آدرس : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، روبروی پارک هادی
تلفن : 09143814204
آموزش کاشت نهال گلدانی و پرورش آن

آموزش کاشت نهال گلدانی و پرورش آن

فهرست مطالب

همیشه دیدن زیبایی ها و سرسبزی درختان و نهال ها، انسان را بر سر ذوق آورده و حس زندگی را در وجود او ایجاد می کند. اما امروزه زندگی آپارتمانی باعث شده است که برخی افراد تصور کنند تا در خانه نمی توانند فضای سبز داشته باشند. در این جاست که روش باغبانی گلدانی به کمک افراد آمده است. با استفاده از کاشت نهال گلدانی می‌توانید نهال میوه را در گلدان بکارید و پرورش دهید، زمانی که درخت به بار نشست از میوه آن که حاصل دست‌رنج خودتان است، استفاده کنید.

اما نهال های گلدانی چه نوع نهال هایی هستند و به چه صورتی می توانیم آن ها را در خانه پرورش دهیم؟! از آنجایی که بیشتر مردم، در مورد روش کاشت نهال گلدانی اطلاعاتی ندارند، ترس از شکست و نرسیدن به نتیجه مطلوب، آن ها را از تجربه چنین فعالیت بی نظیری دور می کند. در حالی که باید بگوییم کاشت انواع نهال را می توان به راحتی آموزش دیده و انجام داد. اگر قصد دارید تا نهال میوه مدنظر خودتان را در گلدان بکارید، پیشنهاد می کنیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

باغبانی گلدانی  

باغبانی گلدانی با کاشت نهال گلدانی!

ابتدا باید به تعریف باغبانی گلدانی و نهال گلدانی بپردازیم. باغبانی گلدانی یعنی شما می ‌توانید هر نهالی را در ظرف با سایز مناسب پرورش دهید. زمانی که می ‌خواهید نهال میوه را در گلدان بکارید، باید ظرفیت آن را بیشتر از 57 لیتر در نظر بگیرید. جنس گلدان نیز باید مناسب گیاه و محیط زندگی شما باشد. برای مثال منافذ ظروف سفالی زیاد بوده و نمک در آن رسوب می ‌کند و باعث ایجاد مشکلات باکتریایی می ‌شود. ظروف چوبی نیز عمر کوتاهی دارند. بنابراین گلدان پلاستیکی سبک بهترین ظرف برای کاشت درخت میوه، به روش باغبانی گلدانی می باشد.

نهال گلدانی چیست؟ این نوع نهال چه تفاوتی با انواع دیگر نهال ها دارد؟ نهال گلدانی همان گونه که از نامش مشخص است، درون گلدان پرورش می یابد و در هنگام ارائه به خریداران نیز ریشه نهال درون گلدان و خاک قرار دارد. به همین دلیل نهال گلدانی نامیده می شود.

معمولا نهالستان ها، نهال ها معمولا با سه روش ریشه ای، گلدانی (ریشه پر) و گونه پیچ به خریداران عرضه می کنند. هر یک از این روش ها مزایا و شرایط خاص خود را دارند. بنابراین باید قبل از تهیه نهال با آن ها آشنایی داشته باشیم. در مطلب به توضیح این موارد خواهیم پرداخت.

خرید نهال گلدانی توت
ادامه مطلب

کاشت نهال گلدانی,نهالستان نصرتی,  

نهال های گلدانی چه نوع نهال هایی هستند؟

می توان گفت که اغلب نهال ها به صورت گلدانی قابل عرضه می باشند. انواع نهال گلدانی ممکن است از انواع درختان میوه ده، درختان زینتی و یا درختان چوب ده باشد.

انواع نهال های گلدانی شامل موارد زیر می باشد:

  • نهال میوه گلدانی

نهال های میوه به دو حالت نهال میوه گلدانی و ریشه ای توسط نهالستان ها به مشتریان خود عرضه می شوند. انتخاب هر کدام از این نهال ها بستگی به زمان خرید نهال دارد. برای مثال نمی توان در فصل تابستان، اقدام به کاشت نهال ریشه لخت کرد و بهترین گزینه برای کاشت نهال در فصل گرم سال، نهال میوه گلدانی می باشد.

