آدرس : آذربایجان غربی، شهرستان میاندوآب، روبروی پارک هادی
تلفن : 09143814204
آفت کرم سفید ریشه خوار و روش های مبارزه با آن

آفت کرم سفید ریشه خوار و روش های مبارزه با آن

فهرست مطالب

یکی از مخرب ترین آفاتی که تا به الان دیده شده، کرم سفید ریشه یا کرم ریشه خوار با نام علمی (Polyphylla olivieri) است. این آفت از ریشه درختان تغذیه کرده و با از بین بردن تدریجی ریشه، باعث مرگ درخت می شود. همچنین تا 3 سال در خاک مخفی شده و با تغذیه از ریشه درختان میتواند باعث بروز آسیب به آن ها و ضعیف نمودن درخت شود.

این آفت می تواند به گیلاس، بادمجان، گوجه، سیب، گلابی، به، هلو،  آلو، زردآلو، انار، مو، تاج خروس وحشی، خیار، لوبیا سبز ، کدو، سیب زمینی، یاس بنفش، برگ بو ، برگ نو، گلایول، چمن، تبریزی، بید، نارون و انواع دیگر گیاهان حمله کند.

با توجه به اینکه کرم سفید ممکن است در هر باغی وجود داشته و به همه درختان حمله کند، ما تصمیم داریم در این مطلب شما را با علائم ابتلای درختان توسط این کرم آشنا کرده و روش های مقابله و از بین بردن آن را به شما آموزش دهیم. با ما در ادامه این مقاله همراه بوده و مطالب ارائه شده را با دقت مطالعه نمایید:

مبارزه با کرم سفید ریشه خوار

مبارزه با کرم سفید ریشه خوار

کرم سفید ریشه خوار؛ ترسناک ترین آفت در کشاورزی

این آفت از نوع سخت پوستان و سپرداران می باشد. کرم سفید ریشه گونه های مختلفی داشته و هر یک، از نظر رنگ، اندازه، عادت و همچنین رفتار زندگی از بقیه گروه بسیار متفاوت می باشند. کرم سفید ریشه خوار، معمولا بدنی درشت، ضخیم و بیضی شکل به همراه برآمدگی دارد. لارو این آفت نیز بدنی خمیده و قوسی شکل دارد.

بیشترین خسارتی که کرم سفید ریشه وارد می نماید، به درختان میوه و سایر نباتات زراعی و کشاورزی می باشد. از دیگر نام های این حشره می توان به سوسک زردآلوی رسانک و اَریک قیزاردان اشاره کرد. حشرات نر قادر به تولید صدا بوده و در طول روز بر روی تنه درختان در حال استراحت می باشند. جنس نر بعد از جفت گیری بر روی سطح خاک میمیرد ولی حشرات ماده به زیر خاک می روند و تخم گذاری می کنند.

سه روش طلایی برای پربار کردن درخت گردو
ادامه مطلب

بعد از تخم گذاری، لاروهای جوان اغلب از ریشه گیاهان به عنوان تغذیه خود استفاده می کنند. لاروها بعد از پایان سال سوم از خاک خارج شده، تبدیل به شفیره شده و در نهایت در اواخر ماه خرداد تبدیل به حشره کامل می شوند. بدین ترتیب جریان شیره نباتی درخت قطع شده و خیلی زود درخت خشک می شود.

سوسک ریشه خوار

سوسک ریشه خوار

از کجا متوجه وجود کرم سفید ریشه خوار شویم؟!

خب حالا از کجا باید بفهمیم که درختان باغ ما دچار این آفت شده اند یا نه؟ اگر کرم سفید ریشه در باغ شما وجود داشته باشد، علائم مختلفی روی درخت بر جای می گذارد. زردی برگ درختان از سمت بالا، بی حال شدن درخت و خشک شدن ناگهانی درخت از علائم وجود کرم سفید ریشه خوار در اطراف ریشه می باشد.

برای مطمئن شدن از وجود این آفت برای آمادگی برای مبارزه با آن، باید قسمت سایه انداز درخت را 1 تا 2 بیل بزنیم و بررسی کنیم ببینیم که آیا این کرم وجود دارد یا نه. اگر وجود داشت، از روش های مبارزه که در ادامه همین مقاله ارائه خواهد شد، استفاده کنید. اگر چیزی وجود نداشت، 3 طرف دیگر درخت را نیز بیل بزنید تا به اطمینان برسید.

