آدرس : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، روبروی پارک هادی
تلفن : 09143814204

درخت گردو چند ساله بار میدهد؟

فهرست مطالب

باردهی درختان گردو تاثیر مستقیمی بر سود کشاورزان و باغداران دارد. به همین دلیل افرادی که قصد کاشت درختان گردو را دارند، برای محاسبه سود خود در ابتدا به دنبال پاسخ سوال درخت گردو چند ساله بار میدهد؟ هستند. 

اهمیت پاسخ این سوال زمانی بالاتر می‌رود که بودجه مالی باغداران محدود باشد. در چنین زمانی باغدار به دنبال این است که بداند چه زمانی می‌تواند سود سرمایه‌گذاری خود را از باغ درختان گردو برداشت کند. به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی سوال درخت گردو چند ساله بار میدهد؟ پرداخته‌ایم.

درخت گردو چند ساله بار میدهد؟

از محبوب‌ترین درختان گردو در میان باغداران و کشاورزان درخت گردو است. به دلیل طول عمر بسیار بالا و سوددهی بسیار عالی که دارد. باردهی درخت گردو به عوامل بسیاری همچون شرایط آب و هوایی، نوع نهال، کوددهی مناسب، آبیاری به موقع، فاصله مناسب نهال‌های درخت گردو، قرار گرفتن در مقابل نور خورشید و زهکشی مناسب خاک بستگی دارد. 

درخت گردو چند ساله بار میدهد؟

در صورت اینکه شرایط مورد نیاز رشد گردو فراهم باشد و درخت گردو دچار آفت و بیماری نشود، معمولا درختان گردو ۵ الی ۷ سال بعد از کاشت شروع به باردهی می‌کنند. درختان گردو در سنین ۱۰ الی ۲۰ سالگی به بالاترین حد میوه دهی خود می‌رسند و در چنین زمانی کشاورزان می‌توانند سود بسیار زیادی را از درخت‌های گردوی ۱۰ الی ۲۰ ساله به دست آوردند.

میانگین میوه‌‌دهی درختان ۲۵ تا ۵۰ کیلوگرم گردو در هر سال است. یعنی به صورت متوسط در هر هکتار درخت گردو ۱۰ الی ۱۲ تن میوه گردو به صورت سالانه برداشت می‌شود. البته اگر شرایط مناسب مانند شرایطی که آب و هوای مناسب، خاک عالی، آبیاری مناسب و کوددهی مناسب برای درخت موجود باشد، درختان قادر هستند در سال به تولید بالای ۵۰ کیلو محصول بپردازد. 

البته عکس این موضوع نیز صدق می‌کند. در صورت اینکه درختان گردو دچار بیماری‌های مختلف، آفت‌ها و کم آبی شوند می‌توانند بسیار کمتر از ۲۵ کیلوگرم در در سال میوه قابل استفاده در اختیار باغداران بگذارند.

نهال های مختلف گردو چند ساله بار می دهند؟ 

امروزه با با هواپیماها و وسایل حمل و نقل بسیاری از نهال‌ها که در نقاط مختلف جهان وجود دارند، در تمامی دنیا در دست باغداران قرار گرفته‌اند. علاوه بر اون بسیاری از نهال‌های درختان گردو دچار اصلاحات ژنتیکی برای ایجاد شرایط بهتر شده‌اند. بهترین نهال‌های درخت گردو نهال گردوی کانادایی، ارغوان، ژنوتیپ، فرنور، چندلر، تویسرکان، خوشه‌ای و اسرائیلی است که در ادامه به بررسی میزان باردهی انواع نهال‌ها در طول سال می‌پردازیم.

نهال های مختلف گردو چند ساله بار می دهند؟ 

باردهی نهال گردویی کانادایی در سال چقدر است؟ 

نهال کانادایی جزو آن دسته از درختانی است که می‌توانند کشاورز را در همان سال اول به سوددهی برساند. نهال گردوی کانادایی از همان سال اول شروع به باردهی می‌کند و در طول زمان این باردهی بیشتر و بیشتر می‌شود، اما صرفه اقتصادی این نهال از سال سوم به بعد اتفاق می‌افتد؛ زمانی که در هر هکتار به صورت متوسط سالانه ۱۰ تن محصول در اختیار باغدار یا کشاورز می‌گذارد. 

از ویژگی‌های بسیار بارز این نهال مقاومت و سازگاری آن در مقابل شرایط آب و هوایی است. همچنین از درختان پربارده و بدون ریزش محسوب می‌شود و در مقابل کم آبی بسیار مقاوم است.