انواع مختلف نهال میوه گلدانی توسط نهالستان های معتبر از جمله نهالستان نصرتی، تهیه و توزیع می شوند. شما می تواند نهال گلدانی گردو، نهال میوه گلدانی پسته، نهال میوه گلدانی سیب، نهال میوه گلدانی گیلاس، نهال میوه گلدانی آلبالو، نهال میوه گلدانی شلیل، نهال میوه گلدانی گلابی و … را از نهالستان های مختلف تهیه نمایید.

  • نهال گلدانی پیوندی

نهال های پیوندی نیز می توانند به صورت گلدانی پرورش یافته و درون گلدان پیوند زده شوند. به همین دلیل به آن ها نهال گلدانی پیوندی می گویند. یکی از بزرگترین مزیت های خرید نهال گلدانی پیوندی این است که در هر زمان از سال قابل خرید و کاشت می باشد. اغلب نهال ها در سال اول گلدهی و میوه دهی دارند. بنابراین می توان با خرید نهال گلدانی در زمان گلدهی و محصول دهی، به طور کامل کیفیت نهال، رنگ گل، میزان گلدهی و وضعیت میوه آن را بررسی کرد. به این ترتیب هنگام خرید نهال گلدانی پیوندی اطمینان بیشتری نسبت به مرغوبیت نهال و صحیح بودن پیوند آن پیدا می کنید.

نهال گلدانی پیوندی  

نحوه کاشت نهال گلدانی چگونه است؟

هنگام کاشت نهال گلدانی، باید در ابتدا گودال مناسبی برای کاشت نهال حفر کنید. برای محاسبه ابعاد گودال می توانید از اندازه گلدان کمک بگیرید. همچنین بهتر است قطر گودال را دو برابر قطر دهانه گلدان در نظر بگیرید. بعد از آماده کردن گودال، نهال را از گلدان خارج کرده و به زمین اصلی منتقل کنید برای پر کردن گودال خاک اطراف ریشه را با کود ترکیب کرده و بعد درون گودال بریزید.

پس از بیرون آوردن نهال گلدانی از گلدان باید ریشه های نهال اصلاح شود. ریشه های اضافی و صدمه دیده جدا می شوند. ریشه های پیچ خورده و درهم شده قطع می گردند تا ریشه حالت طبیعی داشته باشد. البته باید توجه داشته باشید که ریشه های اصلی صدمه نبینند.

چرا نباید نهال گردو در حیاط کاشته شود؟
ادامه مطلب

نهال درون گودال را باید کمی بالاتر گلدان قرار دهید. اگر عمق گودال بیشتر باشد، باید ترکیبی از خاک و کود در کف گودال تا عمق مناسب بریزید و بعد آن را سفت کنید و نهال را گودال قرار داده دهید. سپس با ترکیب خاک و کود، گودال را پر کرده و با ضربات بیل یا پا خاک اطراف نهال را سفت کنید.

پس از کاشت نهال گلدانی باید در اطراف آن حوضچه ای برای آبیاری نهال ایجاد کنید. این حوضچه باید به اندازه ای باشد که آب مورد نیاز نهال را تامین کند اما نباید آب به مدت طولانی در اطراف ساقه نهال باقی بماند. زیرا اغلب نهال ها نسبت به راکد ماندن آب و غرقابی شدن ریشه حساسیت داشته و دچار بیماری می شوند.

فصل مناسب کاشت نهال گلدانی  

فصل مناسب برای کاشت نهال گلدانی

اگر قصد دارید در گلدان میوه بکارید، بهتر است در فصل بهار انجام دهید. البته قبل از کاشت هر میوه در گلدان از یک متخصص مشورت بگیرید. قبل از کاشتن نهال، آن را کاملا بررسی کنید تا ریشه گیاه قارچ نداشته باشد و ساقه‌ اش مورب نباشد.

برای تقویت و افزایش رشد گیاه می توانید از کود های با کیفیت که درصد نمک سدیم آن پایین است، استفاده کنید. توجه داشته باشید که نمک سدیم زیاد در گلدان تولید سم می‌کند.

