آدرس : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، روبروی پارک هادی
تلفن : 09143814204
خاک مناسب درخت گردو

خاک مناسب درخت گردو

فهرست مطالب

زمانی که صحبت پرورش کاشت و مراقبت از درخت گردو به میان می‌آید، اهمیت خاک درختان گردو بر هیچکس پوشیده نیست. از منابع اصلی تغذیه  و رشد درختان گردو خاک است. زمانی که خاک مناسب درخت گردو انتخاب نشود، باردهی سلامت درختان گردو کاهش می‌یابد.  شناخت بهترین خاک برای درخت گردو و مقادیر مواد مغذی و مواد آلی که در خاک باید وجود داشته باشد، روی عملکرد گردو تاثیر دارد. در واقع درختان گردو برای آنکه بهترین عملکرد را از خود نشان دهند، به خاک مناسبی نیاز دارند.  در واقع با استفاده از خاک مناسب باردهی و سوددهی درختان گردو را می‌توانید چند برابر کنید. به همین دلیل ما در این مقاله به بررسی خاک مناسب درخت گردو پرداخته‌ایم.

کدام خاک برای کاشت درخت گردو مناسب است؟ 

کدام خاک برای کاشت درخت گردو مناسب است؟  انتخاب خاک مناسب برای کاشت درخت گردو به شما کمک می‌کند که قبل از کاشت نهال گردو خیال خود را از بابت سلامت و مراقبت از درختان خود راحت کنید. از مهم‌ترین عناصر اساسی و حیاتی برای رشد هر گیاه به خصوص درختان گردو خاک است. اگر خاک مناسب به اندازه کافی مورد توجه واقع نشود، نمی‌توان انتظار داشت که باغی پربار و درختانی با باردهی بالا داشته باشیم.  به همین دلیل قبل از احداث هر باغی نیاز است خاک آن برای کاشت درخت آماده شود. درختان گردو مانند تمام درختان دیگر و گیاهان نیاز اساسی به خاک دارند. خاک مناسب درخت گردو سبب می‌شود در نهایت محصول نهایی درخت گردو از نظر کمی و کیفی بسیار عالی باشد. اگر همین خاک در بالاترین سطح خود قرار نداشته باشد، مطمئناً باغدار نمی‌تواند انتظار باردهی بالا را به گردوی خود داشته باشد.

کدام اقلیم برای کاشت درخت گردو مناسب است؟ 

عکس 2: تصویری از کاشت نهال  مطمئناً آب و هوای مطلوب نیز همانند خاک برای رشد درختان گردو الزامی است. اگر درختان گردو در آب و هوای مناسب کاشت نشود، هر چقدر که نهال  پر بازده‌ی باشد و از کیفیت عالی برخوردار باشد، نمی‌تواند برای درخت شما شرایط مناسبی را فراهم کند.  به صورت کلی می‌توان گفت خاک‌های مناطق سردسیری و مناطق مدیترانه‌ای با تابستان‌های معتدل و زمستان‌های سرد می‌تواند هم خاک مناسب برای کاشت درخت گردو را فراهم کند و هم آب و هوای مناسب را در اختیار درخت گردو قرار دهد.  معمولاً در مناطقی که اقلیم آن با درخت گردو سازگار نیست، خاک آن نیز نمی‌تواند برای درختان گردو مناسب باشد. به همین دلیل برای داشتن خاکی مناسب در ابتدا نیاز است درختان گردو در اقلیم‌هایی که با آن سازگار است کاشته شوند. در نتیجه در چنین شرایطی درخت گردو می‌تواند بالاترین و بیشترین باردهی و سوددهی را در اختیار باغدار قرار دهد.

