آدرس : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، روبروی پارک هادی
تلفن : 09143814204
روش های درمان قارچ درخت گردو

روش های درمان قارچ درخت گردو

فهرست مطالب

این تفکر که درخت گردو درختی مقاوم در برابر انواع آسیب‌ها بیماری‌ها و آفات است، در بین بیشتر مردم دیده می‌شود. بر اساس این تفکر افراد هیچ نگرانی در مورد مراقبت از درخت گردو ندارند، اما واقعیت امر خلاف آن چیزی است که مردم فکر می‌کنند. 

درخت گردو با آنکه درختی مقاوم با طول عمر بالا است، اما در مقابل بیماری‌ها و آفات آسیب پذیر است. بیماری یا آفات می‌تواند حیات درخت و محصول دهی درخت را مورد تهدید قرار دهد. بیماری‌های قارچی درخت از مهم‌ترین مواردی هستند که سلامت و طول عمر درخت گردو را مورد تهدید قرار می‌دهند. به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی روش‌های درمان قارچ درخت گردو می‌پردازیم.

چه دلایلی باعث مبتلا شدن درختان گردو به قارچ می شود؟ 

بی توجهی، عدم رسیدگی کافی و انجام ندادن مراقبت‌های اصولی باعث می‌شود درختان گردو مبتلا به بیماری‌های قارچی شوند. از مهم‌ترین عواملی که باعث ایجاد انواع آفات و بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های قارچی در درختان گردو می‌شود تغذیه نامناسب نهال، عدم استفاده از کودهای مناسب، استفاده از خاک نامناسب و بدون زهکشی برای کاشتن نهال گردو، تامین نکردن رطوبت مورد نیاز نهال گردو، غرقاب کردن نهال گردو هرس نکردن درختان علاوه بر ایجاد انواع بیماری‌ها برای درختان طول عمر درختان گردو را نیز کاهش می‌دهد.

انواع قارچ های درختان گردو و روش های درمان قارچ درخت گردو

خوشبختانه اکثر نهال‌های تولیدی در حال حاضر نسبت به انواع بیماری‌ها مقاوم شده‌اند، اما همچنان عدم رسیدگی مناسب و مراقبت نکردن از نهال گردو باعث ایجاد بیماری قارچی در درختان می‌شود. در ادامه به بررسی مهم‌ترین بیماری‌های قارچی درختان گردو و روش درمان آنها می‌پردازیم.

ورتیسیلیومی درختان گردو

اگر به دنبال تنها یک بیماری خطرناک هستید که می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری برای درختان گردو شما داشته باشد، مطمئناً پژمردگی و ورتیسیلیومی پاسخ شما خواهد بود. قارچ ورتیسیلیومی جزو بیماری‌های خاکزادی محسوب می‌شود که از طریق ریشه و زخم‌های روی گیاه وارد بافت آوندی آن می‌شود و با تغذیه از مواد داخل آوند و رشد سریع اجازه عبور آب را نمی‌دهد و در نهایت باعث پژمردگی و خشکاندن درخت می‌شود. همچنین به دلیل اینکه این بیماری در خاک قرار دارد خسارات آن بسیار شدید و در موارد زیادی جبران ناپذیر خواهد بود.

ورتیسیلیومی درختان گردو

متاسفانه علائم این بیماری از داخل به بیرون شروع می‌شود. یعنی در ابتدا این بیماری در ریشه و آوند گسترش می‌یابد سپس در اندام‌های خارجی درخت برگ‌ها شاخه‌ها حالت زردی و پژمردگی ایجاد می‌کند.

مطمئناً افراد برای درمان آفت‌ها و بیماری‌های درختان به روش‌های شیمیایی و آفت کشی مراجعه می‌کنند، اما در مورد درمان بیماری ورتیسیلیومی به دلیل خاکزاد بودن این نوع بیماری امکان درمان آن توسط مواد شیمیایی بسیار کم است، اما شما می‌توانید از روش‌هایی مانند جدا کردن یا سوزاندن اندام‌های آسیب دیده درخت جهت درمان و کنترل بیماری استفاده کنید. 

علاوه بر این به دلیل اینکه قارچ ور تسلیمیومی به صورت خاکزاد زندگی می‌کنند، باید تا مدت‌ها از کاشت نهال جدید در خاک‌های اطراف درخت مبتلا خودداری کنید.

قارچ رزلینیایی درخت گردو 

قارچ رزلینیایی جزو دسته بیماری‌های منحصر به ریشه درخت گردو است. این قارچ توانایی این را دارد که در صورت عدم درمان به موقع تمام درخت را درگیر کند. همچنین باعث می‌شود درختان مبتلا محصولاتی کوچکتر و نامرغوب داشته باشند. علاوه‌بر آن شاخه و برگ‌هایی که دچار ریزش یا شکستگی می‌شوند، دوباره رشد نمی‌کنند.قارچ رزلینیایی درخت گردو 

متاسفانه قارچ رزلینیایی به مدت بسیار طولانی می‌تواند درون خاک زنده بماند. برای درمان درخت آسیب دیده شما باید درخت را از ریشه از خاک جدا کنید، اما توجه به این نکته ضروری است که به هیچ عنوان تا قبل از سمپاشی امکان کاشت درخت جدید را ندارید. زیرا درخت جدید نیز به بیماری رزلینیایی مبتلا می‌شود.

