آدرس : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، روبروی پارک هادی
تلفن : 09143814204
فاصله مناسب کاشت انواع نهال

فاصله کاشت انواع نهال

فهرست مطالب

پس از خرید باغ و تهیه نهال های مورد نظر، دغدغه باغبانان در فاصله کاشت انواع نهال‌ ها از یکدیگر و از لبه باغ و یا زمین است. طوری که بعد از رشد به مشکل برنخورند. فاصله نهال ها از هم، از عوامل مهم در باغبانی است که بر سلامت، رشد و باردهی درختان تاثیر می ‌گذارد. از این رو در این مقاله به بررسی دقیق این موضوع خواهیم پرداخت. پس تا انتها برای کسب اطلاعات مفید و عالی در این باره با ما همراه باشید.   فاصله درختان  

چرا باید بین درختان فاصله وجود داشته باشد؟

برای اینکه بدانیم در نظر گرفتن فاصله مناسب تا چه حد می تواند در عملکرد درخت های باغ شما موثر باشد، برخی از مهم ترین مزیت های در نظر گرفتن فاصله مناسب بین درختان را ذکر خواهیم کرد؛  

دریافت نور کافی

اولین مزیت برای در نظر گرفتن فاصله بین درختان، رسیدن نور کافی به شاخ و برگ درختان می باشد. رسیدن نور کافی به شاخ و برگ درختان، به انجام بهینه فتوسنتز و در نتیجه به رشد و باردهی تاثیر به سزایی دارد. علاوه بر آن، دریافت نور کافی و جلوگیری از سایه اندازی، باعث تبخیر رطوبت بر روی برگ ها و شاخه ها، مانع از رشد عوامل بیماری زای قارچی و باکتریایی خواهد شد.   فاصله مناسب کاشت نهال  

تهویه کافی

تهویه به معنی در دسترس بودن اکسیژن کافی در باغ هایی است که درختان از فاصله مناسب برخوردار هستند. عدم وجود تهویه کافی، مانع از عملکرد و رشد مطلوب درختان باغ می شود. علاوه بر آن عدم تهویه کافی نیز می تواند باعث رشد و گسترش بیشتر عوامل بیماری زای قارچی در باغ شود.  

انتقال سریع آفات و بیماری ها

یکی از مهمترین عوارض رعایت نکردن فاصله مناسب بین درختان این است که تماس درختان مجاور سبب انتقال هر چه سریع تر این عوامل از درختان آلوده به درختان سالم می شود. در واقع افزایش تراکم درختان باعث  افزایش سرعت انتقال آفات و بیماری ها در باغ خواهد شد.
کاشت نهال پسته
ادامه مطلب
  فاصله کاشت انواع درختان

عوامل موثر بر فاصله کاشت انواع نهال

موارد متعددی بر تعیین میزان فاصله کاشت انواع نهال تاثیر می گذارد. در ادتمه به مهم ترین این عوامل خواهیم پرداخت؛

رقم و نوع درخت میوه

هر نوع و رقم از درخت میوه دارای ارتفاع و حجم تاج مخصوص به خود می باشد. این موضوع می تواند در تعیین فاصله بین درختان موثر باشد. مثلا ارقام بومی و قدیمی گردو، دارای ارتفاع و تاج گسترده ای هستند و برای کاشت آن ها باید حداقل 10 متر فاصله در نظر گرفته شود. در حالی که ارقام تجاری گردو دارای حجم تاج و ارتفاع کمتری بوده و برای آن ها در نظر گفتن فاصله 6 تا 7 متر کفایت می کند.  

ارتفاع درختان

درختان مرتفع به دلیل سایه اندازی بیشتر، نیاز به فاصله بیشتر برای دریافت نور کافی دارند.   فاصله مناسب کاشت درختان  

حجم تاج

حجم تاج و گستردگی تاج تاثیر مهمی در دریافت نور داشته و هر چه فاصله بین درختان با تاج گسترده کمتر باشد، سایه اندازی آن ها بیشتر خواهد بود. بنابراین فاصله بین درختان با تاج گسترده را بیشتر در نظر می گیرند.  

میزان نور خورشید

درختان برای فتوسنتز و رشد به نور خورشید کافی نیاز دارند. فاصله کاشت باید طوری باشد که نور خورشید به طور یکنواخت به تمام قسمت‌ های درختان برسد.  

