آدرس : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، روبروی پارک هادی
تلفن : 09143814204
خواص بلوبری برای سلامتی

خواص بلوبری برای سلامتی

فهرست مطالب

میوه‌ های متنوعی از جمله تمشک، توت، شاه توت، توت فرنگی و زغال اخته در خانواده بری‌ ها وجود دارد. با این حال، بلوبری با ویژگی‌های خاص خود جایگاهی منحصر به فردی در این خانواده دارد. این میوه، با داشتن دانه‌های گرد و کوچک و گوشت آبدار، منظره‌ای شاداب و طعمی خاص به طبیعت بخشیده است. بلوبری یک میوه‌ کوچک، خوش ‌رنگ و خوشمزه است که طرفداران زیادی دارد. بسیاری از مردم آن را به وعده‌ های غذایی، میان ‌وعده‌ها و انوع اسموتی ها و دسرها اضافه می‌کنند. این میوه فواید زیادی برای بدن دارد و خواص بلوبری با توجه به مواد مغذی موجود در آن بسیار زیاد هستند.

به دلیل خواص زیاد این میوه، کارشناسان تغذیه آن را یک انتخاب عالی برای بهبود سلامتی در نظر می‌گیرند. بلوبری، فیبر و آنتی ‌اکسیدان‌های فراوانی دارد. همچنین سرشار از ویتامین می باشد. شما با اضافه کردن این میوه به رژیم غذایی خود می ‌توانید وعده‌ های سالم‌تری بخورید و مصرف خوردنی ‌های مضر را کاهش دهید.

در این نوشته می‌خواهیم به همین موضوع بپردازیم و ببینیم که چه چیزی بلوبری را تا این اندازه مغذی و مفید کرده است. در ادامه نگاهی به ارزش غذایی و خواص بلوبری که پایه و اساس علمی دارند، خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

بلوبری چیست

مشخصات میوه و درخت بلوبری

برای اولین بار میوه بلوبری توسط ساکنین آمریکای شمالی در طبیعت این منطقه دیده شد. بلوبری میوه ای با دانه های گرد و آبی رنگ که شیرینی ملایم و دلچسبی بوده که برخلاف رنگ تیره پوست میوه، رنگ گوشت آن سفید و شفاف می باشد.

در پاسخ به این سوال که کاشت و پرورش بلوبری چگونه صورت می گیرد؟!

می توان پاسخ داد که با تهیه نهال بلوبری، می توانید آن را به راحتی در باغچه، حیاط منزل، باغ و یا گلخانه پرورش دهید. در صورت پرورش آن، در فصل بهار شکوفه های سفید و در پاییز برگ های متمایل به قرمز به همراه می آورد. در شرایط نیمه سردسیری تا معتدل با رطوبت ملایم، به راحتی می تواند پرورش می یابند.

10 فاکتور مهم برای احداث باغ گردو
ادامه مطلب

نهال بلوبری

ارزش غذایی بلوبری

قبل از خواص بلوبری، بهتر است که به ارزش غذایی این میوه بپردازیم تا ببینیم چه مواردی این میوه را تا این اندازه خاص و مفید کرده‌اند. در ادامه جدول ارزش غذایی یک فنجان بلوبری را می توانید مشاهده کنید.

ارزش غذایی مقدار
انرژی 85.5 کیلوکالری
قند 14.9 گرم
چربی 0.5 گرم
کربوهیدرات 21.7 گرم
فیبر 3.6 گرم
پروتئین 1.11 گرم
ویتامین  C 15.6 میلی‌گرم – 16٪ از نیاز روزانه‌ی بدن
ویتامین  K 29 میکروگرم – 24٪ از نیاز روزانه‌ی بدن
پتاسیم 116 میلی‌گرم – 2٪ از نیاز روزانه‌ی بدن
آهن 0.42 میلی‌گرم – 2٪ از نیاز روزانه‌ی بدن

با توجه به این جدول متوجه می شویم که بلوبری یکی از مغذی ‌ترین میوه ‌ها بوده و مصرف آن می‌ تواند ویتامین و مواد معدنی زیادی به بدن شما برساند. شما با مصرف منظم بلوبری می‌توانید از این ارزش غذایی بهره برده و از خواص فوق العاده بلوبری برای سلامتی بهره ببرید. در ادامه به بررسی این خواص می‌ پردازیم؛

خواص علمی ثابت شده بلوبری

در ادامه فهرستی از خواص بلوبری آورده می شود تا تاثیر علمی و واقعی این میوه برای سلامت جسم و روان شما بررسی شود. شما با مصرف منظم بلوبری می ‌توانید به‌ آسانی از این فواید بهره ‌مند شوید و زندگی سالم‌ تری برای خودتان بسازید.

  • خواص بلوبری در بهبود سلامت قلب و عروق

عوامل زیادی روی خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی تاثیر می‌گذارند، مصرف غذاهای سالم و مقوی می ‌تواند کمک زیادی به کاهش احتمال ابتلا به این بیماری‌ ها کند.

برخی خوردنی ‌های مقوی و سالم مانند بلوبری نه ‌تنها منجر به کارکرد بهتر قلب می ‌شوند، بلکه از بدن در برابر بیماری ‌های قلبی هم محافظت می ‌کنند. پژوهش‌ها نشان می‌ دهد خواص بلوبری برای سلامت قلب بسیار بالا است.

طبق تحقیقات، خوردن روزانه یک فنجان بلوبری خطر ابتلا به بیماری ‌های قلبی و عروقی را تا 15٪ کاهش می‌ دهد.

