آدرس : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، روبروی پارک هادی
تلفن : 09143814204
تفاوت سودآوری درخت گردو و بادام

تفاوت سودآوری درخت گردو و بادام

فهرست مطالب

به‌دلیل تفاوت آب‌و‌هوایی کشورهای متفاوت دارای محصولات خاص و متفاوتی از یکدیگر هستند. بااین‌وجود با از بین رفتن فاصله‌ها و پیشرفت تکنولوژی بسیاری از مغزیجات و میوه‌ها وجود دارند که در تمام دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند. گردو و بادام تمام دنیا شناخته شده است و برای طیف وسیعی از تولیدات مواد غذایی، شیرینی‎جات مورد استفاده قرار می‌گیرد. همین امر نشان دهنده ارزش سرمایه‌گذاری در باغداری گردو و بادام است. در سودآور بودن باغداری گردو و بادام هیچ شکی وجود ندارد. با‌این‌حال گاهی این سوال پیش می‌آید، تفاوت سودآوری درخت گردو و بادام در چیست؟ درخت گردوارزش سرمایه‌گذاری دارد یا بادام؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این سوال‌ها پاسخ دهیم.

عوامل موثر بر سود دهی باغ گردو و بادام

اگر بخواهیم از تفاوت سودآوری درخت گردو و بادام بگوییم شاید در ابتدا بد نباشد گذری به تفاوت سودآوری نهال گردو و بادام بیندازیم. مطمئناً مقدار زمین شما در مقدار سود شما تاثیر مستقیم دارد. اما گاهی افراد می‌خواهند به جای باغداری طولانی مدت از پرورش نهال گردو و بادام سود کسب کنند.

در چنین موقعیت‌های که هدف پرورش نهال است، نهال گردو گزینه بهتری به‌شمار می‌رود. زیرا طرفداران نهال درخت گردو نسبت به بادام بیشتر است، اما نباید این نکته را فراموش کرد در بعضی از مناطق امکان کاشت درخت گردو وجود ندارد. به همین دلیل نهال گردو در مناطق گرم که امکان باغداری گردو نیست ،طرفداران زیادی ندارد و در این شرایط کاشت نهال بادام منطقی‌تر خواهد بود.

اگر شخصی قصد باغ‌داری به روش دیم را دارد، باید به این نکته توجه داشته باشد که گردو در شرایط کاشت دیم نمی‌تواند رشد کند، اما بادام امکان رشد به صورت کاشت دیم را دارد. از دیگر مزیت‌هایی که باعث می‌شود نهال گردو از نهال بادام با ارزش‌تر و سودآورتر باشد، عمر ۱۰۰ الی ۲۰۰ ساله درخت گردو است که می‌تواند تا نسل‌ها برای افراد سودآور باشد.

آفت کرم سفید ریشه خوار و روش های مبارزه با آن
ادامه مطلب

همچنین نژاد نهال درخت گردو می‌تواند در قیمت و سودآوری تاثیر به شدت بالایی بگذارد. اگر شما نهالی گردوی سردسیری را در منطقه گرمسیری کشت کنید به شدت بازدهی باردهی شما پایین می‌آید. در نتیجه سود شما در طول سالیان کاهش می‌یابد. در نتیجه می‌توان گفت نهال درخت گردو درصورتی‌که از نظر نژاد به‌درستی انتخاب شده باشد، برای شما سودآوری بیشتری دارد.

سود آور ترین نهال های گردو

نهال‌های گردو دارای نژادهای مختلفی است. از بین این نژادها بعضی از آنها پربارتر و بسیار سودده هستند. مانند نهال گردوی کانادایی، نهال گردوی فرنو، نهال گردوی ژنوتیپ، نهال گردوی چندلر و نهال گردوی کانادایی که معمولا پس از یک سال شروع به میوه دهی می‌کند. همچنین بعد از گذشت ۲ الی ۳ سال بسیار پربارتر می‌شود و از هر هکتار نهال کانادایی ۱۰ الی ۱۲ تن میوه گردو قابل برداشت است.

سود آور ترین نهال های گردو

همچنین به دلیل مقاومت بالای نهال کانادایی امکان کاشت این درخت در بیشتر آب و هواها وجود دارد. از دیگر نهال‌های گردوی پر بازده ژنوتیپ مراغه است. درخت گردوی این نهال گردوهای بزرگ با مغز سفید رنگ دارد که نشان دهنده مرغوبیت بسیار بالای این نوع گردو است. علاوه‌بر میوه بسیار عالی این نوع درخت به دلیل طول عمر بسیار بالایی که دارد مورد علاقه بسیاری از باغداران است.

نهال چندلر علاوه بر ایران طرفداران بسیاری نیز در خارج کشور دارد، این محبوبیت به این دلیل است که میوه آن پوست نازکی دارد و نسبت به سایر نهال‌ها بازدهی بیشتری خواهد داشت. بااین‌حال نهال چندلر نسبت به نهال کانادایی از بازدهی کمتری برخوردار است.

