وسیله پیوند نهال های موجود کاشت می شوند. در حال حاضر به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد نهال گردوی پیوندی این نهال جز پرفروش‌ترین نهال‌های گردو در سطح کشور است.

مزایای نهال گردوی بذری به نسبت نهال گردو پیوندی چیست؟

همچنین نهال گردوی بذری دارای ریشه‌های قوی‌تر و پایه بسیار قوی‌تر از نهال پیوندی هستند. زیرا نهال پیوندی زخم پیوند دارند. علاوه بر آن هزینه کاشت و احداث یک باغ با نهال پیوندی چندین برابر هزینه احداث باغ گردو با نهال بذری است.

انواع نهال های پیوندی ویژگی های آنها

از معروف‌ترین نهال‌های گردویی موجود در بازار می‌توان به نهال گردوی چندلر، نهال گردوی فرنور، نهال گردوی ژنوتیپ اشاره کرد. همان گونه که در جریان هستید بازدهی نهال‌های پیوندی به دلیل تغییرات ژنتیکی بسیار بیشتر از نهال‌های بذری است. نکته مهم این است که هر کدام از انواع نهال‌های پیوندی ویژگی‌های منحصر به فردی دارند.

نهال گردوی پیوندی چندلر

 پیشینه این نهال به انگلستان برمی‌گردد. از بارزترین مزایای این نهال محصول بسیار زیاد و با کیفیتی است که هر ساله به باغداران می‌دهد. علاوه بر آن به دلیل مقاومت بسیار بالا در مقابل بیماری ها آفت ها مورد علاقه بسیاری از افراد در سراسر دنیا است.

نهال گردوی پیوندی فرنور

این نهال اصلیت فرانسوی دارد و از کشور فرانسه به بیشتر کشورهای دنیا گسترش یافته است. این نهال علاوه بر محصول بسیار بالایی که دارد در مقابل سرما بسیار مقاوم است و کمتر تحت تاثیر آفت‌ها مختلف قرار می‌گیرد. میوه این نهال علاوه بر طعم بسیار شیرین و خوشمزه‌ای که دارد دارای پوستی نازک و مغزی روشن و زرد رنگ است. بهترین فصل کاشت نهال فرنور اواسط پاییز تا اواسط بهار ذکر می‌شود.

نهال گردوی پیوندی ژنوتیپ 

این نهال برای کاشت در مناطق گرمسیر و آب و هوای متعادل گزینه بسیار مناسبی است. همچنین بعد از تایم ۶ الی ۸ سال بیشترین میزان باردهی خود را در اختیار باغدار می‌گذارد و در این زمان نهال گردوی پیوندی ژنوتیپ با بالاترین قیمت ممکن فروخته می‌شود.

پایان

زمانی که صحبت از سوال مزایای نهال گردوی بذری به نسبت نهال گردو پیوندی چیست؟ به میان می‌آید بسیاری از افراد به دلیل بازدهی و باردهی بسیار بالای نهال‌های پیوندی در ابتدا گمان می‌کنند که در تمامی نهال‌های پیوندی می‌تواند گزینه مناسبی برای باغداران باشد. 

در این موضوع که نهال‌های پیوندی به دلیل اصلاحات ژنتیکی صورت گرفته روی آنها بسیار پربازده‌تر از نهال‌های بذری است هیچ شکی نیست، اما در مواردی نهال‌های بذری می‌تواند برای باغداران گزینه بسیار مناسب باشد. 

زمانی که بودجه احداث باغ گردو کم است. در چنین زمان‌هایی نهال‌های بذری به دلیل قیمت مناسب‌تری که از نهال‌های پیوندی دارند می‌توانند گزینه مناسبی باشند. علاوه بر آن زمانی که خاک باغ مستعد انواع بیماری‌های قارچی و آفت است، استفاده از نهال بذری به دلیل نداشتن زخم پیوند مطمئناً گزینه بسیار بهتری نسبت به نهال پیوندی است

.
نهالستان نصرتی

نوشته های مرتبط:

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

"*" فیلدهای مورد نیاز را نشان می دهد