آدرس : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، روبروی پارک هادی
تلفن : 09143814204
راهنمای تخصصی احداث باغ بادام

راهنمای تخصصی احداث باغ بادام

فهرست مطالب

بادام از بهترین سرمایه‌گذاری‌ها و پرطرفدارترین ارقام میوه در سراسر دنیا به خصوص مناطقی که دارای آب و هوای معتدل و سازگاری هستند، است. میوه بادام به دلیل مزایای مختلفی چون برداشت آسان، ماندگاری بسیار خوب طرفداران بسیاری دارد. در صورت اینکه باغ بادام به درستی احداث شود و تمامی موارد احداث باغ بادام را رعایت کنید، همچنین به نیازهای اولیه درخت به خوبی توجه داشته باشید، محصول خوبی برداشت خواهید کرد. مطمئناً باغداران می‌توانند با داشتن درختانی سالم و پربار سود قابل توجهی از باغ خود به دست آورند. به همین دلیل ما در این مقاله راهنمای تخصصی احداث باغ بادام برای دوست داران فعالیت در حوزه باغداری بادام ارائه می‌کنیم.

دلیل اهمیت باغ بادام 

عکس1: تصویری از درخت بادام

مطمئناً بادام از مهم‌ترین میوه‌های خشکی است که در مناطق معتدل دنیا قابل کاشت و برداشت است. این میوه فوق العاده به دلیل سهولت برداشت، نگهداری و حمل و نقل آسان و مهم‌تر از همه سازگار بودن این درخت با خاک‌های آهکی چه از نظر اقتصادی برای کشور  و باغدار بسیار پر اهمیت به شمار می‌رود. به همین دلیل ما برای احداث باغ بادام باید موارد متعددی را مورد بررسی قرار دهیم که در ادامه به بررسی تمامی این موارد می‌پردازیم.

نوع اقلیم؛ تاثیرگذار در میزان باردهی 

در مناطق سردسیر، معتدل، گرم و خشک با زمستان‌های سرد و بهار و تابستان خشک درختان بادام می‌تواند بهترین عملکرد را از خود نشان دهد و به خوبی رشد کنند.

معمولا دوره رشد درختان بادام  بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ روز است. همچنین برای بیدار شدن و آغاز فعالیت درختان بادام بعد از خواب زمستانی حداقل دمای ۶ درجه سانتیگراد مورد نیاز خواهد بود. برای این که نهال بادام بتواند بهترین محصول دهی خود را داشته باشد، دمای میانگین ۲۰ الی ۲۵ درجه و حداکثر ۳۵ درجه می‌تواند بسیار برای نهال بادام مناسب باشد. 

متاسفانه نهال بادام در برابر سرما مقاوم نیست. همچنین دمای منفی یک درجه تا منفی دو درجه سانتیگراد نیز می‌تواند باعث سرمازدگی چاقاله‌های بادام شود. درخت بادام در شرایط مرطوب نیز نمی‌تواند به خوبی رشد کند. در مقابل نهال بادام در آب و هوای خشک بهتر و سریع تر قابلیت رشد و باردهی را دارد.

خاک؛ تامین‌کننده نیاز غذایی نهال و درخت

از مهم ترین منابع تغذیه نهال بادام خاک است. معمولاً خاک‌های نیمه سنگین از نوع شن، رسی و سنگلاخی برای احداث باغ درختان بادام بسیار مناسب هستند. درخت های بادام می‌توانند در خاک‌هایی که دارای بافت لومی یک دست هستند، به دلیل عمق بالای خاک عملکرد و محصولات بهتری را به باغدار ارائه دهند. خوشبختانه درختان بادام در مقابل مقداری آهک مقاوم هستند و در خاک‌هایی که حداکثر ۲۰ درصد آن آهک است می‌توانند به خوبی رشد کنند. با این حال در خاک‌های رسی سنگین و مرطوب مطمئناً رشد مناسبی نخواهند داشت.

عرض جغرافیایی؛ تعیین‌کننده آب و هوا

عرض جغرافیایی تعیین کننده نوع آب و هوای مناطق است. معمولاً درخت بادام در عرض جغرافیایی ۲۵ تا ۵۰ درجه شمالی و جنوبی به خوبی رشد می‌کند. به همین دلیل کشور ایران موقعیت مناسبی برای احداث انواع باغات بادام است. البته به جز استان‌های شمالی و جنوبی کشور ما بقیه شهرها در صورت داشتن آب و هوای مناسب می‌توانند بهترین جایگاه برای احداث باغ بادام باشند. البته بادام باتوجه‌به ارزش صادراتی بالایی خود توجیه اقتصادی بسیار خوبی نیز دارد.