نوع خاک

زهکشی و حاصلخیزی خاک بر رشد درختان تاثیر بسزایی می‌گذارد. در خاک هایی با زهکشی نامناسب، باید فاصله کاشت را کمتر در نظر گرفت تا درختان به مواد مغذی و آب کافی دسترسی داشته باشند.
راهنمای کامل احداث باغ گردو
ادامه مطلب
  فاصله کاشت نهال  

میزان هرس

در زمان کاشت نهال هرس، با توجه به میزان هرس و تربیت شکل درختان می توان فاصله درختان را تنظیم کرد.  

شیب زمین

میزان دریافت نور در زمین های شیبدار بیشتر بوده و در این زمین ها شما می توانید فاصله بین درختان را کمتر از استاندارد در نظر بگیرید اما در مورد کاهش فاصله باید این کار را با دریافت مشاوره از مشاوران فروش نهال مثلا مشاوران نهالستان نصرتی انجام دهید. چرا که ممکن است فاصله را خیلی کمتر در نظر گرفته و باعث ایجاد تراکم بالا و آسیب به درختان در باغ خود شوید.   فاصله مناسب کاشت نهال  

نوع تکثیر نهال

این روزها خرید نهال بیشتر به صورت پیوندی انجام می شود. یکی از مزایای ارقام پیوندی در این است که حجم تاج و ارتفاع در ارقام پیوندی کمتر بوده و سبب می شود باغداران بتوانند درختان بیشتری را در واحد هکتار بکارند. چراکه می توانند فاصله بین درختان را در زمان کاشت کمتر در نظر بگیرند.  

هدف از کاشت

اگر هدف از کاشت نهال، تولید میوه باشد، باید فاصله کاشت را بیشتر در نظر گرفت تا درختان فضای کافی برای رشد و باردهی داشته باشند.    

تعیین فاصله مناسب برای کاشت نهال

نوع درخت فاصله ی مناسب
انواع نهال گردو پیوندی 6-7  متر
انواع درختان میوه ی دانه دار 4-5  متر
انواع درختان هسته دار 4-5  متر
انواع درختان زینتی با قامت متوسط 4-5  متر
درختان هلو و شلیل 3-4  متر
انواع درختچه های میوه دهنده و یا گل دار مانند گل محمدی، انواع بری‌ها، انگور 2-3  متر
انواع ارقام پالونیا 2  متر
صنوبر و کبوده تبریزی 0.5-1  متر
 

فرمول محاسبه تعداد درختان موردنیاز در هر هکتار

برای محاسبه تعداد درختان مورد نیاز می‌ توانید از فرمول زیر استفاده کنید:

خرید نهال گلدانی توت
ادامه مطلب

تعداد نهال در هر هکتار= فاصله روی ردیف * 1000/فاصله بین ردیف

به طور مثال برای درختانی با فاصله 5*6 می توانیم با این فرمول، تعداد درختان در هکتار را به دست ‌آوریم:

333=5*1000/6

با توجه به مواردی که قبلا اشاره کردیم و همچنین این فرمول، می‌توان از جدول زیر برای راهنمایی در مورد فاصله درختان استفاده کرد:

نوع درخت زردآلو گیلاس آلبالو هلو بادام گردو سیب گلابی خرما مرکبات انار زیتون انجیر انگور
فاصله کشت 6*7 5*6 5*6 5*5 6*6 8*8 5*6 5*6 7*8 5*6 3*4 6*7 5*5 2*3
تعداد در هکتار 238 333 333 400 277 156 333 333 178 333 833 238 400 1666
 

عدم توجه به فاصله درختان چه نتیجه ای دارد؟

اگر فاصله کاشت درختان و مخصوصا درختان میوه کم باشد، شاخ و برگ درختان در هم نفوذ می کنند و در نتیجه سایه بر روی شاخه های درختان دیگر می افتد و نور به اندازه کافی به تاج درخت نرسیده و کیفیت محصول کاهش پیدا می کند و ثمر آوری و گل انگیزی کم و جوانه های نر درشت فوقانی در تاج درخت ایجاد شود. در فاصله زیاد نیز تعداد درختان در هکتار و نیز تعداد محصولات کاهش پیدا می کند و این مورد از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشد. باید فاصله درختان را طوری تنظیم کرد تا حداکثر نور به درخت بتابد تا هیدرات کربن بیشتری در برگ ها تولید شود. هیدرات کربن نقش مهمی در تولید میوه دارد. مناسب ترین فاصله، فاصله ای می باشد که نه مشکل اقتصادی داشته باشد و نه از تولید میوه به اندازه مناسب جلوگیری کند.  
نهالستان نصرتی

نوشته های مرتبط:

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

"*" فیلدهای مورد نیاز را نشان می دهد