لکه سیاه درخت گردو 

لکه سیاه گردو رایج‌ترین بیماری‌های قارچی مربوط به درختان گردو است. معمولاً درختان گردو پس از مبتلا شدن به لکه سیاه در مدت زمان کوتاهی سلامتی خود را از دست می‌دهند. علائم بیماری قارچی لکه سیاه ریزش برگ درختان، ایجاد لکه‌های سیاه و قهوه‌ای رنگ روی برگ‌ها، ایجاد لکه‌های قهوه‌ای تیره یا سیاه روی شاخه‌ها و همچنین بر روی محصولات درخت گردو است.

لکه سیاه درخت گردو 

قبل از بررسی روش های درمان قارچ درخت گردو توجه به این نکته بسیار مهم است که قارچ‌های درخت گردو به شدت قابل انتقال هستند. به همین دلیل نیاز است در کوتاه‌ترین زمان بعد از کشف بیماری به درمان آن اقدام شود.

برای درمان ‌لکه‌های سیاه درختان گردو در ابتدا نیاز است تمام شاخه و برگ‌های مبتلا جدا شده و دور انداخته شود. بعد از آن می‌توانید از داروهای مناسبی مانند سم اکسی کلرور استفاده کنید. در چنین زمان‌هایی باغداران با تجربه علاوه بر سمپاشی نقاط آلوده درخت به دلیل اینکه بیماری قارچی آنتراکنوز بسیار واگیردار است، بقیه نقاط درخت را نیز سمپاشی می‌کند.

قارچ سیتوسپورایی درختان گردو

رطوبت بیشتر از اندازه فضای مناسبی را برای ایجاد انواع قارچ‌ها از جمله قارچ سیتوسپورایی فراهم می‌کند. به همین دلیل شدیداً پیشنهاد می‌شود که از غرقاب کردن درختان گردو پرهیز کنید. 

از علائمی که نشان دهنده مبتلا شدن درختان گردو به قارچ سیتوسپورایی دانه‌های کوچک و برجسته‌ای بر روی برگ‌ها و تنه درخت است. این بیماری به مرور از رشد شاخه و برگ‌های جدید جلوگیری می‌کند. همچنین باعث پوسیده شدن شاخه و برگ‌ها و متوقف شدن رشد درخت گردو می‌شود.

قارچ سیتوسپورایی درختان گردو

برای درمان در ابتدا نیاز است تمام نقاط آلوده درخت گردو بریده و دور انداخته شود. برای این کار پیشنهاد می‌شود حتماً تمامی نقاط آلوده به صورت کامل پاکسازی شود. زیرا در صورت باقی ماندن بخشی از بیماری روی درخت در مدت زمان کوتاهی دوباره بخش‌های قابل توجهی از درخت دچار قارچ سیتوسپورایی می‌شوند.

قارچ بلایت درختان گردو

متاسفانه در مواردی عوامل خارجی مانند باران حشرات و پرندگان باعث مبتلا شدن درختان گردو به قارچ بلایت می‌شوند. این نوع قارچ معمولاً بخش‌های بسیار زیادی را از درخت درگیر می‌کند و در صورت عدم درمان به موقع درخت را به صورت کامل نابود خواهد کرد. از مهم‌ترین علائم این بیماری ایجاد لکه‌های شبیه سوختگی بر روی برگ‌ها، میوه‌های گردو و سیاه شدن پوست میوه‌ها است.

قارچ بلایت درختان گردو

برای درمان قارچ بلایت درخت گردو می‌توانید از سمپاشی درخت در دو مرحله استفاده کنید. باغداران با تجربه معمولاً از سم‌های مس و مانکوزب برای از بین بردن قارچ بلایت استفاده می‌کنند .البته جدا کردن بخش‌های آلوده درخت نیز از واجباتی است که باید قبل از سمپاشی انجام گیرد.

کلام آخر 

خوشبختانه امروزه با رشد علم و تکنولوژی بسیاری از بیماری‌های درختان گردو قابل پیشگیری و درمان هستند، اما همچنان بسیاری از بیماری‌های قارچی در بین درختان گردو دیده می‌شود. به همین دلیل در این مقاله ما به بررسی روش های درمان قارچ درخت گردو پرداختیم. 

همچنین باید به این نکته توجه داشت که برای درمان قارچ‌های درختان گردو نباید از هر نوع سم و قارچ کشی استفاده کنیم. زیرا هر سم و قارچ کشی مختص بیماری خاصی است و در صورت استفاده برای موارد دیگر نه تنها کمکی به درمان نمی‌کند، بلکه باعث آسیب بیشتر درختان گردو می‌شود.

.


نهالستان نصرتی

نوشته های مرتبط:

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

"*" فیلدهای مورد نیاز را نشان می دهد