خواص بلوبری

  • خواص بلوبری در سطح گلوکز

از دیگرخواص بلوبری این است که به بهبود سطح گلوکز بدن و مدیریت آن پس از غذا خوردن کمک می‌کند.

خرید نهال گلدانی بلوبری
ادامه مطلب

طی یک پژوهش با بررسی سه گروه مختلف مشخص شد که این میوه منجر به ترشح انسولین می ‌شود و برای کاهش سطح قند خون مفید است. این همچنین بدین معنا است که مصرف بلوبری می‌ تواند احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد و این بیماری را نیز مدیریت کند.

  • بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان

بلوبری علاوه بر داشتن انواع ویتامین ‌ها و مواد معدنی ضروری بدن، حاوی مواد مغذی گیاهی به نام پلی ‌فنول نیز می باشد که شامل آنتوسیانین‌ها می‌ شوند. آنتوسیانین‌ها که در پرتقال خونی، گیلاس، توت‌فرنگی و سایر خوردنی ‌های قرمز و بنفش از جمله بلوبری و چای ترش نیز یافت می ‌شوند، دلیل اصلی رنگ آبی بلوبری هستند و می ‌توانند فواید زیادی برای بدن داشته باشند. برای نمونه، میزان خطر ابتلا به عوارض قلبی و چاقی مفرط را کاهش می ‌دهند و قند خون را هم تنظیم می ‌کنند.

جدا از این، آنتوسیانین‌ها به‌عنوان آنتی ‌اکسیدان هم عمل می‌ کنند و دارای خواص ضددیابتی، ضد التهابی و ضد سرطانی هستند. بلوبری سرشار از این مواد بوده و شما با مصرف آن می‌توانید از خواص آنتی‌اکسیدان‌ها برای کاهش خطر بیماری‌ ها و حفظ سلامت کلی بدن خود بهره‌مند شوید.

اسموتی بلوبری

  • خواص بلوبری در کاهش خطر دیابت بارداری

دیابت بارداری به شرایطی اشاره دارد که افزایش قند خون برای نخستین بار در طی دوران بارداری دیده شود. دیابت بارداری تقریبا در 4٪ از بارداری‌ ها شکل می ‌گیرد. مبتلا شدن به دیابت بارداری می ‌تواند به دلایل گوناگونی رخ دهد که برخی از آن ‌ها از کنترل شما خارج هستند. ولی برخی داده‌ها حاکی از آن اند که انتخاب ‌موادغذایی مناسب می ‌توانند خطر ابتلا به این مشکل را در برخی افراد کاهش دهند.

برخی مطالعات نشان داده‌اند زنان بارداری که روزانه 280 گرم بلوبری به همراه 12 گرم مکمل فیبر محلول می ‌خوردند توانستند خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش دهند. افزون بر این، افزایش وزن بارداری در زنانی که بلوبری و مکمل فیبر مصرف می‌کردند در مقایسه با کسانی که مصرف نمی‌کردند، به طور قابل توجهی کمتر بود.

  • خواص بلوبری در لاغری

از آنجا که میوه بلوبری حاوی آنتوسیانین و فیبر است و کالری کمی دارد، می ‌تواند انتخاب مناسبی برای مدیریت وزن و لاغری در نظر گرفته شود. شما با مصرف این میوه می ‌توانید اشتهای خود را کاهش دهید و کمتر به سراغ غذاهای ناسالم بروید. این مورد کمک زیادی به کنترل اشتها و کاهش وزن خواهد کرد.

بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر
ادامه مطلب

بلوبری برای دیابت

  • خواص بلوبری برای مو

بلوبری نه تنها برای سلامتی بدن، بلکه برای موها نیز مفید می باشد. ویتامین C موجود در بلوبری می‌تواند به تقویت ریشه‌ های مو و افزایش رشد موها کمک کند. همچنین، آنتی‌اکسیدان ‌های موجود در بلوبری می‌توانند از آسیب ‌های اکسیداتیو به موها جلوگیری کنند و باعث حفظ سلامت موها و جلوگیری از شکنندگی و آسیب دیدگی شوند. علاوه بر این، بلوبری می‌تواند به آبرسانی موها و بهبود لطافت آن ها کمک کند.

از دیگر خواص بلوبری برای مو می‌توان به این مورد اشاره کرد که آنتوسیانین‌های موجود در بلوبری می‌توانند موجب تقویت فولیکول مو شده و در نتیجه باعث تقویت و افزایش رشد موها می ‌شوند. همجنین بلوبری به کمک ویتامین B12 موجود در خود می‌تواند از سفید شدن موها جلوگیری ‌کند. با مصرف بلوبری و یا استفاده از محصولات مراقبت از مو حاوی عصاره بلوبری، می‌توانید موهای سالم‌تر، براق‌تر و زیباتری داشته باشید.

بلوبری در ایران

  • خواص بلوبری در کاهش فشارخون

طبق یک پژوهش، افرادی که در معرض خطر بیماری‌های قلبی و چاقی قرار داشتند، به مدت 8 هفته رزوانه مقداری بلوبری خشک مصرف می کردند و بعد از این مدت سطح فشار خون آن ها 4٪ تا 6٪ کاهش یافت.یکی از دلایل این اتفاق را می توان آنتوسیانین ‌های موجود در بلوبری باشد که در میوه ‌های قرمز و بنفش دیگر هم پیدا می‌ شوند.

 
نهالستان نصرتی

نوشته های مرتبط:

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

"*" فیلدهای مورد نیاز را نشان می دهد