سودآورترین نهال بادام

نهال بادام دارای دو نوع نهال بادام دیرگل و نهال بادام زود گل است که هر کدام از این نهال‌ها دارای مزیت‌های متفاوتی هستند. بخش زیادی از بازدهی نهال بادام مربوط به آب و هوایی است که در آن کشت می‌شود. از نهال‌های بسیار پرطرفدار در بین کشاورزان و باغداران نهال بادام شکوفه است؛ زیرا به قدری باردهی این محصول بالا است که باعث می‌شود این درخت تبدیل به کالایی تجاری شود.

همه چیز در مورد آفت شته مولد پیچیدگی برگ
ادامه مطلب
سود آور ترین نهال های گردو

علاوه‌بر این میوه نهال بادام شکوفه بسیار شیرین لذیذ است. همچنین پوست این رقم بادام پوست کاغذی دارد.  به همین دلیل خرید و فروش آن بسیار مورد علاقه افراد مختلف است. از دیگر نهال‌های بادامی که جنبه تجاری و صادراتی دارند، نهال بادام مامایی و سنگی است. میوه نهال مامایی و سنگی مورد علاقه بسیاری از افراد است و درآمد صادراتی بالای همراه خود دارد.

 مقایسه تفاوت سودآوری درخت گردو و بادام

برای مقایسه سودآوری درخت گردو و بادام شاید اولین نکته‌ای که توجه بسیاری از افراد را به خود جلب کند، عمر درخت گردو و بادام است. درخت گردو عمری چند صد ساله دارد، در مقابل درخت بادام عمر ۵۰ ساله دارد. باغداران گردو می‌توانند منبع درآمدی برای چندین نسل داشته باشد، اما در مورد باغداران بادام این موضوع صدق نمی‌کند.

همان‌طور که در مقاله اشاره کردیم برای سودآوری بیشتر از نهال گردو باید آب و هوای متناسب با آن وجود داشته باشد، اما در مقابل این موضوع برای نهال بادام صدق نمی‌کند و در بیشتر آب و هواها نهال بادام قابل کشت و بهره‌برداری است.

مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل‌های ایجاد تفاوت در سودآوری عرضه و تقاضا است. زمانی که تقاضای یک محصول بیشتر از عرضه یا باشد به نسبت قیمت آن نیز بالا می‌رود و در مقابل اگر عرضه یک محصول از تقاضای آن بالاتر باشد، قیمت آن بسیار کاهش می‌یابد. به دلیل استفاده‌های بسیار متنوعی که از گردو می‌توان انجام داد به نسبت تقاضای این محصول نسبت به بادام بیشتر است. همچنین از درخت گردو نیز استفاده‌های بسیاری می‌توان انجام داد و صرفا میوه آن کاربردی نیست.

آیا احداث باغ گردو و بادام توجیه اقتصادی دارد؟

انجام هر کاری در کنار مزایای و معایبی است. به‌صورت‌کلی صنعت مواد غذایی از جمله صنایعی است که در هیچ شرایطی به بن‌بست نمی‌خورد. باغداری گردو و بادام جزوی از صنایع بسیار پردرآمد و سودآور است که می‌تواند تا سال‌های زیاد برای شما سود قابل توجهی داشته باشد. در‌صورتی‌که در هنگام احداث باغ از متخصصین و مشاوران خبره استفاده کنید می‌توانید بدون هیچ نگرانی از سود قابل توجهی به دست بیاورید.

نهال ریشه لخت را از کجا تهیه کنیم؟
ادامه مطلب
آیا احداث باغ گردو و بادام توجیه اقتصادی دارد؟

در پایان

در این مقاله به بررسی تفاوت سودآوری درخت گردو و بادام پرداختیم. به صورت کلی نهال گردو از جهات مختلفی از نهال بادام بازدهی بهتری دارد. همچنین زمانی که نهال گردو و بادام تبدیل به درختی تنومند می‌شوند به دلیل عمر بالاتر درخت گردو مطمئناً سوددهی درخت گردو بسیار بالاتر از درخت بادام است.

علاوه‌بر این توجه‌به آب و هوای منطقه‌ای که قصد ایجاد و احداث باغ گردو یا بادام را دارید، بسیار مهم است. زیرا در صورتی که آب و هوای مناسب برای نهال گردو فراهم نباشد، مطمئناً بازدهی بسیار پایین‌تری از نهال بادام خواهد داشت. به همین دلیل بهتر است از قبل از هر کاری به خوبی در رابطه با شرایط آب و هوای منطقه خود تحقیق کنید. سپس در صورتی که شرایط آب و هوای منطقه شما برای رشد نهال گردو مناسب بود، به کاشت درخت گردو بپردازید. در غیر اینصورت نهال بادام گزینه بهتری است.

 مطمئناً نهال گردو بازدهی بیشتری از نهال بادام دارد. در جواب سوال تفاوت سودآوری درخت گردو و بادام چیست؟ می‌توان گفت تفاوت سودآوری درخت گردو و بادام به بسیاری از عوامل بستگی دارند، اما اگر تمامی شرایط برای درخت گردو و بادام فراهم باشد درخت گردو بازدهی بیشتری دارد

.


نهالستان نصرتی

نوشته های مرتبط:

  1. فرزاد اسفندیاری

    1403/04/09

    با عرض سلام و وقت بخیر، بهتون خسته نباشید میگم. از سایت نهال نصرتی بخاطر چنین مقاله کامل و عالی مچکرم.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

"*" فیلدهای مورد نیاز را نشان می دهد