آدرس : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، روبروی پارک هادی
تلفن : 09143814204
علت گل ندادن و خشک شدن ناگهانی درخت بادام

علت گل ندادن و خشک شدن ناگهانی درخت بادام

فهرست مطالب

علت گل ندادن و خشک شدن ناگهانی درخت بادام چیست؟ باغداری جز مشاغل بسیار پردرآمد است، اما برای رسیدن به درآمد صبر و سرمایه بسیار زیادی نیز نیاز دارد. از مهم‌ترین دغدغه باغداران خشک شدن ناگهانی درختان بادام و کاهش میزان گلدهی آن ها است. خشک شدن ناگهانی درختان بادام می‌تواند دلایل بسیار متفاوتی داشته باشد، اما اگر دلیل آن بیماری‌های درخت بادام باشد، این بیماری می‌تواند به سرعت نشر پیدا کند و سایر درختان سالم را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

خشک شدن درخت بادام می‌تواند به سرعت روی گلدهی و تولید بادام تاثیر منفی قابل توجهی بگذارد. علاوه بر آن کاهش گلدهی درختان بادام نیز به صورت قابل توجهی میزان تولید محصول را کاهش می‌دهد. خشک شدن درخت بادام، کاهش گلدهی این دو عامل می‌توانم به تنهایی سوددهی و باردهی باغ بادام را در وضعیت بحرانی قرار دهند. البته توجه به این نکته ضروری است که خشک شدن درختان بادام به یکباره اتفاق نمی‌افتد، 

عوامل حمله کننده به درختان بادام از جمله موجودات زنده میکروارگانیسم‌ها، آفت‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها، باکتری‌ها هستند که در مراحل اولیه حمله علائمی همراه با زردی برگ‌ها سوختگی یا تاب خوردگی برگ‌ها مشاهده ایجاد می کنند و اگر به موقع مشاهده و درمان نشود می‌تواند تمام درخت را نیز خشک کند. به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی علت گل ندادن و خشک شدن ناگهانی درخت بادام پرداخته‌ایم.

مهمترین عواملی که باعث خشک شدن درخت بادام می‌شوند

عکس1: تصویری از درخت بادام خشک شده

عوامل بسیار متعددی ممکن است باعث خشک شدن بادام به صورت ناگهانی و به مرور شوند. البته هیچ عاملی نمی‌تواند در عرض یک روز درخت بادام را خشک کند، اما ممکن است عواملی دیرتر علائم خود را نشان دهند. در ادامه به معرفی مهم‌ترین عوامل خشک شدن درخت بادام می‌پردازیم.

بیماری های خاکزاد درخت بادام

خاک به عنوان یکی از مهمترین منابع تغذیه درختان بادام همواره مورد توجه واقع می‌شود. همچنین از مهم‌ترین عواملی که ممکن است باعث خشک شدن ناگهانی درختان بادام شود، بیماری‌های خاکزاد است که از طریق ریشه درخت بادام حمله می‌کند. مهم‌ترین این بیماری‌ها  فیتوفترایی و Armillaria می‌باشد. 

این بیماری‌ها تاج و ریشه درختان بادام را مورد هدف خود قرار می‌دهند. در نتیجه درختان بادام ضعیف‌تر می‌شوند، برگ‌ها به درستی رشد نمی‌کنند و زودتر از زمان مقرر درخت ریزش پیدا می‌کنند. علاوه بر این این دو بیماری ممکن است باعث زرد شدن سریع برگ درختان و ریزش شاخه‌های درختان شوند.

حمله آفات به درختان بادام 

عکس2: تصویری از حمله آفات به درخت بادام

هر ساله خطر حمله آفات و جانداران زنده موذی به باغ بادام وجود دارد. به طور مثال جانوران جونده‌ای مثل موش علفزاری می‌توانند وارد باغ‌های بادام شوند و پوست درختان بادام را جویده یا از طریق ریشه‌های کم عمق حمله کنند. همچنین آسیب‌هایی که به ریشه می‌زنند باعث زرد شدن برگ درختان و در نهایت خشک شدن درخت بادام می‌شود.

بیماری شانکر باکتری عامل خشک شدن درخت بادام 

بیماری شانکر باکتری جزو دسته بیماری‌های شناخته شده است که زمانی که کلسیم و عضلات موجود در خاک کاهش پیدا کند و درخت با کمبود عناصر مغذی مواجه شود روی درختان بادام ایجاد می‌شود. این بیماری در نتیجه باعث پژمرده شدن برگ‌ها زرد شدن آن ها در نهایت خشک شدن درخت بادام می‌شود.

قارچ ریشه عامل مهم خشک شدن درخت بادام 

از مهم‌ترین دلایلی که به تو صورت ناگهانی ممکن است باعث خشک شدن درخت بادام شود، عامل بیماری زایی با منشا قارچی است که تحت عنوان قارچ ریشه شناخته می‌شود. وقتی این قارچ به ریشه درختان حمله می‌کند، علائم قهوه‌ای تا سیاه رنگی را روی ریشه به جا می‌گذارد و به مرور کل درخت را در بر می‌گیرد. در نتیجه باعث زردی برگ درختان و خشک شدن درخت بادام خواهد شد.