باردهی نهال گردوی ژنوتیپ در سال چقدر است؟ 

نهال گردوی ژنوتیپ همانند نهال گردوی کانادایی از سال اول شروع به میوه‌دهی به باغداران می‌کند و جزو درختان پر بازده محسوب می‌شوند. میوه‌های این نهال سفید رنگ، درشت و بسیار خوشمزه هستند. نهال گردوی ژنوتیپ وقتی به سن ۱۰ سالگی می‌رسد در حدود ۷۰ کیلوگرم محصول در اختیار باغدار می‌گذارد. همچنین توجه به فاصله کاشت برای برداشت راحت‌تر محصول از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا ارتفاع ژنوتیپ در مواردی به ۶ متر نیز می‌رسد.

باردهی نهال گردویی فرنور

درست است که نهال گردوی فرنور در سال اول شروع به باردهی می‌کند، اما این محصول آنقدر کم است که می‌شود به عنوان نوبرانه از آن استفاده کرد. در سال اول در حدود ۳ تا ۳۰ تا گردو نهال فرنور در اختیار باغدار می‌گذارد. اصلیت نهال فرنور مربوط به کشور فرانسه است و در هر هکتار زمین در حدود ۶ تن محصول از نهال گردوی فرنور به دست می‌آید.

باردهی نهال گردویی چندلر

درخت چند لر همانند نهال گردویی فرنور در سال اول به صورت محدود و نوبرانه میوه دارد، اما بعد از ۵ سال شکوفایی خارق‌العاده‌ای برای این درخت اتفاق می‌افتد. همچنین دارای پوسته نازک و بیضی شکل است.

باردهی نهال گردویی خوشه ای 

از معمول‌ترین نهال‌های درخت در مزارع و باغات نهال گردوی خوشه‌ای است. این نهال رشد به نسبت کمتری نسبت به نهال‌های دیگر دارد و در سنین بالاتری به بلوغ می‌رسد. در سال‌های 5 الی 7 عمر خود قابلیت میوه دهی را به صورت مستمر و سالانه پیدا می‌کند. 

البته میزان محصولات و رشد درخت خوشه‌ای ارتباط بسیار زیادی به شرایط آب و هوایی، نوع خاک، آبیاری و کوددهی مناسب دارد. بالاترین میزان باردهی برای نهال گردوی خوشه‌ای در سنین ۲۰ الی ۳۰ سال است. البته در سنین ۱۰ الی ۱۵ سال نیز مقدار قابل توجهی محصول در اختیار باغدار می‌گذارد. دوره رشد نهال گردوی خوشه‌ای بسیار بالا است و گاهی در مواردی به ۴۰ سال زمان نیاز دارد تا به بلوغ کامل برسد. 

باردهی درخت گردویی اسرائیلی سالانه چقدر است؟ 

اگر به دنبال نهالی هستید که به راحتی در دسترس باشد و به نسبت بلوغ سریعی داشته باشد، علاوه بر آن محصولات و میوه‌های آن خوش طعم و با کیفیت داشته باشد، درخت گردوی اسرائیلی برای شما گزینه بسیار مناسبی است. این درخت در سنین ۵ الی ۷ سالگی قابلیت تولید میوه را پیدا می‌کند. همچنین در سن ۱۰ الی ۱۵ سالگی به بلوغ کامل می‌رسد و می‌تواند سود قابل توجهی را به صورت سالانه در اختیار باغداران قرار دهد. 

باردهی نهال گردوی تویسرکان

عمر ۸۰ تا ۱۰۰ ساله نهال گردوی تویسرکان گاهی علاقه افراد را برای استفاده از این نهال کم می‌کند، اما در طول همین سالها نهال گردوی تویسرکان بعد از سه سالگی می‌تواند سود قابل توجهی را به باغداران برساند. به طوری که هر هکتار زمین نهال گردوی تویسرکان ۶ تن محصول در اختیار باغداران قرار می‌دهد. البته بیشترین میزان سوددهی این درخت از سنین ۵ الی ۶ سالگی شروع می‌شود. 

کلام پایانی 

باغداری درختان گردو جزو دسته شغل‌هایی است که می‌تواند حتی به عنوان میراثی برای نسل‌های آینده باقی بماند. علاوه بر آن سوددهی بسیار قابل توجهی نیز دارد. اگر تازه‌ اول مسیر قرار دارید و سوال درخت گردو چند ساله بار میدهد؟ برای شما نیز پیش آمده است می‌توان به صورت کلی گفت شما به زمان یا صبری در حدود ۵ الی ۷ سال نیاز دارید که بتوانید به سوددهی قابل توجهی از طریق درختان گردو دست پیدا کنید. 

البته تفاوت میزان باردهی و زمان باردهی در بین نهال‌های گردو وجود دارد که ما در این مقاله به صورت کامل برای شما به توضیح آنها پرداختیم تا بتوانید با توجه به شرایط خود بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید.

.


نهالستان نصرتی

نوشته های مرتبط:

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

"*" فیلدهای مورد نیاز را نشان می دهد