ارتفاع از سطح دریا؛ تاثیرگذار در عملکرد نهالستان بادام

شاید به نظر برسد ارتفاع از سطح دریا فاکتور مهمی برای احداث باغ بادام ،نیست. بااین‌حال نهال بادام در ارتفاع صفر تا ۲۵۰۰ متر از سطح دریا بهترین عملکرد خود را نشان خواهد داد.

آبیاری صحیح؛ نکته‌ای مهم در رشد درختان 

عکس1: تصویری از درخت بادام

درخت بادام جز دسته درختانی است که به دلیل ریشه‌های عمیق و قوی خود نیاز آب کمتری دارد،. بااین‌حال این درخت نیز همانند دیگر درختان میوه نیاز به آبیاری اصولی و دقیق دارد. نیاز آبی درختان بادام در دو روش سنتی و قطره‌ای متفاوت است. در روش قطره‌ای ۴ تا ۵ هزار متر مکعب آب در هر هکتار برای یک سال  و در روش سنتی در حدود ۶ الی ۸ هزار متر مکعب آب در هر هکتار مورد نیاز است.

نور خورشید؛ عاملی حیاتی در رشد درخت 

همان گونه‌ای که انسان‌ها برای زنده ماندن و رشد به غذا نیاز دارند، گیاهان و درختان نیز با عمل فتوسنتز برای رشد به نور خورشید نیازمند هستند. برای رسیدن نور کافی به درختان بادام لازم است که فاصله استاندارد رعایت شود تا نور خورشید به تمام درختان به اندازه بتابد.

شیب جنوبی؛ بهترین موقعیت برای احداث باغ بادام

نهایت تا شیب ۳۰ درجه می‌توان درخت بادام کاشت. بادام نسبت به سرمای بهاری به نسبت دیگر درختان حساس‌تر است. به‌همین‌دلیل اگر این درخت در شیب‌های جنوبی کاشته شود، مطمئناً آسیب‌های بسیاری را خواهد دید. به همین دلیل شیب‌های شمالی برای کاشت نهال بادام بسیار مناسب تر هستند.

طراحی اصولی باغ بادام

عکس3: تصویری از طراحی باغ بادام

طراحی باغ در ابتدا شاید بسیار مورد اهمیت واقع نشود، اما زمانی که سن درختان بالا می‌رود، طراحی باغ اهمیت خود را چندین برابر نشان می‌دهد. در طراحی باغ باید به نکاتی همچون مکان یابی تصحیح آماده سازی زمین، پیاده سازی نقشه و کاشت را به دقت مورد توجه قرار داد. همچنین برای طراحی باغ می‌توانید از الگوهای کاشت مربعی، مستطیلی، مثلثی و داربستی که مناسب‌ترین الگو برای احداث باغ بادام هستند، استفاده کنید.

انتخاب رقم مناسب بادام برای کاشت 

اگر تمام موارد را به خوبی رعایت کرده باشید در چنین حالتی شما بهترین زمین ممکن را برای احداث باغ بادام دارید. الان موقع آن رسیده است که به انتخاب و خرید نهال بادام بپردازید. همچنین با توجه به شرایط خود نهالی را انتخاب کنید که بیشترین سازگاری را با شرایط زمین و آب و هوای منطقه شما داشته باشد. برای این کار نیاز است که انواع نهال‌ها را به‌خوبی بشناسید تا بتوانید بیشترین کیفیت و کمیت ممکن را از باغ خود به دست آورید.

کلام پایانی

باغ بادام جز دسته باغاتی است که به دلیل سود دهی بسیار بالایی که دارد، همواره مورد توجه بسیاری از افراد بوده است. به همین دلیل افرادی که قصد احداث باغ بادام را دارند به راهنمایی تخصصی و اصولی نیازمند هستند. زیرا در صورت اینکه بدون دانش و آگاهی در این راه قدم بگذارند، مطمئناً ضرر و زیان و عواقب گاه جبران ناپذیری خواهد داشت. به همین دلیل ما در این مقاله برای دوستداران فعالیت در حوزه باغداری بادام راهنمای تخصصی احداث باغ بادام  را ارائه کرده‌ایم که بر اساس آن می‌توانند بالاترین و بهترین سوددهی ممکن را داشته باشد.

نوشته های مرتبط:

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

"*" فیلدهای مورد نیاز را نشان می دهد