قارچ ریشه عامل مهم خشک شدن درخت بادام 

باکتری اگروباکتریوم عامل خشک شدن درخت بادام 

 باکتری اگروباکتریوم از خاک برمی‌خیزد و گال‌های روی شاخه و تاج درخت ایجاد می‌کند. همچنین این کار را برای ریشه نیز انجام می‌دهد. به صورت معمول این گال‌ها در اثر رشد باکتری در قسمت تاج ریشه زمین شدت دوچندانی پیدا می‌کنند، در نتیجه باعث زرد شدن و تغییر رنگ برگ درختان بادام و در نهایت خشک شدن درخت بادام می‌شوند.

چرا گل دهی درخت بادام هر ساله کاهش پیدا می کند؟ 

ما در این مقاله به بررسی علت ناگهانی خشک شدن درختان بادام یا عدم گلدهی درختان بادام پرداختیم، اما شاید دور از نظر به نظر نرسد که گاهی باغداران از کاهش هر ساله گلدهی درختان بادام شکایت کنند. عوامل بسیار متعددی باعث کاهش گلدهی درختان بادام به صورت هر ساله می‌شود. این کاهش گلدهی ممکن است به صورت موقت در یک دوره اتفاق بیفتد که دلایل آن را در ادامه مورد بررسی قرار می‌دهیم، اما اگر این کاهش گلدهی به صورت آهسته آهسته و هر ساله اتفاق بیفتد، مطمئناً دلیل آن کمبود مواد مغذی در خاک است. 

برای اینکه این اتفاق پیش نیاید یا جلوی آن گرفته شود، باید آنالیز خاک درخت بادام صورت بگیرد و بر اساس آن خاک باغ تقویت شود.

مهم ترین عواملی  کاهش گلدهی درختان بادام

چهار عامل بسیار مهم وجود دارند که می‌توانند باعث کاهش قابل توجه گلدهی درختان بادام شوند. ما در ادامه به معرفی و بررسی این عوامل به صورت کامل می‌پردازیم.

انجام گرده افشانی به صورت ناقص 

برای تشکیل گل زیبای درختان بادام باید گرده افشانی به صورت اصولی و کامل انجام گیرد. این عمل توسط زنبورها انجام  می‌شود. اگر درختان بادام در منطقه‌ای باشند که نتوانند این گرده افشانی را به صورت صحیح و اصول انجام دهند، مطمئناً گلدهی درختان بادام کاهش می‌یابد. در نتیجه محصولات باغ درخت بادام به صورت قابل توجهی کمتر از میزان معمول می‌شود.

تاثیر بیماری  درخت بادام بر گلدهی آنها 

متاسفانه آفت‌ و بیماری از عوامل موجودات زنده ایجاد می‌شوند و روی درختان بادام تاثیرات مخرب قابل توجهی می‌گذارد. برخی از این آفت‌ها و بیماری‌ها مانند کنه‌های عنکبوتی، مورچه‌های قرمز مهاجم، کرم‌های جنگلی زمانی که به درخت بادام حمله می‌کنند باعث کاهش قابل توجه گلدهی درختان بادام نیز می‌شوند.

تغییرات شرایط اقلیمی و تاثیر آن بر گلدهی درختان بادام 

از مهم ترین عواملی که گاهی ممکن است، باعث کاهش گلدهی درختان بادام شود، تغییر شرایط اقلیمی یا آب و هوایی منطقه است. ایجاد رطوبت زیاد در خاک، بارندگی‌های شدید، افزایش بیماری‌ها و آفت‌ها در نتیجه کاهش و افزایش دمای هوا از مهمترین عواملی هستند که در نتیجه باعث کاهش گلدهی درختان بادام می‌شوند.

تغییرات شرایط خاک و تاثیر بر گل دهی درخت بادام 

ریشه‌های درختان بادام از طریق خاک آب، مواد معدنی مختلفی را جذب می‌کند و به اندام‌های مختلف گیاه می‌رسانند. شرایطی را تصور کنید که حال خاک مساعد نباشد، در نتیجه رشد ریشه کم می‌شود و مواد مغذی در خاک وجود ندارد که به درخت بادام برسد. 

تمامی این عوامل باعث ایجاد وضعیتی می‌شوند که درختان بادام هر ماه یا هر روز ضعیف و ضعیف‌تر شوند. در چنین شرایطی مقاومت آنها در مقابل عوامل بیماری‌زا و حمله‌های آفت نیز کاهش می‌یابد. همین امر به تنهایی باعث کاهش گلدهی درختان بادام می‌شود.

کلام پایانی

گاهی باغداران بخش زیادی از عمر و سرمایه خود را صرف به نتیجه رسیدن باغ خود می‌کنند. در چنین شرایطی اگر باغ بادام باغداران دچار مشکلاتی مانند گل ندادن اصولی درختان بادام یا خشک شدن ناگهانی این درختان شود، مطمئناً باعث ناراحتی و اضطراب بسیاری در باغداران عزیز می‌شود. به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی علت گل ندادن و خشک شدن ناگهانی درخت بادام پرداختیم.

نوشته های مرتبط:

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

"*" فیلدهای مورد نیاز را نشان می دهد