راه های پیشگیری و مبارزه با کرم سفید ریشه خوار

از آنجایی که تخم گذاری این آفت، در بین مواد آلی انجام می شود، در صورت وجود کود دامی (که سرشار از مواد آلی است) در باغ به صورت دپو شده، حشره در میان کود تخم گذاری انجام خواهد داد. بنابراین برای جلوگیری از تخم گذاری و تکثیر این آفت، نباید کود دامی به صورت دپو شده در باغ وجود داشته باشد. همچنین برای خاک نیز باید از کود دامی پوسیده استفاده کنید. دو روش اصلی مبارزه با کرم سفید ریشه خوار وجود دارد که در ادامه به توضیح هرکدام خواهیم پرداخت:

چرا برگ درختان گردو زرد می‌شود؟
ادامه مطلب

1. مبارزه مکانیکی

به روش هایی که بدون استفاده از سم، می توان این آفت را از بین برد، روش مکانیکی مبارزه با کرم سفید ریشه می گویند. در ادامه به توضیح انواع روش های مبارزه مکانیکی خواهیم پرداخت:

آفت سفید ریشه خوار

آفت سفید ریشه خوار

  • شخم زدن خاک

    در خاک آلوده، لاروهای این آفت به مدت سه سال در اطراف ریشه درخت زندگی می کنند. در سال اول لاروها از ریشه های ضعیف و سال های دوم و سوم از ریشه های اصلی درخت تغذیه می کنند. بیل زدن خاک اطراف ریشه درختان و شخم زدن عمیق باعث از بین رفتن عده زیادی از لاروها با سنین مختلف می شود. انجام این عمل باید زمانی انجام گیرد که لاروها در قسمت های سطحی خاک قرار دارند و بهترین موقع برای این عمل، از اواسط بهار تا اوایل پاییز است.
  • تله های نوری

    استفاده از منابع نوری در شب برای جلب و جمع آوری حشرات نر که تروپیسم مثبت به نور دارند، می تواند در طول مدت پرواز حشرات کامل این آفت، قابل اجرا باشد و در این روش جهت رسیدن به نتیجه دلخواه لازم است که ضمن رعایت فاصله مناسب تله ها، از روشن کردن چراغ های دیگر خودداری کرد. استفاده از تله نوری برای کرم سفید ریشه خوار، باعث جمع آوری حشرات بالغ شده و از تخم ریزی و چرخه زندگی این موجود خطرناک جلوگیری می کند.
کرم سفید ریشه خوار

کرم سفید ریشه خوار

  • تکان دادن درختان

    در ماه های پرواز حشره کامل این آفت که تقریبا مصادف با 20 خرداد ماه لغایت 20 تیر ماه می باشد، میتوان در ساعات اولیه صبح، موقعی که حشرات کامل بر روی درختان در حال استراحت بوده و در سرمای صبحگاهی هنوز قادر به پرواز نیستند، درختان را تکان داد و بر روی چادرهای پارچه ای که در زیر آن ها پهن شده اند، تعداد زیادی از آفت ها را جمع آوری کرده و معدوم نمود.
  • یخ آب زمستانه

    یکی از راه های مبارزه مکانیکی با کرم سفید ریشه خوار، آبیاری درختان در شب های سرد زمستانی که دمای هوا به منفی رسیده است، می باشد. این آبیاری سبب می شود تا کرم هایی که در لایه های پایین خاک زندگی می کنند، اکسیژن دریافت نکرده و از بین بروند. یخ آب زمستانه به شرط این که موجب آسیب به ریشه های درخت نشود، تاثیر زیادی در از بین بردن کرم سفید ریشه دارد.
کرم ریشه خوار

کرم ریشه خوار

2. مبارزه شیمیایی با کرم سفید ریشه

در باغ های آلوده زمانی باید به مبارزه با این افات پرداخت که همه مراحل لاروی وجود داشته باشند تا به یک باره بتوان همه مراحل رشدی این آفت را نابود کرد. این زمان معمولا از نیمه دوم مرداد ماه تا اواخر شهریور ماه است. از بهترین سموم توصیه شده برای این آفات دیازینون60% ، سایپرمترین40% و سایر سموم فسفردار به میزان 5/3-3 لیتر در هکتار و برای یک تا دو نوبت در سال می باشد. لازم به ذکر است که قبل از استفاده از سموم توصیه شده، باید ابتدا در سطح کم آزمایش شده و سپس در سطح وسیع مورد استفاده قرار گیرد.

آفت ریشه خوار

آفت ریشه خوار

سخن پایانی

کرم سفید ریشه خوار، یکی از آفات خطرناک درختان میوه است که وجود تعداد کمی از لارو آن در خاک، میتواند یک درخت بزرگ و قوی را از پای دربیاورد. به همین دلیل باید همواره با استفاده از روش ‌های پیشگیری، مراقب حمله این دسته از حشرات و آفات به باغ باشیم. همچنین در صورت حمله این دسته از آفات با استفاده از سموم مخصوص و به روش صحیح، به مقابله با آن ها بپردازیم.

خرید نهال گلدانی بلوبری
ادامه مطلب
 
نهالستان نصرتی

نوشته های مرتبط:

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

ثبت سفارش

"*" فیلدهای مورد نیاز را نشان می دهد