شرایط آب و هوای مطلوب کاشت نهال گلدانی

یکی از مهم ترین فاکتور ها در زمان انتخاب نهال، شرایط آب و هوا است. آب و هوای مناسب برای کاشت نهال گلدانی، بسته به نوع نهال تعیین می شود. اما در کل نباید درجه حرارت مبدا با مقصد اختلاف زیادی داشته باشد. در غیر این صورت نهال به دلیل گرما و یا سرما از بین رفته و خشک می شود. همچنین محلی که برای کاشت نهال انتخاب می شود باید از نور مناسبی برخوردار باشد.

اگر نهال گلدانی در یک شرایط آب و هوایی مطلوب کاشته شود، می تواند به سرعت رشد کرده و میوه بدهد. از این رو انتخاب بهترین شرایط آب و هوایی در زمان انتخاب نهال مورد نظر، حائز اهمیت خواهد بود.

قیمت نهال گلدانی  

آبیاری مناسب نهال گلدانی

نهال های گلدانی را باید بلافاصله بعد از کاشته شدن، آبیاری کرد. در ادامه زمان مناسب برای آبیاری هر نهال باید بسته به شرایط اقلیمی منطقه و زمان کاشت نهال، تنظیم شود. نهال گلدانی را نیز مانند دیگر نهال ها بعد از کاشت باید به مدت 7 الی 10 روز یکبار، آبیاری کرد. با این کار میزان آب مورد نیاز نهال در اختیار او قرار داده شده و رشد نهال روند طبیعی خود را طی خواهد کرد.

همه چیز در مورد آفت شته مولد پیچیدگی برگ
ادامه مطلب

به طور کلی برای آبیاری نهال ها روش های مختلفی وجود دارند. اما می توان گفت که بهترین روش آبیاری، آبیاری قطره ای می باشد. چراکه می توان با این روش هم در مصرف آب و هم در هزینه ها (در بلند مدت) صرفه جویی کرد. همچنین آبیاری نهال ها راحت تر انجام خواهد شد که این مسئله نیز قابل توجه و تامل است.

 

خرید نهال گلدانی,نهال انجیر

 

قیمت نهال گلدانی

قیمت نهال های گلدانی به نوع نهال، نژاد آن، کیفیت و سلامت نهال بستگی دارد. مسلم است که نهال هایی که دارای محصولات مرغوب و پرفروش تر باشند، به دلیل تقاضای بیشتر، قیمت بالاتری نسبت به دیگر گونه ها خواهند داشت. البته باید توجه داشت که در برخی از نهالستان ها به دلیل اینکه دارای باغ مادر می باشند و نهال ها را بدون واسطه در اختیار باغداران قرار می گیرند، قیمت نهال گلدانی مناسب تر می باشد.

نهالستان نصرتی یکی از نهالستان های معتبر می باشد. این نهالستان انواع مختلف نهال ها از جمله نهال گلدانی بذری، نهال گلدانی پیوندی، نهال میوه گلدانی و … را با بالاترین کفیت تولید و عرضه می کند. قیمت نهال گلدانی در این نهالستان برای باغداران مقرون به صرفه می باشد.

   

خرید نهال گلدانی

خرید نهال گلدانی مزیت های فروانی دارد. اصلی ترین مزیت خرید نهال گلدانی، امکان کاشت نهال در هر زمان از سال می باشد. همچنین در این روش ریسک خشک شدن نهال پس از کاشت وجود ندارد. هنگام خرید نهال گلدانی باید آن را به طور کامل بررسی نمایید تا از کیفیت و سالم بودن آن مطمئن شوید. تنه اصلی نهال باید قوی بوده و ضخامت و استقامت کافی داشته باشد.

همچنین نهال نباید شاخه خشک و شکسته داشته باشد. تراکم شاخ و برگ نهال نیز باید مناسب باشد. در هنگام خرید نهال گلدانی به دلیل اینکه ریشه در خاک قرار دارد، تا زمان کاشت نمی توان به طور کامل ریشه را بررسی کرد. اما باید توجه داشته باشید که ریشه های نهال از سطح خاک گلدان یا سوراخ های زهکش زیر گلدان بیرون نزده باشند.

نوشته های مرتبط:

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

"*" فیلدهای مورد نیاز را نشان می دهد