کدام  خاک مناسب درخت گردو است؟ 

مطمئناً هر چقدر در رابطه با اهمیت خاک مناسب برای کاشت درختی پربار صحبت کنیم کم گفته‌ایم. به همین دلیل نیاز است قبل از شروع کاشت درخت گردو خاک باغ را مورد بررسی قرار دهید. همچنین در صورت نیاز از روش‌های مختلف به تغذیه خاک بپردازید تا بتوانید درختی پربار و سودده داشته باشیم.  بر اساس مطالعات زمین‌شناسی مشخص شده است که خاکی که برای کاشت درخت گردو مورد استفاده قرار می‌گیرد، نباید سنگین و رسی باشد. همچنین رطوبت بیش از اندازه خاک نه تنها باعث افزایش باردهی درختان گردو نمی‌شود، بلکه می‌تواند تاثیر عکس روی رشد آنها داشته باشد.  درختان گردو جزو دسته گیاهانی هستند که باید به اندازه آبیاری شوند. زیرا در صورت کمبود آب دچار مشکلات عدیدی می‌شوند. همچنین غرقاب کردن درختان گردو نه تنها باردهی آنها را افزایش نمی‌دهد، بلکه شرایط مناسبی را برای ایجاد انواع آفات و بیماری فراهم می‌کند. علاوه بر این کلوخ و سنگ ریزه  از دشمنان اصلی خاک مناسب برای درختان به خصوص درختان گردو هستند. خاک‌هایی که دارای سنگریزه و کلوخ هستند، معمولاً نباید برای کاشت درخت گردو مورد استفاده قرار بگیرند. زمانی که یک باغدار با تجربه شروع به کاشت درخت گردو می‌کند، شاید بر اساس تجربه خود بتواند کیفیت خاک را تشخیص دهد. بااین حال در هر حالت نمونه برداری از خاک و آنالیز آن توسط آزمایشگاه خاکشناسی می‌تواند از هر جهت خیال باغدار را راحت کند. مهم‌ترین نکته  خاک مناسب برای کاشت درخت گردو این است که این بستر قبلاً برای کاشت گیاهان و درختان دیگر مورد استفاده قرار نگرفته باشد. زیرا در غیر این صورت قوت کافی را برای رشد درخت نخواهد داشت.

بهترین جنس بستر کاشت برای باغات درخت گردو 

عکس 3: تصویری از درخت گردو  همان گونه که اشاره کردیم خاک مناسب برای کاشت درخت گردو باید ویژگی‌های متفاوتی داشته باشد که به آن اشاره کرده‌ایم. در اینجا قصد داریم به صورت دقیق جنس و ترکیبات خاک را مورد بررسی قرار دهیم.
کاشت نهال گلدانی گردو
ادامه مطلب
خاک‌هایی که دارای سنگ، گلوخ و خاک‌های سنگی رسی مطمئناً مناسب برای کاشت درخت گردو نیستند. بهترین نوع خاک برای احداث باغ درخت گردو خاک ماسه بادی یا ترکیبی از این نوع است. خاک‌هایی که ترکیبی از شن، رس و لوم باشند به بهترین شکل ممکن می‌توانند نیازهای درخت را برطرف کنند.  البته نباید از  عمق خاک چشم پوشی کرد. حداقل عمق مورد نیاز برای کاشت درخت گردو سه متر است. یعنی خاکی که برای کاشت درخت گردو انتخاب کرده‌اید، باید حداقل عمق سه متر را داشته باشد. خاک‌هایی که ترکیبی از شن ماسه و لوم هستند، حاصل خیز تر بوده و رطوبت را بهتر حفظ می‌کنند. همچنین زهکشی مناسب‌تری دارند. در چنین خاک‌هایی ریشه درخت گردو می‌تواند گسترش بیشتری بیابد. در نتیجه درخت ما سالم‌تر و پربارتر می‌شود.  خاک‌هایی که دارای لجن، سنگریزه، انباشت آب یا رسوبات شن و ماسه هستند، رشد ریشه را به صورت قابل توجهی محدود می‌کنند. در نتیجه کاهش کمی و کیفی محصولات درخت گردو در این خاک‌ها امری اجتناب ناپذیر خواهد بود.  خوشبختانه امروز کودهای مناسبی در بازار وجود دارد که باغداران می‌توانند با آنالیز خاک باغ خود و بر اساس نیاز از آنها استفاده کنند. در نتیجه قوت و قدرت مورد نیاز خاک را به خوبی فراهم برای رشد ایده‌ال درخت گردو فراهم کنند.

کلام پایانی 

از مهم‌ترین منابع  تامین کننده انرژی و مواد مورد نیاز درختان گردو خاک است. زمانی که باغداران تصمیم به احداث باغ درختان گردو می‌گیرند سوال‌های بسیار مهمی وجود دارد که به دنبال پاسخ آن هستند. یکی از مهم‌ترین این سوالات خاک مناسب درخت گردو است.
صمغ درخت گیلاس و نحوه برطرف کردن آن
ادامه مطلب
نه تنها باغدارانی که در مرحله احداث باغ هستند، به اطلاعات کاملی در رابطه با این موضوع نیاز دارند، بلکه باغدارانی که سال‌ها نیز این کار را انجام می‌دهند، برای تقویت باردهی محصولات خود به دنبال کسب اطلاعات مورد نیاز در رابطه با خاک مناسب هستند.  ما در این مقاله به صورت کامل این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌ایم، اما اگر بخواهیم به صورت خلاصه در رابطه با خاک مناسب درختان گردو خاکی را معرفی کنیم. مطمئناً خاک‌هایی که ترکیب شن و ماسه و لوم هستند، بهترین خاک‌ برای کاشت درختان گردو محسوب می‌شوند.

.


نهالستان نصرتی

نوشته های مرتبط:

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

"*" فیلدهای مورد نیاز را نشان می دهد